Każdy z nas zna emocje związane z kręceniem kołem fortuny - ta chwila niepewności, kiedy serce bije w rytm obracającej się strzałki, z nadzieją, że zatrzyma się na naszej wymarzonej nagrodzie. Niestety, najnowsza promocja sklepu X-komu, czyli 'Boxy', wprowadza nas w błąd, sugerując, że nasze szanse zależą od precyzyjnego przytrzymania przycisku.
Jeśli również wciskasz przycisk z nadzieją na dużą zniżkę, przygotuj się na niespodziankę. Moje śledztwo pokazuje, że mimo pozornej kontroli, w rzeczywistości przycisk ma niewiele wspólnego z końcowym wynikiem. Ale czy to oznacza, że X-kom zdecydował się na magiczny numer manipulacji? Czy rzeczywiście iluzja wygranej jest tylko sprytnym chwytem marketingowym?
Początkowo promocja wydała mi się fajnym pomysłem i zabawą. Ot łatwy codzienny zastrzyk adrenaliny i szansa na x-boxa za połowę ceny. Początkowo grałem myśląc, że nie mam szczęścia, ale z czasem coś zaczęło mi przeszkadzać i wtedy powiedziałem „sprawdzam”. Postanowiłem zorganizować mały eksperyment. Założyłem kilkadziesiąt kont w x-kom, aby zwiększyć próbę kontrolną i na przestrzeni kilkunastu dni przeprowadziłem łącznie kilkaset losowań.
Na ich podstawie można dojść do następujących wniosków:
· Wylosowany produkt nie ma nic wspólnego z długością trzymania przycisku
· Animacja sugerująca losowania na ekranie ma tylko dawać wrażenie losowości i że jest się o włos od wygranej
· Biorąc pod uwagę powtarzalność wyników między różnymi kontami można dojść do wniosku, że promocją objęty jest tylko część produktów, wyświetlanych na ekranie i w konkretnych dniach niektóre produkty mają kilkukrotnie wyższą szansę na wylosowanie (jak ryza papieru czy gel do ekranów). Z droższych produktów najczęściej losowane to Galaxy S23 Ultra -1000 zł taniej oraz Galaxy S23 600 zł taniej.
Nadal nie wykluczało to oczywiście szansy na brak szczęścia, dlatego poszedłem o krok dalej. Podłączyłem się debbugerem adb do tabletu i na podstawie eksperymentów znalazłem czas przyciśnięcia przycisku, który sprawiał, że losowanie zatrzymywało się po pełnym obrocie z dokładnością do 1 pozycji.
Komenda jakiej używałem to ./adb shell input swipe 800 1280 800 1280 2222
Tym razem wylosowany powinien zostać rysik Apple:
Zdarza się, że gdy aplikacja się zawiesi to nagle pojawiają się wylosowane produkty mimo, że jeszcze nie „zakręciliśmy kołem”.
Podsumowując „promocja” nie jest niczym innym jak perfidną techniką manipulacyjną. Gdyby po prostu wyświetlały się promocje na dany dzień (nawet zindywidualizowane) to nie wywoływało by to tylu emocji w kliencie. Wprowadzony fałszywy element grywalizacji zapewnia zastrzyk dopaminy i adrenaliny które później podświadomie będziemy kojarzyli z zakupami w x-komie i to do tego sklepu w pierwszej kolejności udamy się na następne zakupy.
Komentarze (136)
najlepsze
Nawet była ostatnio afera na wykopie odnośnie totalizatora: gry wyświetlane online są pod całkowitą kontrolą twórcy, zasady można zmieniać dowolnie i w kazdej chwili i nawet nie musi przy tym siedzieć operator, wystarczy wprogramowac
W x-kom juz dawno nie jest tanio. Głównie bazują na wydawaniu kasy na marketing. A te lootboxy to żywcem wyjęte z gier. Natomiast nadal w miarę trzymają jakość obsługi sprzedaży (mam na myśli gwarancje itd.) i to mnie jeszcze tam trzyma.
Niemniej według mnie cała akcja nie jest scamem. Lista wygranych nagród jest wyświetlana i legendarne padają średnio 1-2 dziennie. Przyjmując, że codziennie nagrodę losuje 20k osób szansa wynosi 1:10000. Niewiele, ale jest dużo gorszych promocji.
@x-kom UOKIK może?
Faktycznie, kolejny tani trik, sporo dostawców banerów cookies tak robi. Mimo odznaczenia, robią kolorowy przycisk, tam gdzie zawsze jest przycisk zapisz, przez co odruchowo klikamy w to zamiast w faktyczny guzik "zapisz".
Fajnie to tłumaczy Mateusz Chrobok w filmie (polecam cały, a jak nie masz czasu to podsumowanie): https://www.youtube.com/watch?v=I2NilLaLwh0
w ogóle nie dziwi mnie że to tylko ładna animacja a przeceny są stałe