Nadchodzi nowa era, era samochodów elektrycznych.
FIA Formula E Championship
Formula E Official Trailer
Historia samochodów elektrycznych
Pierwszymi samochodami były właśnie samochody elektryczne ( pomijając lokomotywy drogowe ) . Szkocki wynalazca Robert Anderson zbudował swój pojazd elektryczny w 1839 roku w warsztacie w Aberdeen. Niektóre źródła podają, że pierwszy samochód z napędem elektrycznym powstał w 1828 roku, a jego twórcą był węgierski inżynier Anyos Jedlik
1 Jednak samochody elektryczne zostały wyparte przez samochody na silniki spalinowe. Do roku 1900, przed wielkim rozkwitem silników spalinowych pojazdy elektryczne biły wiele rekordów prędkości i długości przebytych tras. Jednym z najbardziej godnych uwagi wydarzeń tamtych czasów było przekroczenie bariery prędkości 100 km/h przez Camille Jenatzy 29 kwietnia 1899.
2
Pojazdy z napędem elektrycznym wyprodukowane przez Anthony'ego, Bakera, Detroita, Edisona, Studebakera, z początkiem XX wieku zostały wyparte z rynku przez pojazdy z silnikami spalinowymi. Główną przyczyną tego zjawiska były ograniczenia technologiczne ówczesnej techniki elektroenergetycznej.
Wprowadzenie w 1913 roku rozruszników elektrycznych uprościło proces zapłonu silników spalinowych. Ta innowacja bezpośrednio przyczyniła się do spadku popularności pojazdów elektrycznych.
Pojazdy elektryczne popadły w niełaskę również z powodu masowej produkcji Forda T od 1908 do 1912 roku. Ciągły rozwój pojazdów z silnikami spalinowymi spowodował, iż stały się one bardziej praktyczne niż ich elektryczni konkurenci. Wpływ na utratę popularności pojazdów elektrycznych miała też konkurencja pomiędzy zwolennikami prądu zmiennego i stałego - Edisona. Ówczesne pojazdy z napędem elektrycznym do swojego działania wymagały zastosowania prądu stałego.
2
Tesla rzekomo zaprojektował samochód osiągający prędkość 60 mil na godzinę, napędzany silnikiem elektrycznym bądź elektromagnetycznym o niezidentyfikowanym do tej pory sposobie pozyskiwania darmowej energii [3]( A.C. Greene. The Electric Auto that almost triumphed, Power Source of ’31 car still a mystery. „Dallas Morning News”, 1993-01-4.)
Formula E
Formuła E jako klasa wyścigów samochodowych została powołana w 2012 roku. Pierwsza zaś pierwsze mistrzostwa odbędą się w sezonie 2014/2015 dokładnie 13 września 2014 w Pekinie na torze Beijing Olympic Green Circuit
4.
Wyścigi będą odbywać się wyłącznie na torach ulicznych zlokalizowanych w metropoliach. Tory te wykorzystywane są w zawodach klasy F1.
Formuła E, która będzie pierwszą w pełni elektryczną serią wyścigową na świecie, przyciąga do siebie byłych kierowców Formuły 1. Na sezon 2014/2015 zostało zgłoszonych dziesięć zespołów - China Racing, Andretti Autosport, Dragon Racing, E.DAMS, Super Aguri Formula E, Audi Sport ABT Formula E Team, Virgin Racing, Mahindra Racing, Venturi Grand Prix oraz Trulli GP.
W sezonie stosowane będą samochody Spark-Renault SRT 01E. Pojazdy te powstały w wyniku współpracy pomiędzy Spark Racing Technologies, McLaren Electronic Systems, Williams Advanced Engineering, Dallarą i Renault
Informacje ogólne
5
W wyścigu będzie brać udział 10 zespołów;
W każdym zespole znajdzie się dwóch kierowców i 4 samochody;
Mistrzostwa będą odbywały się w 10 miastach na całym świecie;
Tory uliczne będą miały długość od 2,5 do 3 km;
Przyspieszenie 0-100 km/h - 3 s;
Prędkość maksymalna - 220 km/h;
Poziom głośności: zwykły samochód = 70 dB, autobus = 90 dB, bolid Formuły E = 80 dB;
W trakcie wyścigu, każdy kierowca musi odbyć dwa pit-stopy;
W czasie pit stopu kierowca będzie zmieniał samochód.
Trening
5
Każdy wyścig będzie poprzedzony jednogodzinną sesją treningową, w czasie której zawodnicy będą mogli zapoznać się z torem. W czasie treningu zawodnicy będą mieli do dyspozycji dwa samochody. Wtedy też będzie dostępna pełna moc pojazdów - 200 kW/270 KM.
