Wpis z mikrobloga

#etf #inwestowanie #gielda #akcje #wkpinvestments #programista15k #programowanie

Zaczynam inwestować. Jestem dość zielony. Ocenicie?

Strategia długoterminowa parę lat, cel zbierać na dużą nieruchomość. Akceptuję średnie ryzyko. Chciałbym zdywersyfikować w różnych aktywach, ale przede wszystkim w ETF.

Na razie wpłacam 50k PLN, ale plan dorzucać co miesiąc chociaż 10k. Wpłaty tych 50k rozbijam na około 8 tygodni (DCA), będę kupował dwa razy w tygodniu.

Jaki plan na razie? 80% ETF, 20% akcje z US/PL. Jakbym był znudzony i czuł dobry moment, to dorzucę kiedyś krypto (ok. 10%).

Brzmi do tej pory sensownie? Mój główny problem to jak podzielić to ETF...

Myślałem o czymś takim:
- 30% na sektor IT (MSCI World Information Technology)
- 20% na agregat obligacji
- 20% na S&P500
- 15% na rynki rozwinięte
- 15% na rynki wschodzące

To są głównie akcje, ale rozproszone geograficznie i sektorowo. Wydaje mi się, że nie są aż tak skorelowane. Dodatkowo obligacje mają funkcjonować jako stabilizator. Co sądzicie?

Czy warto do tego dołożyć 10% ETC na złoto?
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Na razie wpłacam 50k PLN, ale plan dorzucać co miesiąc chociaż 10k. Wpłaty tych 50k rozbijam na około 8 tygodni (DCA), będę kupował dwa razy w tygodniu.


@oficjalne_konto: aleś skąpy, ja wrzucam 10k co tydzień w jakieś inwestycje, a co miesiąć 20k dodatkowo
  • Odpowiedz
@oficjalne_konto: Jako ocalały po krachu 2020 gdy akurat w grudniu 2019 zrobiłem pierwsze duże zakupy w akcje, ETFy i BTC, najważniejsza zasada to: nie próbuj pod żadnym pozorem niwelować strat i sprzedawać bo spada. Jak coś świadomie kupiłeś to sam fakt paniki na rynku nie oznacza, że wewnętrzna wartość tego aktywa się zmniejszyła. W tym momencie Shiller PE mocno rośnie, a wskaźnik ten ma niemal idealną ujemną korelację ze zwrotami
  • Odpowiedz
@afuera: takie teksty czytałem tu dwa/trzy lata temu o wigu kiedy skupowałem fundusz akcji polskich na inpzu na przecenie.