Nie wiem czy to jest pokaz "maksymalnych możliwości", ale taka ciekawostka z dokumentu o boeingu który kiedyś oglądałem: każdy nowy model samolotu musi przejść próbę "awaryjnego hamowania", wiąże się to niestety z poświęceniem układu hamowania (i chyba opon?), które takiej próby nie są wstanie przetrwać i być zdatne do dalszej eksploatacji (palą się), w związku z tym - w typowych rejsowych samolotach - takie hamowanko to jednorazowo może być koszt przekraczający 1mln
Ciekawostką jest fakt, że każdy samolot ma tzw "prędkość decyzji" (obliczaną każdorazowo dla dane samolotu na danym lotnisku), po osiągnięciu której samolot nie ma szans wyhamować i musi kontynuować start mimo wszystko.( ͡°͜ʖ͡°)
Do momentu kiedy samolot nie osiągnie prędkości V1, ma jeszcze możliwość wyhamować do zera, dlatego pilot podczas startu trzyma rękę na manetce na wszelki wypadek. Przy prędkości Vr, podrywa już dziób i wówczas nie ma możliwości bezpiecznego zatrzymania się. Do momentu V1 piloci podejmują decyzję Take Off lub nie. Za każdym startem ta prędkość jest inna, i obliczana na podstawie wagi samolotu...
Na filmie widać jak włączone są odwracacze ciągu (te otwarte klapy przy silnikach) ,aż do całkowitego zatrzymania samolotu. Podczas lądowania też się ich używa, ale do prędkości ok 60 węzłów, poniżej tej prędkości są wyłączane.
@pri0: O właśnie, tego komentarza szukałem. Dodam tylko, za wikipedią:
Działanie odwracacza ciągu w samolotach śmigłowych opiera się na zmianie kąta natarcia łopat śmigła. W samolotach odrzutowych stosuje się urządzenia kierujące część strumienia spalin do przodu.
W samolotach odrzutowych stosuje się urządzenia kierujące część strumienia spalin do przodu
@BaKaZa: dlatego wyłącza się odwracacze przy małej prędkości i braku sytuacji awaryjnej - za duże ryzyko zassania gazów wylotowych i wystąpienia pompażu.
Flight EZY4912 from Split to Roma on thursday the 15th of August. Just before surpassing V1, crew puts on full reverser, full brakes (as you can see with the smoke) and full airbrakes (spoilers). Roughly 500-600 meters later, the aircraft was fully stopped. Security was called and Firetrucks were placed all around the 319.
Komentarze (96)
najlepsze
każdy nowy model samolotu musi przejść próbę "awaryjnego hamowania", wiąże się to niestety z poświęceniem układu hamowania (i chyba opon?), które takiej próby nie są wstanie przetrwać i być zdatne do dalszej eksploatacji (palą się), w związku z tym - w typowych rejsowych samolotach - takie hamowanko to jednorazowo może być koszt przekraczający 1mln
Tyś Tyś
@BaKaZa: dlatego wyłącza się odwracacze przy małej prędkości i braku sytuacji awaryjnej - za duże ryzyko zassania gazów wylotowych i wystąpienia pompażu.
@Kamil__: To jest klapka "areodynamiczna" - gdyby się nie otwarła, samolot niechybnie wypadłby z pasa ( ͡º ͜ʖ͡º)
Flight EZY4912 from Split to Roma on thursday the 15th of August.
Just before surpassing V1, crew puts on full reverser, full brakes (as you can see with the smoke) and full airbrakes (spoilers). Roughly 500-600 meters later, the aircraft was fully stopped.
Security was called and Firetrucks were placed all around the 319.
Somebody