Wpis z mikrobloga

• 82
@Niedobry: nazywanie llmow AI to jest moim zdaniem główny powód tego że mamy bańkę "AI"
Llm to jest bezmyślny algorytm wypluwający najbardziej prawdopodobny ciąg liczb (przekształcany potem na tekst lub obraz).
Llmy są zakładnikami danych treningowych na których były uczone.
  • Odpowiedz
nazywanie llmow AI to jest moim zdaniem główny powód tego że mamy bańkę "AI"

@xdTM: LLMy jak najbardziej są składową AI, proste modele matematyczne do klasyfikacji czy regresji też, a w niektórych definicjach nawet systemy regułowe w których nie ma ani kawałka modelu, tylko zestaw reguł na sztywno.

Mylisz AI z AGI (artificial general intelligence), którym napewno LLMy nie są.
  • Odpowiedz
@xdTM: nie znam się więc mam pytanie - a to nie tak, że takie coś ludzie tworzyli już ileś lat temu tylko brakowało mocy obliczeniowej/była za droga? Czy też w dzisiejszych czasach właśnie te "bazy treningowe" się nie rozrosły do kolosalnych rozmiarów co pozwala zrobić faktycznie sensowne algorytmy co będą wypluwać fajny rezultat końcowy?
  • Odpowiedz
@zar0x: W skrócie tak. Z jednej strony tania i potężna moc obliczeniowa: GPU / TPU, z drugiej dostęp do dużych publicznie dostępnych korpusów danych. Same pomysły i prototypy sieci neuronowych do modelowania języka mają już jakieś 20 lat, i część z tych konceptów była już intensywnie wykorzystywana np. w tłumaczeniach maszynowych.
  • Odpowiedz
@zar0x A to zależy, jak na to patrzec. Takie coś, w sensie machine learning jaki taki nie jest nowością, np. regresja liniowa, czy sieci neuronowe to nie są nowe rzeczy. Za to rozwiazanie na którym się opierają te LLMy (transformery), to już artykuł z 2017 roku.

Nowej matematyki nie wymyślają, ale jakis rozwój teorii też się zadział.
  • Odpowiedz
Llm to jest bezmyślny algorytm

@xdTM: dodawanie to też bezmyślny algorytm.

Llmy są zakładnikami danych treningowych na których były uczone.

Masło maślane. Mocne słowa, ale mało sensu w tym co mówisz.
  • Odpowiedz