Mirki, znajomy ma taką sytuację, piszę tu bo ostatnio widziałem co chwilę ktoś pisze REKOJMIA REKOJMIA, więc macie większą wiedzę. Używany laptop sprzedany w październiku 2022 i dziś dostaje taką wiadomość XD Serio w naszym kraju można sobie kupić coś używanego, poużywać 2 lata i nagle chcieć zwrot kasy? Przecież to można sobie w ten sposób kupować nowy sprzęt co 2 lata?
Tu akurat ma trochę pecha nasz janusz-cebularz bo w październiku 2022 jeszcze obowiązywało stare prawo i rękojmia miała 1 rok a nie 2. Na aukcji z resztą też było zaznaczone że jest rok.
Tu akurat ma trochę pecha nasz janusz-cebularz bo w październiku 2022 jeszcze obowiązywało stare prawo i rękojmia miała 1 rok a nie 2.
@MrBeast: nie było nic takiego, rękojmia dwuletnia jest od momentu jej wprowadzenia. Przy rzeczach używanych można ją ograniczyć do roku jeśli jesteś przedsiębiorcą. Jako osoba fizyczna możesz nawet ją w całości wyłączyć.
Serio w naszym kraju można sobie kupić coś używanego, poużywać 2 lata i nagle chcieć
@MrBeast: Przyszłościowo można ewentualnie rękojmię wyłączyć. Kolega na pewno powinien się ustosunkować do reklamacji. Reklamację mógłby odrzucić tylko tutaj kupujący musiałby przysłać komputer i wtedy kolega mógłby stwierdzić np. nieprawidłowe użytkowanie
@MrBeast: no to jak sprzedawał jako firma i ograniczył rękojmię do roku, to temat jest prosty
@MrBeast, @Adams_GA: Co wy za głupoty piszecie, po pierwsze nie ma już rękojmi, została zmieniona na "niezgodność towaru z umową" i trwa 2 lata albo dłużej, ale nie krócej (i nie ma znaczenia że ktoś sobie napisze że daje tylko rok). art. 43c ust. 1 ustawy o prawach konsumenta:
Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub
@MrBeast: Jeżeli bardzo nie chce przyjmować tego laptopa to może napisać że nie ma "rękojmi", co będzie zgodne z prawdą bo to pojęcie zostało prawnie zmienione na "niezgodność z umową", więc składając reklamację należy powołać się właśnie na niezgodność z umową ,a nie na nieistniejącą już rękojmię. Ale będzie to trochę stąpanie na granicy prawa.
Przecież to można sobie w ten sposób kupować nowy sprzęt co 2 lata?
i tak i nie. Po pierwsze to nie takie proste, po drugie są liczne wyjątki.
@Adams_GA, @MrBeast: Na pewno nie, w odróżnieniu od gwarancji wymiana z tytułu niezgodności z umową nie przedłuża tego okresu, jeżeli ktoś zgłosi niezgodność w ostatni dzień to nawet jak wymienią mu na nowy to nie będzie w stanie znowu zgłosić
Co wy za głupoty piszecie, po pierwsze nie ma już rękojmi, została zmieniona na "niezgodność towaru z umową" i trwa 2 lata albo dłużej, ale nie krócej (i nie ma znaczenia że ktoś sobie napisze że daje tylko rok).
art. 43c ust. 1 ustawy o prawach konsumenta:
@SieNieZnamToBredze: po pierwsze kolego, jak już zarzucasz komuś pisanie głupot, to chociaż sprawdź czy wiesz o czym piszesz. Zapisy te weszły w życie 1 stycznia 2023 roku i nie obowiązują do umów, które zostały zawarte wcześniej. Tu masz październik 2022 roku. Po drugie. Oczywiście, że rękojmia jest, tylko od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje wyłącznie między przedsiębiorcami lub w stosunkach B2C w przypadku umów innych niż gdy przechodzi własność rzeczy. Jak ktoś Ci spieprzy malowanie w domu to dalej wzywasz go z rękojmi. Po trzecie przepisy wtedy pozwalały ograniczyć rękojmię do jednego roku, nawet wobec konsumentów i tylko w przypadku sprzedaży rzeczy używanych. Był to w zasadzie jedyny możliwy przypadek ograniczenia rękojmi w stosunku B2C.
