jak to jest- mieszkam w bloku z wielkiej płyty, planuję remont istalacji elektrycznej. Do mojego mieszkania z klatki wchodzi PEN i L (TN-C). Lepiej przerobić instalację na 3 kable (L, N, PE) przez zrobienie punktu rozdziału PEN na N i PE w rozdzielnicy w moim mieszkaniu czy może po prostu po staremu zerować w gniazdkach? Nie mam możliwości fizycznego uziemienia PE po rozdziale. #elektryka #elektrykapradnietyka
nie znam się ale skoro robisz remont zrób SIŁĘ (instalacje trójfazową)
@bazinga-row: szczerze mówiąc to jakoś nie czuję potrzeby, nie mam płyty indukcyjnej ani żadnego urządzenia które by potrzebowały siły ani nawet nie planuję takiej mieć. A żeby doprowadzili mi siłe musiał bym kuć WLZ na klatce.
Remont elektryki robisz raz na 20 lat, więc lepiej zrobić dostosować do aktualnych wymagań i zrobić z rezerwą. Za 5 lat będą wymieniać piony i będziesz musiał wymieniać jeszcze raz. Zrób rozdział w rozdzielnicy na PE i N. Jak wymieniasz rozdzielnice to zostaw sobie zapas miejsc. Warto sobie dorzucić ten jeden kabel trójfazowy do kuchni - nawet jak nie będziesz używał, to mały koszt a zaleta przy ewentualnej sprzedaży, że masz dostosowane
@KonwersatorZabytkow: tak. Tak jak ci kolega pisze - robisz remont to swoją stronę robisz "najlepiej jak się da", w tym 3fazy dla indukcji do kuchni, przygotowane kable do klimy itp rzeczy na przyszłość, których nawet jak nie masz teraz to nie wiesz, czy za 6 lat nie będzie wymiany pionów na 5x10^2 i przejścia z gaz na prąd we wszystkim, bo unia kazała
Ze względów bezpieczeństwa podział zera (bo PENem tego nazwać nie można) w rozdzielnicy nadal jest bezpieczniejszy niż robienie tego w każdym gnieździe. Tak KAŻDYM nie ma że w pokojach mogą być gniazda bez bolca. A jak wykonujesz nowe obwody to i tak musisz je robić zgodnie z aktualnymi normami.
"znajomy" z facebooka - pamiętasz jak tydzień temu miałeś katar i dałem ci chusteczkę? kiedy mi za nią oddasz?