Wpis z mikrobloga

Czy jest możliwe, że zakwas po ponad miesiącu bez dokarmiania nie popsuł się? Dostałem w słoiku od mamy, wsadziłem do lodówki i o nim zapomniałem. Dzisiaj jak otworzyłem to był mocno rozwarstwiony - muł na dole, a na górze z 2 cm płynu. Po wstrzasnieciu zaczął musować i pachnie intensywnie takim jakby octem winnym? Dodałem mu łyżkę mąki, zamieszałem i czekam co dalej. Zastanawiam się jednak jaka powinna być reakcja i czy można go bezpiecznie używać po takim czasie. Jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o takie rzeczy. Macie jakieś rady?
#bojowkapiekarska #zakwas
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@morganpl: Obejrzałam ten film i raczej zgadzam się z jednym z komentarzy pod nim:

Ta opowieść się nie klei. Jakby moja babcia miała tak piec chleb przed wojną (a piekarni na wsi nie było), to by z głodu poumierali. Pieczenie chleba nie może być oklejone tyloma "tak nie wolno". To tylko chleb, nie rakieta na Marsa.

Rozumiem, że piekarnia musi się bardziej cackać z zakwasem i ciastem chlebowym - ilości,
  • Odpowiedz
@vateras131: jeśli był w lodówce, to nie ma problemu. Tylko po miesiącu trzeba go będzie trochę rozruszać, czyli kilka razy odświeżyć. I widzę, że popełniasz bardzo powszechny błąd przy odświeżaniu zakwasu, czyli dorzucasz mąkę i wodę do starego zakwasu. Żeby zakwas był zdrowy i aktywny to się go odświeża, a nie dokarmia. I warto to robić patrząc na proporcje zakwas:mąki:wody. Są dwie opcje: jeśli nie potrzebujesz robić chleba, tylko odświeżasz
  • Odpowiedz
  • 2
@jeden_na_dziesiec:
Szczerze to też mi to wygląda na jakieś chlebowe voodoo ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@koraki
Poszedłem za Twoją radą i odświeżam go właśnie - czekam na efekty czy będzie rósł. To dorzucenie wczoraj mąki to był taki pierwszy odruch - stał tyle czasu to go "dokarmiłem" żeby zobaczyć co się stanie. W sumie dzisiaj już AŻ tak nie capił jak wczoraj, więc może coś
  • Odpowiedz
@morganpl: foliarstwo i akademia polskiego rozumu