Wpis z mikrobloga

Analiza chińskiej rozbudowy marynarki wojennej: Center for Strategic and International Studies

Chińska produkcja statków przyćmiewa amerykańską. Ocena Biura Wywiadu Marynarki Wojennej wykazała, że ​​Chiny mają „dziesiątki” komercyjnych stoczni większych i bardziej produktywnych niż największe stocznie w USA, a ujawniony slajd z briefingu Marynarki Wojennej USA sugerował, że Chiny mają 230 razy większą zdolność budowy statków niż Stany Zjednoczone. Ogromny chiński przemysł stoczniowy zapewniłby strategiczną przewagę w wojnie trwającej dłużej niż kilka tygodni, umożliwiając naprawę uszkodzonych statków lub budowę zastępstw znacznie szybciej niż Stany Zjednoczone, które nadal borykają się ze znacznymi zaległościami w zakresie konserwacji i prawdopodobnie nie byłyby w stanie szybko zbudować wielu nowych statków lub naprawić uszkodzonych okrętów bojowych w konflikcie mocarstw.

Stany Zjednoczone prawdopodobnie staną przed nieprzezwyciężalnymi przeszkodami w znaczącym zwiększeniu produkcji statków w nadchodzącej dekadzie, ale mogą być w stanie zmniejszyć przewagę Chin dzięki relacjom z Japonią i Koreą Południową. Ci partnerzy z USA odpowiadali odpowiednio za 26 i 14 procent globalnych dostaw statków w 2023 r. Marynarka Wojenna USA planuje w 2025 r. na próbę naprawiać statki w międzynarodowych stoczniach, co mogłoby zmniejszyć zaległości konserwacyjne, ale faktyczne budowanie amerykańskich statków przy pomocy zagranicznych stoczniowców jest mało prawdopodobne ze względu na ograniczenia prawne USA. Jedynym długoterminowym rozwiązaniem jest prawdopodobnie strategia przemysłowa, która będzie wspierać szerszy sektor budowy statków w USA przez dziesięciolecia.


https://www.csis.org/analysis/unpacking-chinas-naval-buildup

#wojna #bartosiak #wolski #geopolityka #usa #chiny #nato #polityka
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach