Patrząc na wymagania S.T.A.L.K.E.R.-a 2 zaczynam doceniać starą szkołę deweloperską, kiedy to twórcom zależało na tym, by ich gry docierały do jak największej publiki, a objawiało się to właśnie choćby w szerokich wymaganiach sprzętowych, dzięki czemu znacznie szersze gremium graczy mogło obcować z danym tytułem. To był taki ukłon w stronę tych, którzy nie mogli sobie pozwolić na super sprzęt, ale wciąż jednak cieszyli się z opowieści zawartej w konkretnej produkcji. Tak robiło Konami z oryginalnym "Silent Hillem 2", gdzie minimalne wymagania przy tamtej grafice brzmiały śmiesznie nisko, tak robił nawet Crytek w czasach pierwszego "Crysisa" pozwalając na granie w DirectX 9 na WinXP i tak robiło też GSC przy pierwszej trylogii S.T.A.L.K.E.R-ów (tam był rozstrzał na aż cztery DirectXy: 8.1 w static lighting i potem aż do 11 na full details - jeśli ktoś nie wierzy, niech sobie porówna minimalne wymagania takiego "Cienia Czarnobyla" z tymi finalnie zalecanymi i jaki to jest rozstrzał).
Dziś niestety poprzez forsowanie wszędzie jednego engine'u (bo taniej jest wziąć licencję na UE5 niż zaprojektować własny silnik) uzyskujemy naprawdę wyśrubowane wymagania... Nie znam możliwości skalowania UE5, rozumiem też że postęp technologiczny idzie nadal, ale jak popatrzeć na to, gaming stał się naprawdę kosztowny - jeśli chcemy pograć na medium na jakimś nowym lapku, to patrząc na te wymagania, które są rekomendowane, trzeba wydać ok. 4 koła na sprzęt, co wcale nie jest małą sumą (a przynajmniej dla mnie). Sensowne kompy stacjonarne do grania zaczynają się od 5 kafla, więc wychodzi jeszcze więcej...
Sytuację ratuje fakt, że nie jestem w gronie ludzi, którzy rzucają się pod wpływem hype'u na dany tytuł na premierę. Nigdy tak nie robiłem, nawet gdy mój sprzęt pozwalał odpalać najnowsze tytuły.
Podsumowując: patrząc na wymagania gry na posiadanym, jeszcze jedenastoletnim sprzęcie nie zagram :) Może jakiś nowy komputer wleci po nowym roku, ale jeśli już, to zaczynając od dziś muszę budować na niego rezerwę kasową. Przyrzekłem sobie ograć remake "Silent Hilla 2", to i S.T.A.L.K.E.R.-a 2 ogram, ale to w 2025 roku.
@Drill90: Jak widzę ciebie to zaczynam doceniać życie, widząc ciebie przypominam sobie że j---ć pieniadze i gonitwe za nimi skoro można zgrać w stalker 2 i na jedno wychodzi
@Drill90: Unreal 5 to engine który na premiere gier nigdy optymalizacją nie grzeszył i to sie w przypadku tego enginu nie zmieni.Bo Masz wydać hajs na rtx 5090 i tylko wtedy gra ci pięknie będzie chulać bo twórcy mają robić gre pod zysk producentów podzespołów a nie życzeń graczy
@Drill90: Crysis działał jak g---o na słabych sprzętach spełniających wymagania, a pierwszy stalker wyglądał paskudnie i działał jeszcze gorzej, nic tam nie tłumaczyło wymagań, optymalizację leżała. Nie zapominajmy też o GTA IV które do teraz potrafi chrupać Piszesz o rozpiętość wymagań, tutaj masz to samo, 1060 to karta z 2016, ma 8 lat, dzieci urodzone w dni jej premiery chodzą do szkoły
@Drill90: ja w tam tym roku w grudniu kupiłem kompa za 4 200 zł z RX 6700 xt 12 GB vram, Ryzen 5 5600 i 32 GB ram i teraz wiele na to wskazuje że będę musiał włączyć Fsr, żeby pograć w ustawieniach detali na medium w 1080p. Na natywna rozdzielczość przy wysokich detalach nie ma szans bo ponoć ta gra przy takich ustawieniach osiąga na RX 4060ti zaledwie 47
@makgyvergaleriapl: tam nie jest dopisane, ale te wymagania dotyczą włączonego Dlss lub Fsr. Jak chcesz grać bez tych wspomagaczy to te wymagania będą jeszcze wyższe, ale nie wiadomo jakie. Na Rtx 4060ti bez Dlss w 1080p na maksymalnych detalach gra osiąga ledwie 47 fps. A test był robiony przy mocnym procesorze jakim jest i9-14900k.
