Przejeżdżając ostatnio niedaleko miejscowości Jastrowie w woj. Wielkopolskim, odwiedziłem nietypową, a zarazem niezwykle interesującą atrakcję turystyczną tego regionu. Już od dawna chciałem ją zobaczyć, ale jakoś nigdy wcześniej nie znalazłem okazji, aby tam podjechać. Mowa tutaj o starym, wysadzonym moście kolejowym na Gwdzie, który znajduje się między miejscowościami Jastrowie i Górzna.
Most kolejowy nad Gwdą był naprawdę imponującą konstrukcją. Jego całkowita długość wynosiła 60 m, a rozpiętość podporowa około 40 m. Most przenosił jeden tor kolejowy przez koryto rzeki i aby wisiał w bezpiecznej odległości od lustra wody, konstrukcję osadzono na betonowych przyczółkach, wychodzących z wysoko usypanych nasypów. Zbudowano go w 1914 r. na potrzeby linii kolejowej Jastrowie – Węgierce. Powstanie całej linii kolejowej, miało na celu aktywizację gospodarczą regionu pilskiego. 31 stycznia 1945 r. o godz. 15.55 most został zniszczony w trakcie walk o Jastrowie. Wysadziły go wycofujące się oddziały 15 Dywizji Grenadierów SS. Z powodu braku odpowiedniej ilości ładunków przęsło mostu kolejowego jedynie zsunęło się z przyczółków. Po zakończeniu wojny linię kolejową rozebrano, jednak z uwagi na problemy techniczne zrezygnowano z demontażu samej konstrukcji mostu, pozostawiając ją na zniszczonych przyczółkach. Linii kolejowej nigdy nie odbudowano, a przechylony wiszący most jest dzisiaj jedną z największych atrakcji turystycznych regionu.
@szejas ruscy po wojnie podobno nie rozebrali tej części linii właśnie dlatego, że koszta by przerosły wartość tej stali. Dziś już pewnie nie, ale zostało jako swego rodzaju pomnik.
#wykopaka Czy wypada parze która chce jeść zdrowo i zrzucić kilka kg zrobić trolllowo pieroga z filcu? ( ͡º͜ʖ͡º) Kuwa, obiecałam że będzie moje rękodzieło w paczce i będzie (╯°□°)╯︵┻━┻
Most kolejowy nad Gwdą był naprawdę imponującą konstrukcją. Jego całkowita długość wynosiła 60 m, a rozpiętość podporowa około 40 m. Most przenosił jeden tor kolejowy przez koryto rzeki i aby wisiał w bezpiecznej odległości od lustra wody, konstrukcję osadzono na betonowych przyczółkach, wychodzących z wysoko usypanych nasypów. Zbudowano go w 1914 r. na potrzeby linii kolejowej Jastrowie – Węgierce. Powstanie całej linii kolejowej, miało na celu aktywizację gospodarczą regionu pilskiego.
31 stycznia 1945 r. o godz. 15.55 most został zniszczony w trakcie walk o Jastrowie. Wysadziły go wycofujące się oddziały 15 Dywizji Grenadierów SS. Z powodu braku odpowiedniej ilości ładunków przęsło mostu kolejowego jedynie zsunęło się z przyczółków.
Po zakończeniu wojny linię kolejową rozebrano, jednak z uwagi na problemy techniczne zrezygnowano z demontażu samej konstrukcji mostu, pozostawiając ją na zniszczonych przyczółkach.
Linii kolejowej nigdy nie odbudowano, a przechylony wiszący most jest dzisiaj jedną z największych atrakcji turystycznych regionu.
Link do znaleziska tradycyjnie znajduje się Tutaj
Zainteresowanych moimi znaleziskami wołam w komentarzach.
Zapraszam do obserwowania mojego tagu #szaryburekfoto pod którym wrzucam zdjęcia z miejsc opuszczonych.
Mój blog / Fanpage / Instagram / Patronite
#fotografia #opuszczone #polska #ciekawostki #historia #podrozujzwykopem
źródło: DSC_0161-1180x787
PobierzTreść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...