Wpis z mikrobloga

Mireczki, rozpoczynamy cykl porad dotyczących zakupów przez internet.
Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
Jest to bardzo ważne, ponieważ determinuje zakres naszych potencjalnych uprawnień.

Po pierwsze musimy ustalić, czy kupujemy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, czy też od przedsiębiorcy. Starajcie się zawsze kupować od przedsiębiorcy, gdyż znacznie zwiększa to zakres naszych uprawnień, w szczególności prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny.
Niezależnie od danych podanych na Allegro lub innym portalu, przedsiębiorcę możemy sprawdzić w dwóch miejscach: CEIDG (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą) lub KRS (osoby prawne).
Nie kupujemy od przedsiębiorców z zagranicy, gdyż utrudnia to potencjalne egzekwowanie naszych praw.

Jeśli kupujemy od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej to zawsze płacimy przelewem i prosimy o pełne dane adresowe. Nawet jeśli dostaniemy fałszywy adres to będziemy mieli imię i nazwisko sprzedawcy lub osoby, która zna sprzedawcę. W razie dochodzenia roszczeń zawsze możemy zwrócić się z wnioskiem do MSW o udostępnienie adresu zameldowania lub innych danych.

W następnym wpisie krótko opiszę wszystkie reżimy prawne, które mogą mieć miejsce przy podnoszeniu roszczeń. Jest ich kilka i w pewnym zakresie się zazębiają, więc ważne jest wybranie odpowiedniego.

Zadawajcie mi proszę pytania, które Was najbardziej ciekawią w kontekście zakupów przez internet. Finalnie wpisy przybiorą formę poradnika w PDF, więc im więcej będzie tam ciekawych, odpowiednio pogrupowanych informacji, tym lepiej.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
  • 62
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: myślę że ciekawym tematem może być sprzedawanie na allegro "usługi sprowadzenia" np. telefonu z chin - niby kupuje się telefon za jakąś kwotę, ale sprzedawca zrzuca na nas odpowiedzialność za cła, vaty itp
  • Odpowiedz
@padobar: jeśli ma to opisane w aukcji, lub na swoim koncie to ja nie widzę w tym nic łamiącego prawa.
A ten Pan ma:
16. Kupujący jako importer akceptuje że towar jest wysyłany na adres kupującego bezpośrednio z kraju sprzedawcy/producenta. Przesyłki obejmuje procedurą celną i vat poczta polska (sporadycznie mniej niż 1% przypadków) albo odbiorca towaru na własną rękę.
  • Odpowiedz
@Paralotnia: Oczywiście, ale to są subtelności i w praktyce udowadnianie okoliczności przeciwnej jest rzadkie szczególnie, że osoby chcące w ten sposób ukryć swoją działalność często sprzedają też działając jako pełnomocnicy osób trzecich, które również nie prowadzą działalności gospodarczej. Ja jak dotąd nie miałem okazji udowadniać, że ktoś prowadzi działalność mimo braku wpisu do rejestru.
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: sprzedałem telefon na allegro - w 100% sprawny,bez wad ukrytych, itp. Sprzedałem bez dowodu zakupu/gwarancji. Kupujący dopiero po otrzymaniu towaru zapytał się, czy telefon ma gwarancję. Ja mu na to, że nie - i że nie pisałem o tych dokumentach w opisie aukcji, więc nie może ich ode mnie żądać teraz. Wtedy wymyślił, że GPS mu słabo działa (cytat: łapie sygnał do 30 minut) , i chce zwrócić towar.
Myślę,
  • Odpowiedz
@ziemniac: Odpowiadasz za wady, które istniały w momencie sprzedaży i nie są efektem zwykłej eksploatacji rzeczy. Napisałbym mu, że nie uchylasz się od odpowiedzialności i że jesteś gotów na negocjacje o ile udowodni istnienie wady oraz fakt, że istniała ona w momencie sprzedaży. Napisz też, że uważasz, iż roszczenie jest bezpodstawne, a fakt jego podnoszenia wywodzisz z tego, że kupujący nie otrzymał dokumentów, których dostarczenia nigdy nie obiecywałeś.
  • Odpowiedz
  • 0
@LaudatorLibertatis: 2 tygodnie temu kupilem laptop, ktorego do dzis nie otrzymalem, zero odpowiedzi na maila, kiedy dzwonie sprzedawca sciemnia ze juz wyslany z magazynu ale numeru przesylki nie poda bo nie ma ale ba pewno juz jest na magazynie. Jedyne co sprzedawca robi to umiejetnie odbija pileczke gdy ktos mu wystawi negatywa robiac z siebie niewiniatko.
Wstawiam link do aukcji:
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=5162902788&ref=last-visited

Co moge zrobic? Prosze o porade
  • Odpowiedz
  • Odpowiedz
@Wypoks: Wezwij do spełnienia świadczenia w określonym przez Ciebie terminie z informacją, że po jego upływie odstąpisz od zawartej umowy, nabędziesz laptopa gdzie indziej i jeżeli będzie droższy, będziesz dochodził odszkodowania w obrębie różnicy cen.
  • Odpowiedz
  • 0
@LaudatorLibertatis: w ostatniej rozmowie tel powiedzialem ze jezeli do jutra 03.04 laptopa nie bedzie to chce zwrotu pieniedzy. Czy powinienem jutro skorzystac z programu ochrony kupujacych allegro? (Nie wiem jeszcze o co w nim chodzi, musze poczytac na czym polega ale pytam) i czy powinienem juz wstawic negatywa czy sie wstrzymac? (Nie wiem czy komentarze maja jakiekolwiek znaczenie)
  • Odpowiedz