@Drill90: no i to się szanuje, gierka niech wyjdzie, wypatchują, domodują i masz po roku lepsze doświadczenie niż zabugowane na premierę, jak w przypadku cienia czarnobyla
tak robiło też GSC przy pierwszej trylogii S.T.A.L.K.E.R-ów (tam był rozstrzał na aż cztery DirectXy: 8.1 w static lighting i potem aż do 11 na full details - jeśli ktoś nie wierzy, niech sobie porówna minimalne wymagania takiego "Cienia Czarnobyla" z tymi finalnie zalecanymi i jaki to jest rozstrzał).
@Atreyu Też tak myślałem, na grubce fyby pojechali po mnie jak po psie, że bez 4080 nie ma co podchodzić. Że mój komp to zabawka do układania pasjansa...
@makgyvergaleriapl: jeszcze tak całkiem niedawno siedziałem w 1440p na Titanie Xp (czyli ~1080Ti, karta która ma 7 lat i jest wydajnością między 3060 i 3060Ti) i grałem we wszystko na wysokich, jedynie bez RT czy generowania klatek. Wszystkie CoDy, Assasyny, RDR2, Exodus itd. - jedynie Cyberpunk na premierę wymagał obniżenia detali.
Dopiero przesiadka na 120Hz i ekran 4K wymogła na mnie zmianę karty najpierw na 3090, później 4090. Ale jak
@Atreyu Ja też sporo siedziałem na 1080ti. Nie zmieniałbym jej, ale zbudowałem w małej obudowie kompa i 1080ti się nie mieści. Zobaczymy co będzie. Miałem też lapka z gtx765M i długo wszystko na kim śmigało na wysokich. Wszystkie bfy cody na nim ogrywałem. Dopiero bfa 1 musiałem na niskich odpalać.
@makgyvergaleriapl: ja mam 3060. Coprawda 64ramu i i9 ale podejrzewam, że najważniejsza będzie tu karta graficzna..To tylko pokazuje, że trzeba zaczekać z zakupem aż moderzy fadzą odpalić leoszą grafe na gorszej karcie tak jak zrobili to z Hogwartem w HP
Dziś niestety poprzez forsowanie wszędzie jednego engine'u (bo taniej jest wziąć licencję na UE5 niż zaprojektować własny silnik) uzyskujemy naprawdę wyśrubowane wymagania... Nie znam możliwości skalowania UE5, rozumiem też że postęp technologiczny idzie nadal, ale jak popatrzeć na to, gaming stał się naprawdę kosztowny - jeśli chcemy pograć na medium na jakimś nowym lapku, to patrząc na te wymagania, które są rekomendowane, trzeba wydać ok. 4 koła na sprzęt, co wcale nie jest małą sumą (a przynajmniej dla mnie). Sensowne kompy stacjonarne do grania zaczynają się od 5 kafla, więc wychodzi jeszcze więcej...
Sytuację ratuje fakt, że nie jestem w gronie ludzi, którzy rzucają się pod wpływem hype'u na dany tytuł na premierę. Nigdy tak nie robiłem, nawet gdy mój sprzęt pozwalał odpalać najnowsze tytuły.
Podsumowując: patrząc na wymagania gry na posiadanym, jeszcze jedenastoletnim sprzęcie nie zagram :) Może jakiś nowy komputer wleci po nowym roku, ale jeśli już, to zaczynając od dziś muszę budować na niego rezerwę kasową. Przyrzekłem sobie ograć remake "Silent Hilla 2", to i S.T.A.L.K.E.R.-a 2 ogram, ale to w 2025 roku.
#stalker2 #stalker #gaming #lowspecgamer
Masz wydać hajs na rtx 5090 i tylko wtedy gra ci pięknie będzie chulać bo twórcy mają robić gre pod zysk producentów podzespołów a nie życzeń graczy
Piszesz o rozpiętość wymagań, tutaj masz to samo, 1060 to karta z 2016, ma 8 lat, dzieci urodzone w dni jej premiery chodzą do szkoły
To się odpali na konsoli za
@Drill90: Cień Czarnobyla obsługiwał maksymalnie DirectX 9. Czyste Niebo wprowadzało obsługę DirectX 10, a Zew Prypeci 11.
@makgyvergaleriapl: to jest na stabilne 60 fpsów bez dropów z zapasem na 3070Ti
Luzem pograsz na zwykłej 3070, najwyżej z dropami do 50 klatek ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
Dopiero przesiadka na 120Hz i ekran 4K wymogła na mnie zmianę karty najpierw na 3090, później 4090. Ale jak
Więc ściny będą