Wpis z mikrobloga

Mitsubishi A5M, Claude

Historia pierwszego jednopłatowego myśliwca pokładowego Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej zaczyna się wraz z ogłoszeniem zapotrzebowania na zaawansowany myśliwiec który miał spełniać następujące wymagania:
Samolot miał osiągać prędkość 350 km/h na pułapie 3,000 m, w 6 minut i 30 sekund miał osiągać pułap 5000m. Miał on też posiadać zbiorniki paliwa nie mniejsze niż 240 litrów
Do rywalizacji przystąpiły wytwórnie Mitsubishi i Nakajima.
Mitsubishi przedstawiła zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Jiro Horikoshiego dolnopłat ze stałym podwoziem o oznaczeniu Ka-14, którego napęd stanowił silnik gwiazdowy Nakajima Kotobuki 5 o mocy 600 KM.
Samolot posiadał skrzydła w układzie mewy. Uzbrojenie zaś stanowiły 2 karabiny maszynowe Typ 89 kal 7,7 mm.
Został on oblatany 4 lutego 1935 roku i osiągał prędkość maksymalną 450 km/h.
Ze względu na problemy ze sterowaniem zastąpiono skrzydła w układzie mewy klasycznymi, samolot wyposażono też w silnik Nakajima Kotobuki 2 KAI I o mocy 585 KM.
Samolot w tej wersji został zamówiony przez marynarkę i zyskał oznaczenie A5M1.
Kolejna wersja A5M2a posiadała mocniejszy silnik Nakajima 2-Ka I-3 o mocy 610 KM. Zastosowano też w nim trójpłatowe śmigło.
A5M2a posiadał natomiast zamykaną kabinę pilota.
Wersja A5M4 była główną wersją produkcyjną tego samolotu. Powrócono w niej do otwartej kabiny pilota, w tej wersji napęd stanowił silnik Nakajima Kotobuki 41 o mocy 718 KM, wersja ta mogła przenosić dwie b---y o masie 30 kilogramów oraz dodatkowy 160 litrowy zbiornik paliwa.
Na podstawie A5M4 powstał też dwumiejscowa szkoleniowa wersja A5M4-K, która pod koniec wojny była używana w atakach kamikadze.

W trakcie walk w Chinach były one używane do eskortowania bombowców, była to maszyna która była w stanie dorównać myśliwcom Chińskim i stała się jednym z najważniejszych samolotów marynarki wojennej.
W późniejszym okresie skierowano te samoloty do obrony baz. Nie były one w stanie przeciwstawić się nowszym myśliwcom aliantów.
Podczas walk na Pacyfiku, w jej początkowej fazie dalej były one dalej aktywnie używane, lecz oczywistym był fakt że były to już przestarzałe samoloty.
Wkład tych samolotów w początkowe sukcesy Japońskiej Marynarki Wojennej w pierwszej fazie wojny na Pacyfiku był niewielki.
Od 1942 roku zaczęto je wycofywać z jednostek liniowych. Służyły one jednak jako samoloty treningowe, a pod koniec wojny wykorzystywano je w atakach kamikadze.
Łącznie wyprodukowano 1094 wszystkich wersji tego samolotu. Alianci nadali mu nazwę kodową "Claude"

Dane techniczne A5M4:

Załoga : 1 osoba
Silnik : Nakajima Kotobuki 41 o mocy 718 KM*
Rozpiętość : 11 m
Długość : 7,56 m
Wysokość : 3,3 m
Pułap : 9800 m
Zasięg : 1200 km
Prędkość maksymalna : 435 km/h
Uzbrojenie : 2 karabiny maszynowe Typ 89 kal 7,7 mm, do 60 kg bomb

* - W zależności od źródła różne wartości są podawane jeżeli chodzi o moc tego silnika

#corvusfrugilaguscontent2 #samoloty #lotnictwo
Corvus_Frugilagus - Mitsubishi A5M, Claude

Historia pierwszego jednopłatowego myśliw...

źródło: 200ee565335941e2fbfa16a8648e3162

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach