Zaciekawiła mnie ostatnio pewna kwestia, a nie znam się na dziedzinie ni wuja więc zapytam. Coraz więcej pojawia się tych urządzeń z silnikami bezszczotkowymi, tam elektronarzędzie, odkurzacze i to jest ponoć super, bo takie fajne wydajniejsze, mniej psujące się cichsze itd. Więc myślałem, że to teraz jest tak, że jak dajmy na to chłop ma w domu krajzegę, czy tam jakaą piłę, maszynę, betoniarkę, czy co tam jeszcze jest, cokolwiek napędzane takim zwykłym silnikiem elektrycznym na "siłę", wiecie takim z żeberkami, a może nawet nie na siłę i mu się to zepsuje, to idzie do sklepu i mówi: "panie zepsuł mi się silnik, tyle i tyle kW, tyle obrotów, wielkość taka i taka", to mu ten facet w sklepie odpowiada: "polecam nowość, elegancki silnik bezszczotkowy, najmodniejszy w tym sezonie, wydajny i cichy, trochę droższy, ale warto się zastanowić, bo lepszy i żona będzie zadowolona też i w ogóle", na co chłop mówi "aha, to wezmę w takim razie tego silnika, sztuk jedną" i to wszystko.
A tu się okazuje, że to nie tak hop siup, bo jak sprawdzam w necie ten temat, to albo wyskakują jakieś informacje odnośnie takich silniczków mniejszych o napięciu typu 12 czy 24V do jakichś dronów, czy tam modeli na akumulator, albo pojawia się temat jakichś serwomotorów, czy silników krokowych przeważnie gdzieś tam obok wszystkiego co się wiąże z obróbką cnc. Znalazłem co prawda jakieś artykuły naukowe sprzed paru lat o synchronicznych silnikach bezszczotkowych typu PMSM klasy wydajności IE4, ale jest to temat chyba dość świeży i raczej nie jest to tak, że normalnie w sklepie z silnikami idzie sobie taki silnik kupić, ale może się mylę?
Jak to z tym jest? To rzeczywiście jest takie rocket science, że obecnie dopiero takie rzeczy wchodzą do konsumenckiego użytku i są w ofercie jedynie najbardziej zaawansowanych, renomowanych producentów?