Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 79
Northrop Tacit Blue
W grudniu 1976r. DARPA wraz z USAF rozpoczęły program Battlefield Surveillance Aircraft-Experimental (BSAX), który był częścią większego przedsięwzięcia USAF pod nazwą Pave Mover (budowa anten radarowych o szyku fazowym). Celem BSAX było opracowanie i budowa skutecznego samolotu stealth o niskim prawdopodobieństwie wykrycia, który mógłby operować blisko linii frontu.
Tacit Blue otrzymał oznaczenie YF-117D w celu lepszego utajnienia prowadzonych badań. Ze wględu na swój wygląd, był nazywany wielorybem przez pracowników projektu. Samolot posiadał proste, zwężające się do zewnątrz skrzydła, V-kształtne usterzenie ogonowe oraz mocno wybrzuszony kadłub. Wlot powietrza znajdujący się na górze kadłuba zasilał dwa silniki turbowentylatorowe.
Pierwszy lot odbył się 5 lutego 1982r. w Area 51 w Groom Lake w Nevadzie. W ciągu trzech lat wykonano łącznie 135 lotów badawczych. Samolot wylatywał od trzech do czterch razy w tygodniu, często kilkukrotnie w trakcie jednego dnia. Kształ maszyny powodował, że była skrajnie niestabilna w trakcie lotu poprzez co musiała być wspierana przez poczwórny system fly-by-wire w celu stabilizacji w osi podłużnej i przechyłu.
Po spędzeniu około 250 godzin w powietrzu samolot został umieszczony w magazynie w 1985r. W 1996r. Tacit Blue został odtajniony, a od 2016r. znaduje się na wystawie National Museum of the United States Air Force w Dayton w Ohio.
Był to pierwszy samolot, w którym zastosowano zakrzywione powierzchnie w celu zmniejszenia wykrycia radarowego. Technologia ta została później wykorzystana przez Northrop do budowy B-2. ========================================= Podstawowe dane techniczne:
Załoga: 1 Długość: 17.02m Rozpiętość skrzydeł: 14.68m Wysokość: 3.23m MTOW: 13608kg Napęd: 2 x Garret ATF3-6 24.2kN ciągu każdy - silniki turobwentylatorowe Vmax: 460kmh | 250kts Pułap: 9100m | 30000ft
Był to pierwszy samolot, w którym zastosowano zakrzywione powierzchnie w celu zmniejszenia wykrycia radarowego. Technologia ta została później wykorzystana przez Northrop do budowy B-2.
@MajsterZeStoczni: Chyba pierwszy to był have blue od Lockheeda, który stał się F-117? Northrop nie ogarnął w pełni stealth, dlatego to LM zgarnął projekt rządowy, a nie oni na pierwszy bombowiec stealth.
Northrop Tacit Blue
W grudniu 1976r. DARPA wraz z USAF rozpoczęły program Battlefield Surveillance Aircraft-Experimental (BSAX), który był częścią większego przedsięwzięcia USAF pod nazwą Pave Mover (budowa anten radarowych o szyku fazowym). Celem BSAX było opracowanie i budowa skutecznego samolotu stealth o niskim prawdopodobieństwie wykrycia, który mógłby operować blisko linii frontu.
Tacit Blue otrzymał oznaczenie YF-117D w celu lepszego utajnienia prowadzonych badań. Ze wględu na swój wygląd, był nazywany wielorybem przez pracowników projektu. Samolot posiadał proste, zwężające się do zewnątrz skrzydła, V-kształtne usterzenie ogonowe oraz mocno wybrzuszony kadłub. Wlot powietrza znajdujący się na górze kadłuba zasilał dwa silniki turbowentylatorowe.
Pierwszy lot odbył się 5 lutego 1982r. w Area 51 w Groom Lake w Nevadzie. W ciągu trzech lat wykonano łącznie 135 lotów badawczych. Samolot wylatywał od trzech do czterch razy w tygodniu, często kilkukrotnie w trakcie jednego dnia. Kształ maszyny powodował, że była skrajnie niestabilna w trakcie lotu poprzez co musiała być wspierana przez poczwórny system fly-by-wire w celu stabilizacji w osi podłużnej i przechyłu.
Po spędzeniu około 250 godzin w powietrzu samolot został umieszczony w magazynie w 1985r. W 1996r. Tacit Blue został odtajniony, a od 2016r. znaduje się na wystawie National Museum of the United States Air Force w Dayton w Ohio.
Był to pierwszy samolot, w którym zastosowano zakrzywione powierzchnie w celu zmniejszenia wykrycia radarowego. Technologia ta została później wykorzystana przez Northrop do budowy B-2.
=========================================
Podstawowe dane techniczne:
Załoga: 1
Długość: 17.02m
Rozpiętość skrzydeł: 14.68m
Wysokość: 3.23m
MTOW: 13608kg
Napęd: 2 x Garret ATF3-6 24.2kN ciągu każdy - silniki turobwentylatorowe
Vmax: 460kmh | 250kts
Pułap: 9100m | 30000ft
#lotnictwo #samoloty #aircraftboners #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #zainteresowania #nauka #technologia #wojsko #militaria
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
źródło: 01
Pobierzźródło: 02
Pobierzźródło: 03
Pobierzźródło: 04
Pobierzźródło: 05
Pobierzźródło: 06
PobierzTreść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
źródło: Zdjęcie z biblioteki
Pobierz@MajsterZeStoczni: Chyba pierwszy to był have blue od Lockheeda, który stał się F-117? Northrop nie ogarnął w pełni stealth, dlatego to LM zgarnął projekt rządowy, a nie oni na pierwszy bombowiec stealth.
źródło: niezwykle-okrety
Pobierz@MajsterZeStoczni: wstydź się. Jaki bezczel z translatora bez pomyślunku. Usterzenie o kształcie litery V.