Wpis z mikrobloga

Cześć,

Montuję pompę ciepła w rodzinnym domu mojej żony, gdzie mieszka teściowa i jestem już cały zielony, więc piszę do wykopowej braci o pomoc. Zrobiłem OZC, wyszło zapotrzebowanie 12,5kW przy -20 stopniach (III strefa klimatyczna). Dom z 1986 r., 10cm styropianu, wymienione okna (dwuszybowe), docieplony stropodach (25cm mikrocelulozy), typowa kostka z płaskim dachem 210 m2 ogrzewanej powierzchni, wiec nie mało + 51 m2 nieogrzewanej piwnicy (połowa podłogi na gruncie, połowa na piwnicy). W łazienkach podłogówka, wszędzie indziej kaloryfery aluminiowe, żeberkowe. Co tam dokładnie siedzi pod posadzkami, to ciężko powiedzieć – budowane w czasach jak nic nie było, potem remontowane i modernizowane przez teścia, który zmarł 5 lat temu. Generalnie w zimę idzie max 45 stopni na kaloryfery, żeby utrzymać te 21 stopni w domu. PC ma być jedynym źródłem ogrzewania domu. Teraz siedzi kocioł na ekogroszek do którego muszę regularnie jeździć i ogarniać go teściowej, czego mam serdecznie dosyć.

Wziąłem do wyceny kilka firm i mam rozjazd odnośnie pompy, nie wiem czy robię z igły widły, więc wolę dopytać. Generalnie w budżecie teściowej celujemy w Panasonica, propozycje są dwie T-CAP 12kW gen. K oraz High Performance 12kW gen. K, przy czym HP ma 12kW tylko w nazwie. Przeglądając tabele doborowe Panasonica (link: https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/certifications/TABELEDOBOROWEKLM.pdf ) wychodzi, że przy temp zasilania 45 stopni i zapotrzebowaniu 12,5kW przy -20 stopni HP12kW jest na styk – temperatura biwalentna wychodzi na poziomie -8 stopni. Przy zasilaniu 55 stopni pompa jest już zbyt mała, bo biwal wychodzi przy -6. W przypadku T-CAP 12Kw sytuacja wydaje się być w druga stronę – pompa wygląda na zbyt dużą, chociaż według tabel dopuszczalną przy starszej instalacji i zasilaniu 45/55 stopni. Biwal wychodzi przy -16 stopniach zarówno przy zasilaniu 45 jak i 55 stopni.