Kwalifikacje
5
W czasie kwalifikacji zawodnicy będą walczyć o najlepszy czas okrążenia, który będzie wyznaczał ich miejsce na starcie wyścigu. Będą mieli do dyspozycji tylko jeden samochód (z pełną mocą 200 kW/270 KM) i maksymalnie 4 okrążenia do przejechania. Aby uniknąć tłoku, kierowcy podczas kwalifikacji będą wypuszczani na tor wg czasu, jaki uda im się uzyskać w czasie treningu.
Wyścig
5
Wyścig rozpocznie się ze startu zatrzymanego i będzie trwać około godziny. W tym czasie kierowcy będą musieli wykonać dwa pit-stopy, podczas których zmienią pojazdy. Moc pojazdów w czasie wyścigu będzie ograniczona do 133 kW/180 KM, jednak chwilowo będzie mogła być zwiększona do maksymalnej mocy 200 kW/270 KM, dzięki systemowi wspomagającemu "naciśnij, aby wyprzedzić" (ang. Push-to-Pass).
Pit-stop
5
W czasie wyścigu, kierowcy będą musieli wykonać dwa obowiązkowe pit stopy, w czasie których dokonają zamiany pojazdów. Będzie musiało się to odbywać w boksach i będzie obserwowane przez sędziego FIA, który dopilnuje przestrzegania wszystkich zasad bezpieczeństwa. Wymiana opon nie będzie dozwolona w czasie pit stopu, chyba że opona zostanie przebita.
5
Poziom głośności bolidu Formuły E to 80 dB. To wynik pomiędzy zwykłym osobowym samochodem (70 dB) i autobusem (90 dB). Dla porównania bolidy Formuły 1 warczą z mocą 140-150 dB. I to właśnie wzbudza najwięcej emocji na internetowych forach, na których gromadzą się fani F1. Dla większości świst elektrycznych silników nie ma nic wspólnego z motorsportem.
Czajnik, mikser, odkurzacz, samolot, pralka w ostatniej fazie wirowania czy dźwięk rodem z "Gwiezdnych Wojen" - to pierwsze skojarzenia internautów po obejrzeniu przejazdu testowego Lucasa di Grassiego, który w serwisie YouTube ma już 300 tysięcy wyświetleń.
6
Ekorewolucja także w F1
Coraz bardziej przyjazna środowisku ma być także Formuła 1. Wraz z końcem sezonu 2013 pożegnaliśmy się z silnikami V8 (pojemność 2,4 litra), które od następnego sezonu zastąpią bardziej ekologiczne jednostki V6 (1,6 litra).
Od nowego sezonu F1 czekają także zmiany w systemach odzyskiwania energii - dzisiejszy KERS przejdzie do lamusa, pojawi się ERS, dający, ogólnie rzecz biorąc, dwukrotnie więcej mocy z hamowania i wytwarzanego ciepła. Do tego jednostki napędowe muszą być oszczędniejsze, bo w bolidach będzie można zatankować mniej paliwa, i bardziej wytrzymałe (mniej silników do wykorzystania w trakcie sezonu).
6
Porównanie F1 i FE
Film POV
"Bączki" niczym zabawką
W Formule E mamy też polski akcent
Kuba Giermaziak trafi na tor Formuły E. Kuba Giermaziak jest jednym z kierowców wyścigowych Porsche Supercup.
rozowepaski
Aguri, Katherine Legge,TBA
Komentarze (21)
najlepsze
Kiedyś było
Jeden plus taki mają, że udało się wokół tej serii nazbierać byłych kierowców F1, co zapewni przyzwoity poziom od strony czysto sportowej.
Zespół / Kierowca 1 , Kierowca 2
TrulliGP/ Jarno Trulli
China Racing / ?
Andretti Autosport / Franck Montagny
Dragon Racing / ?
e.dams / ?
Amlin Aguri / Katherine Legge #rozowypasek
Audi Sport Abt / Lucas di Grassi, Daniel Abt
Mahindra Racing / Karun Chandhok, Bruno Senna
Virgin Racing / Sam Bird, Jaime Alguersuari
Venturi Grand Prix / Nick Heidfeld, Stephane Sarrazin
A druga sprawa - będzie gdzieś można oglądać w Polsce zmagania? TV? Czy stream jakiś? Coś wiadomo na ten temat?
Co do transmisji
Jaka seria jest szybsza od F1?