Wpis z mikrobloga

Mireczki, kontynuujemy poradnik dla kupujących zapoczątkowany o tu.
Część II: Uprawnienia kupującego przy zawarciu umowy przez Internet.

Mamy co najmniej cztery odrębne reżimy prawne umożliwiające dochodzenie roszczeń, więc wybór jest niełatwy.

Dobór środków prawnych zależy od dwóch okoliczności. Po pierwsze kluczowe jest ustalenie stron transakcji. Jeśli sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym konsument, to otwiera się przed nami pełna gama środków prawnych. Bardziej ograniczone roszczenia przysługują nam, gdy transakcja zawierana jest pomiędzy dwójką przedsiębiorców lub dwiema osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Po drugie nasze roszczenia uzależnione są od tego, czy nabyta przez nas rzecz lub zamówiona usługa ma jakieś wady, czy też jest w inny sposób niezgodna z prezentowanym nam uprzednio opisem.

Możliwe do podjęcia środki prawne to:

1. Żądanie obniżenia ceny / odstąpienie od umowy / żądanie naprawy lub wymiany w oparciu o przepisy dotyczące rękojmi (art. 556 i n. Kodeksu cywilnego).

2. Odstąpienie od umowy w oparciu o art. 27 Ustawy o prawach konsumenta.

3. Dochodzenie odszkodowania w oparciu o art. 471 Kodeksu cywilnego, w związku z nienależytym wykonaniem lub niewykonaniem zobowiązania przez sprzedawcę.

4. rozwiązanie umowy poprzez złożenie oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli o zawarciu umowy złożonego pod wpływem błędu co do treści czynności prawnej w oparciu o art. 84 Kodeksu cywilnego. (to właśnie zrobiliśmy z sukcesem w sprawie @WujekSkip opisanej tutaj).

Każdą z powyższych możliwości opisuję obszerniej tutaj. W kolejnych wpisach rozwinę kwestię roszczeń z punktu 1 i 2. Uprawnienia z punktu 4 opisywałem już wcześniej.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
  • 4
  • Odpowiedz