Co do drugiego twojego komentarza, masz rację, chociaż ja bardziej się odnosiłem do żądania zwrotu kasy i nie zagłębiałem się w temat "wymiany sprzętu co
@ssiemanko861: na allegro nie możesz wyłączyć rękojmi xd Tzn możesz sobie zawierać te zapisy w opisie aukcji, jednak obsługa tego portalu twardo stoi na stanowisku że to nie jest skuteczne xddd
Zapisy te weszły w życie 1 stycznia 2023 roku i nie obowiązują do umów, które zostały zawarte wcześniej
@Adams_GA: Masz rację, z jakiegoś powodu nie pomyślałem że prawo nie działa wstecz i obowiązują go stare przepisy
Oczywiście, że rękojmia jest
Tu mi chodziło bardziej w kontekście postu gdzie jest sprzedaż, bo w dalszym ciągu widzę komentarze pod postami o odrzuconej gwarancji w stylu: "to zgłaszaj z rękojmi".
Używany laptop sprzedany w październiku 2022 i dziś dostaje taką wiadomość XD
Serio w naszym kraju można sobie kupić coś używanego, poużywać 2 lata i nagle chcieć zwrot kasy?
Przecież to można sobie w ten sposób kupować nowy sprzęt co 2 lata?
Tu akurat ma trochę pecha nasz janusz-cebularz bo w październiku 2022 jeszcze obowiązywało stare prawo i rękojmia miała 1 rok a nie 2.
Na aukcji z resztą też było zaznaczone że jest rok.
#prawo #gwarancja #pytanie #rekojmia #reklamacje #pytaniedoeksperta #januszebiznesu
@MrBeast: nie było nic takiego, rękojmia dwuletnia jest od momentu jej wprowadzenia. Przy rzeczach używanych można ją ograniczyć do roku jeśli jesteś przedsiębiorcą. Jako osoba fizyczna możesz nawet ją w całości wyłączyć.
@MrBeast, @Adams_GA: Co wy za głupoty piszecie, po pierwsze nie ma już rękojmi, została zmieniona na "niezgodność towaru z umową" i trwa 2 lata albo dłużej, ale nie krócej (i nie ma znaczenia że ktoś sobie napisze że daje tylko rok).
art. 43c ust. 1 ustawy o prawach konsumenta:
Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub
@Adams_GA, @MrBeast: Na pewno nie, w odróżnieniu od gwarancji wymiana z tytułu niezgodności z umową nie przedłuża tego okresu, jeżeli ktoś zgłosi niezgodność w ostatni dzień to nawet jak wymienią mu na nowy to nie będzie w stanie znowu zgłosić
@SieNieZnamToBredze: po pierwsze kolego, jak już zarzucasz komuś pisanie głupot, to chociaż sprawdź czy wiesz o czym piszesz. Zapisy te weszły w życie 1 stycznia 2023 roku i nie obowiązują do umów, które zostały zawarte wcześniej. Tu masz październik 2022 roku. Po drugie. Oczywiście, że rękojmia jest, tylko od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje wyłącznie między przedsiębiorcami lub w stosunkach B2C w przypadku umów innych niż gdy przechodzi własność rzeczy. Jak ktoś Ci spieprzy malowanie w domu to dalej wzywasz go z rękojmi. Po trzecie przepisy wtedy pozwalały ograniczyć rękojmię do jednego roku, nawet wobec konsumentów i tylko w przypadku sprzedaży rzeczy używanych. Był to w zasadzie jedyny możliwy przypadek ograniczenia rękojmi w stosunku B2C.
Co do drugiego twojego komentarza, masz rację, chociaż ja bardziej się odnosiłem do żądania zwrotu kasy i nie zagłębiałem się w temat "wymiany sprzętu co
Tzn możesz sobie zawierać te zapisy w opisie aukcji, jednak obsługa tego portalu twardo stoi na stanowisku że to nie jest skuteczne xddd
@Adams_GA: Masz rację, z jakiegoś powodu nie pomyślałem że prawo nie działa wstecz i obowiązują go stare przepisy
Tu mi chodziło bardziej w kontekście postu gdzie jest sprzedaż, bo w dalszym ciągu widzę komentarze pod postami o odrzuconej gwarancji w stylu: "to zgłaszaj z rękojmi".