Wpis z mikrobloga

@boromeusz:
Propan albo propan-butan pewnie.
Widać lubi mieć łatwopalny czynnik pod maską, który zrobi mu fajerwerki jak zacznie wyciekać z chłodnicy po stłuczce.
  • Odpowiedz
  • 1
@Polinik

Widać lubi mieć łatwopalny czynnik pod maską, który zrobi mu fajerwerki jak zacznie wyciekać z chłodnicy po stłuczce.

Mówisz o r1234yf? Nie, złączka do tego czynnika ma inny kształt
( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
@Xargo1:
Łatwopalność R1234yf to już inna para kaloszy -- jak ktoś ma taką fabryczną instalację to niestety musi tego używać.
Ale są ludzie, co mając instalację dostosowaną do niepalnego R134a -- wolą tam wtłaczać łatwopalną mieszankę propanu z cholerawieczymjeszcze.
  • Odpowiedz
  • 1
@Polinik propanu r290 i butanu r600, który tworzy mieszankę care30 - stosowaną wszędzie, ale nie w EU. Całe stany i Australia na tym jeździ i problemów nie ma, a instalacje są dokładnie te same. Żeby było śmieszniej - w niemal każdej lodówce i zamrażarce jest czysty butan (serio - idź, sprawdź) i nikt nigdy z tego powodu problemu nie robił.
  • Odpowiedz
@Xargo1: no właśnie, nikt tego nie stosuje, więc jak pojedziesz do serwisu to co oni mają zrobić z tą mieszanką z Twojego układu?
Wypuścić do atmosfery? No przepisy zabraniają.
Wymieszać z r134a, który mają w swoim układzie? No też nie mogą.
  • Odpowiedz
  • 0
@Polinik jeżeli jest to czysty propan, butan lub ich mieszanina to wypuścić mogą, jest zakaz wypuszczania do atmosfery czynników f-gazowych, czyli opartych o fluor. Tak samo mogą ten czynnik odzyskać i przesłać do utylizacji, a raczej do regeneracji, bo czynnik się regeneruje (w PL robi to prozon). Czynnik jest wtedy odseparowywany na główne składniki i inne zanieczyszczenia i powtórnie mieszany (bo r134a jest mieszaniną zeotropową, jej składniki mają różną lotność i
  • Odpowiedz
@Polinik najśmieszniejsze w serwisach jest to że oni odzyskują z różnych pojazdów teoretycznie R134, nie wiadomo z czym w układzie klient przyjechał, ale jak ma problem to pewnie już dobijał propanem, to wszystko idzie do 1 i tej samej butli, a potem ponownie do układu. Czyli przyjeżdżasz na stację z oryginalnym R134, a wyjeżdżasz z jakąś mieszaniną od sebixa. #patologiaklimatyzacji
  • Odpowiedz