Wpis z mikrobloga

@wstanczyk Ja jebix, po prostu weź przeczytaj tekst "L'estaca", a potem przeczytaj tekst "Murów" i wtedy powiedz mi, czy twoim zdaniem te teksty są o tym samym i przekazują to samo. Jeżeli powiesz, że tak, to wtedy będę wiedział, że mam tu do czynienia z zerową świadomością literacką i dyskusja nie ma sensu.
  • Odpowiedz
@Emes91: xD

Chłopie weź się zastanów nad sobą. Zesrałeś się o interpretację tekstu, której z zasady nie ma jednej xD Ale jak ty nie widzisz połączenia między ciąganiem pala, do którego jesteśmy przywiązani, aby się uwolnić, z burzeniem murów, to ja już ci nie pomogę. Jak tobie się odpala agresor nawet przy dyskusjach o sztuce, to wio na czarno.
  • Odpowiedz
@wstanczyk Po raz kolejny pokazałeś, że twoje rozumienie Murów jest dokładnie na poziomie 12-latka, który pierwszy raz Kaczmarskiego usłyszał xD. "W jednym utworze ciągną pal, w drugim burzą mur - literalnie to samo!" xDD

Ale okej, wytłumaczę ci to, choć uważam, że osobie, która po przeczytaniu obu tekstów uważa, że mają tę samą wymowę, to chyba żadne tłumaczenie nie pomoże.

"L'estaca" jest utworem wolnościowym, który opowiada o tym, jak ludzie muszą przełamać opresję (metaforyczny pal, do którego są przywiązani). Zasadniczo utwór po prostu ma na celu dawać nadzieję ludziom do kontynuowania walki przeciwko tyranii (utwór pisany w czasach Franco w Hiszpanii).
  • Odpowiedz
@wstanczyk: Pomijając że nie do końca, to jednak nie wina Kaczmara, że utwór tak się przyjął. Zwłaszcza że jednak jest o czym innym. Po upadku komuny grał go potem już tylko przy okazji tras Live i MwMR - później całkiem porzucił, choć do takiej Oblawy bywało że wracał.
  • Odpowiedz
@wstanczyk pięknie ci to mój przedmówca wyjaśnił. L'estaca jest rewolucyjną piosenką, a Mury są o L'estace, autorze i rewolucji zjadającej swojej dzieci. I to co opisał Kaczmarski w Murach stało się z samymi Murami, bo teraz takie dzbany jak ty interpretują to jako piosenka rewolucyjną
  • Odpowiedz
@xPekka: Chochoły tworzysz i się na nie oburzasz. I to jeszcze robisz z rozmów o sztuce jakąś agresywną walkę obrażając na dodatek xd Wiesz, to nie matura z języka polskiego, gdzie masz powtarzać wyuczoną interpretację według klucza i walczyć o nią, jakby była jedyną prawdziwą.

Zawsze idzie wyczuć turbopatriotę, który interpretuje teksty według tego, co sam chce powiedzieć, a ze sztuką ma styczność raczej okazjonalnie xd

Ale jeszcze ci wyjaśnię,
  • Odpowiedz
@wstanczyk

Wiesz, to nie matura z języka polskiego, gdzie masz powtarzać wyuczoną interpretację według klucza i walczyć o nią, jakby była jedyną prawdziwą.


No jasne, możesz nawet interpretować "przez twe oczy zielone" jako cyniczna krytyka uprzywilejowanej szlachty i jej stosunku wobec chłopów, nikt ci tego nie zabroni, ale raczej mało kto się z Tobą zgodzi
  • Odpowiedz
Ta interpretacja wynika wprost z tekstu + Kaczmarski bezpośrednio o tym mówił XD no chyba że wiesz lepiej od autora co on miał na myśli


@xPekka: No to mam newsa dla ciebie - w sztuce generalnie rzadko chodzi o jedno, za to ludziom interpretującym sztukę już różnie. Ba - zupełnie tutaj nie chodzi o to, aby w czymś się zgadzać, a interpretacje często powstają daleko po fakcie. Poza tym nawet
  • Odpowiedz
@wstanczyk

Poza tym nawet nie potrafisz rozróżnić rozważań o samym tekście, od rozważań o tym jak dany utwór był politycznie wykorzystywany.

Ale przecież w tekście chodzi właśnie o polityczne wykorzystanie utworu
  • Odpowiedz
@wstanczyk Widzę, że kolega postmodernista, który uważa, że wszystkie interpretacje są równe i tak samo uzasadnione, nawet jeżeli sam autor wyraźnie wskazuje na jedną, konkretną? xDD

Kaczmarski do tego stopnia był zirytowany osobami takimi jak ty, które przerosło zrozumienie zasadniczo dość prostego w przekazie utworu, że specjalnie napisał jeszcze jedną wersję Murów, która jest jeszcze dobitniejsza w swojej cynicznej, przygnębiającej wymowie (w odróżnieniu od optymistycznej L'estaki).

https://youtu.be/sYf8CgJ8qlY?si=A5ju1tq4Vhaqv6Rx

Ale uj, ty pewnie
  • Odpowiedz