-Klasyczny retarder - To, co na filmie - mechanizm wytracający energię poprzez pompowanie oleju
-Intarder - Taki retarder, ale wewnątrz skrzyni biegów. Tylko jeden producent takie coś stosuje, daje to pole do manewru przy przetargach, z czym już raz się spotkałem (koniecznie musiał być intarder :) )
-Telma - Mechanizm wytracający energię w wirującym dysku poprzez prądy wirowe. Składa się z metalowego dysku, z dwóch stron mocne
@Issac: Tak. Inżynier jak na to patrzy to płacze...
Tylko że nie tak prosto zmagazynować energię elektryczną ze zwalniania ciężarówki jadącej kilkanaście minut z górki. A potem coś z nią trzeba zrobić - czyli mieć jakiś silnik elektryczny do przyspieszenia.
Jednym słowem duży koszt i mały zysk. Główną przeszkodą jest brak odpowiedniej technologii gromadzenia energii elektrycznej.
@Issac: Nie ty jeden się nad tym głowiłeś :) Kiedyś sobie liczyłem i wyszło mi, że po zastosowaniu jakiejś znacznej ilości ogniw typy A123 (prąd roboczy 20C! Tak, 20x pojemność, bateria 2Ah a my ładujemy i ciągniemy z niej 40A, co starcza na max 3 minuty pracy), to taki układ byłby bardzo drogi, ważył strasznie dużo (kilkaset kilo) i starczał na max kilka minut. Nawet, gdyby wyrzucić standardowy alternator i zastąpić
Bardzo ciekawe, ale za głupi na to jestem. Może mi to ktoś prosto wytłumaczyć? Co konkretnie powoduje wytracanie prędkości wału?
Olej który jest wtłaczany pomiędzy tarcze retardera (te z rowkami) działa jak klocek hamulcowy. Olej ma swoją gęstość i to powoduje wyhamowanie się tarcz. Wyobraź sobie, że zamiast oleju jest to klin drewniany który będzie powodował blokowanie tarcz. Tak mniej/więcej to działa
Działanie retardera można sobie wyobrazić za pomocą wałka z łopatkami w kubku. W pustym kubku kręci się bez oporów, nalewając np. wody, oleju - pojawia się opór cieczy. Zaleta tego modelu (w zasadzie to jest przekładnia hydrokinetyczna) jest taka, że praktycznie nie wydziela się ciepło i nie ma elementów ciernych które się zużywają, można też płynnie sterować "oporem" regulując np. ilość oleju w układzie. Podobnie działają sprzęgła hydrokinetyczne (konwertery momentu obrotowego w
Albo inny system: Compression release engine brake (uwalniacz kompresji?), który otwierał zawory wydechowe tuż po sprężaniu. Był bardzo głośny, więc w wielu miejscach jest zakazany przez prawo:
@baadf00d: Cała energia jest wytracana poprzez tarcie wewnętrzne w cieczy (oleju), a nie elementy cierne (ciała stałe). Dzięki temu praktycznie się nie zużywają. Tarcie wewnątrz cieczy podnosi jej temperaturę, dlatego w retarderze masz wymiennik ciepła olej-woda. W efekcie zamiast wydzielać ciepło w stosunkowo małych, zużywających się okładzinach ciernych hamulców korzystasz z chłodnicy, która ma możliwość oddania ciepła o mocy kilkukrotnie większej, niż sam silnik produkuje (bo podczas pracy silnika tylko mniejsza
Komentarze (66)
najlepsze
-Klasyczny retarder - To, co na filmie - mechanizm wytracający energię poprzez pompowanie oleju
-Intarder - Taki retarder, ale wewnątrz skrzyni biegów. Tylko jeden producent takie coś stosuje, daje to pole do manewru przy przetargach, z czym już raz się spotkałem (koniecznie musiał być intarder :) )
-Telma - Mechanizm wytracający energię w wirującym dysku poprzez prądy wirowe. Składa się z metalowego dysku, z dwóch stron mocne
@Issac: Tak. Inżynier jak na to patrzy to płacze...
Tylko że nie tak prosto zmagazynować energię elektryczną ze zwalniania ciężarówki jadącej kilkanaście minut z górki. A potem coś z nią trzeba zrobić - czyli mieć jakiś silnik elektryczny do przyspieszenia.
Jednym słowem duży koszt i mały zysk. Główną przeszkodą jest brak odpowiedniej technologii gromadzenia energii elektrycznej.
Olej który jest wtłaczany pomiędzy tarcze retardera (te z rowkami) działa jak klocek hamulcowy. Olej ma swoją gęstość i to powoduje wyhamowanie się tarcz. Wyobraź sobie, że zamiast oleju jest to klin drewniany który będzie powodował blokowanie tarcz. Tak mniej/więcej to działa
http://www.mopas.cz/upload.cs/1/180a32a4-b_5-motorova_brzda.jpg
Tak to brzmiało podczas jazdy:
http://youtu.be/gPV0al9GwAs?t=10s
Albo inny system: Compression release engine brake (uwalniacz kompresji?), który otwierał zawory wydechowe tuż po sprężaniu. Był bardzo głośny, więc w wielu miejscach jest zakazany przez prawo:
http://youtu.be/9MLOguHRi0Y?t=4s
http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_release_engine_brake
Nim doczytałem resztę, pomyślałem, że znowu będzie jakiś wykop o Alexio ;-)