Wpis z mikrobloga

Thunderbird na jednym komputerze z Win10 nie łączy się z serwerem IMAP (connection timed out).

Jako rodzinny "ochotniczy" serwis IT zostałem wciągnięty w problem typu "nie działa mi poczta".
Problem z pozoru banalny, z którym jednak nie umiem sobie poradzić.
Pomóżcie, proszę - co jeszcze mogę sprawdzić? Co może nakierować na znalezienie przyczyny?
#it #komputery #thunderbird

Serwer to wykupiony prywatny hosting w IQ, na innych komputerach w innych miejscach wszystko działa bezbłędnie.

Obserwacje:
- To samo konto e-mail, z którym jest problem, na każdej innej maszynie (nie w tej samej sieci, nie mam możliwości sprawdzenia) działa bezproblemowo.
- Na problematycznej maszynie w Thunderbirdzie nie działa żadne inne konto w tej domenie - zawsze jest timeout.
- Teraz najlepsze: Jeśli skonfiguruję Outlooka na tym samym komputerze, w tej samej sieci, używając tych samych danych z tą samą problematyczną domeną - wszystko w Outlooku działa!

Co już próbowałem:
- Konfiguracja połączenia z serwerem bez SSL
- Wyłączenie windowsowego firewalla i antywirusa (nie ma innych firewalli i antywirusów)
- Użycie innej nazwy domeny podpiętej pod ten sam serwer
- Przeinstalowanie Thunderbirda
- Thunderbird w wersji sprzed kilku miesięcy, która na pewno kiedyś działała
- Usunięcie profili Thunderbirda w AppData/local i AppData/roaming
- etc/hosts czyste i zdrowe

Całość wygląda jakby istniał jakiś rule w firewallu, który dla samego Thunderbirda blokuje połączenia z konkretnym IP. Jest jakiś log w systemie, który mógłby pomóc znaleźć przyczynę?

Nie wierzę żeby to miało znaczenie ale ISP to Orange Światłowód via FunBox.
Mam do tej maszyny tylko zdalny dostęp przez AnyDesk, jestem kilkaset kilometrów dalej.
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@selenita66: Zapora ogniowa Windows (powinna być dostępna do uruchomienia jako wf.msc, lub do dodania jako przystawka w mmc.exe) ma swój log.

Poza tym w Thunderbirdzie zobacz czy w konfiguracji połączeń nie próbuje używać lub wykrywać serwera proxy oraz czy jakimś sposobem nie próbuje używać DNS-over-HTTPS do rozwiązywania nazw DNS.

Jeżeli serwer nie pojawia się w rekordach dostawcy DNS-over-HTTPS, to wiadomo dlaczego Thunderbird nie nawiązuje połączenia z serwerem.
  • Odpowiedz
- Teraz najlepsze: Jeśli skonfiguruję Outlooka na tym samym komputerze, w tej samej sieci, używając tych samych danych z tą samą problematyczną domeną - wszystko w Outlooku działa!


@selenita66: Na stronie w instrukcji adresy są w domenie iq.pl.

Serwer poczty przychodzącej (POP3): pop3.iq.pl port 995

Serwer poczty wychodzącej: smtp.iq.pl
  • Odpowiedz
  • 0
@sirpingus: Dzięki za trop. Wydaje mi się, że DNS-over-HTTPS nie będzie przyczyną, bo jest różnica jeśli podaję jakiś nieistniejący adres serwera - wtedy connection error pojawia się od razu, a na timeout w przypadku problematycznego serwera trzeba poczekać czyli jednak z czymś próbuje się połączyć więc dns resolve chyba się udaje. Ale sprawdzę to. Spróbuję też podać adres IP zamiast domeny oraz dostać się do logów zapory. Dostęp do maszyny
  • Odpowiedz
Akurat w tym przypadku właściwym adresem jest "mail.<nazwawlasnejdomeny>", nie generyczne "pop3.iq.pl"


@selenita66: W takiej Nazwa.pl adres serwera pocztowego to [nazwaserwera].nazwa.pl, a jak skonfiguruję na [nazwaserwera].pl, to poczta działa, ale z problemami, bo brakuje certyfikatu dla serwera pocztowego.
  • Odpowiedz