Dlaczego w ogóle w komunikacji miejskiej stosowane są tramwaje? Jaką zaletę ma zastosowanie transportu szynowego? Dla mnie laika wydaje się to dziwne bo przecież zamiast oddzielnego torowiska można byłoby planować w tym miejscu osobną trasę asfaltową dla trolejbusów/autobusów. Taki transport jest cichszy(trolejbusy), w środku jest mniej wstrząsów więc większy komfort dal pasażerów, niedoskonałości montażu nie robią problemów, nie ma problemów z wykolejeniem. Jedynym minusem jaki przychodzi mi do głowy ale nie wiem czy słusznie to odporność tramwaju na śnieżyce i brak brudu ze ścierających się opon.
@MisterMinister: dobrze, ale mam na myśli ogólnie konstrukcję komunikacji miejskiej od podstaw, czyli dlaczego w miejsce tras tramwajowych(wydzielonych) nie buduje się wydzielonych tras asfaltowych? Ja wiem, że to nie byłoby możliwe bo mając już sieć tramwajową taniej jest ją rozbudowywać. Ale tak teoretycznie jakby budować komunikację od zera?
No chyba, że jednak koszt położenia torów jest niższy od budowy drogi asfaltowej.
@nieznamniepamietam: tu nie chodzi o koszt, ale o miejsce. Często zabudowa nie pozwala na dołożenie pasa. Do tego dochodzi polityka, czasem historyczne podejście (patrz Olsztyn i ich tramwaj). Podczas planowania miast lata temu nikt nie zakładał takiego natężenia ruchu (Warszawa), a co za tym idzie - Urbaniści niezbyt dobrze rozplanowali.
1. większa pojemność pasażerów 2. wydzielone pasy ruchu 3. bardziej ekologiczne niż autobusy/trolejbusy 4. o wiele dłuższy czas użytkownia taboru i infrastruktury 5. tramwaje dobrze wyglądają i robia miastu PR
#komunikacyjneciekawostki #komunikacjamiejska #nauka #ciekawostki #pytaniedoeksperta
#pytanie
No chyba, że jednak koszt położenia torów jest niższy od budowy drogi asfaltowej.
1. większa pojemność pasażerów
2. wydzielone pasy ruchu
3. bardziej ekologiczne niż autobusy/trolejbusy
4. o wiele dłuższy czas użytkownia taboru i infrastruktury
5. tramwaje dobrze wyglądają i robia miastu PR
więcej wejść i wyjść co wpływa na czas wsiadania i wysiadania