Wpis z mikrobloga

Cały czas widze ten płacz nad tym jak to CPK zostanie pogrzebane...

Ale naprawdę przez 8 lat nikt nie potrafił przeprowadzić rzetelnych analiz czy na ta chwile jest potrzebne "UBER LOTNISKO" zeby Niemiec płakał ze takiego nie mają u siebie? Bo brzmi dalej jak pieśń romantyczna żywiąca ambicje (a co niektorym portfele) pewnych Polakow, anizeli coś co nam jest naprawdę potrzebne w najbliższej przyszłości...

Bo naprawdę uzasadnienie inwestycji w CPK jest tak bezdyskusyjne, że to ma dla nas "być albo nie być"?

Co prawda inwestycje w kolej jak najbardziej na plus, ale jak zwykle - wszystkie inwestycje poszły na wschód. Do teraz nie ma żadnego Pendolino na trasie Berlin - Poznań- Warszawa (bo pewnie zeby niemiaszkom nie robic dobrze).

Bo jak na razie CPK to bardziej przypomina sen dla Warszawiaka a nie dla Polaka...

Bo w końcu tak strategicznie ważna inwestycja jaka był przekop Mierzei Wislanej kiedy w końcu przyda się przedsiębiorcom?

#polityka
  • 24
@MarnaImitacjaTuwima: Jestem za takimi inwestycjami generalnie ale nie trzeba być geniuszem, żeby rozpoznać rozterkę nowego rządu w temacie CPK.

Z jednej strony mamy CPK, które przewaliło ćwierć miliarda złotych na różne dotacje i inne #!$%@?. A łopaty nawet nie wbito w ziemię.

Z drugiej strony teoretycznie ciekawa inwestycja z pewnym ryzykiem, która chwałę przyniesie może za 10-15 lat ale taki PiS czy jego następcy będą puszyć się, jak to oni nie
@MarnaImitacjaTuwima: Bzdury, to żadne uber lotnisko. To lotnisko na miarę naszych możliwości, argumenty na temat megalomanii są kompletnie nietrafione. Mamy 7 gospodarke w UE, a nasze największe lotnisko plasuje się w okolicach 40 miejsca w Europie.
@gryyyn Na ta chwile mamy multum lotnisk wojewódzkich które nie mogą wykorzystać swojego potencjału, a by mogły gdyby jednak bardziej przemyślanie przeprowadzano inwestycje kolejowe.

Bo najgorsze w tym wszystkim się wspomina jak Modlin czy Chopina nie mają możliwości dalszego rozwoju - a co z lotniskami w Szczecinie u we Wrocławiu? Je nie można w tym celu jakoś ich spożytkować czy cały czas będziemy patrzeć w jakiś Warszawocentryzm i poza Warszawą nic nie
@MarnaImitacjaTuwima: Jak chcesz rozbudować Szczecin i Wrocław, tak aby przecinały się z innymi szlakami komunikacyjnymi, także tymi europejskimi? Ile to będzie kosztować? Przecież takie inwestycje oznaczały by praktycznie zbudowanie tych lotnisk od nowa. Lokalizacja Baranowa to nie jest przypadek i to nie jest pisowski wymysł, pomysły na podobną lokalizację pojawiają się już od lat 70. Inne lotniska w kraju nie będą zmarginalizowane, ruch lotniczy będzie rósł, a CPK to głównie cargo,
@joseone Jeżeli miałby pełnić funkcję terminala cargo - w jaki sposób miałby stać się on konkurencyjny w stosunku do Niemiec czy Belgi? Jak obecnie nawet nasze lotniska nie wykorzystują możliwości jesli chodzi o wykorzystanie ich przepustowości Cargo.

Ale pod jakim względem też wspomniane lotniska musiałyby być budowane od "zera"? Aktualnie te miasta nie mają połączeń z innymi szlakami europejskimi? A może problemem nadal pozostaje jest to że główne inwestycje kolejowe poszły na
@MarnaImitacjaTuwima: Dziwi mnie, że stawiasz tyle tez mających sugerować znajomość tematu choć jeszcze półtorej godziny temu myślałeś, że CPK to ma być większe lotnisko od tych w Niemczech xD

Przy braku wiedzy powinieneś raczej podejść do sprawy neutralnie, zamiast z góry przyjmować postawę, że CPK to zła inwestycja.
@MarnaImitacjaTuwima: Nie wykorzystujemy potencjału cargo (który jest i tak bardzo niski)bo nie mamy odpowiedniej infrastruktury.

Mają bardzo słabe połączenia w szczególności kolejowe. A pod takim względem, że były projektowane do kompletnie innych celów, jeżeli rzucasz takimi pomysłami to podaj ile by to nas kosztowało i czy nie taniej jest zbudować CPK?

CPK w dłuższej perspektywie nie ma obsługiwać tylko Polski. Mamy perspektywę akcesji Ukrainy do UE, w dalszych latach może też
@MarnaImitacjaTuwima: Bo nie podjąłeś się obrony swojej tezy że CPK to "UBER LOTNISKO zeby Niemiec płakał ze takiego nie mają u siebie?" wobec odpowiedzi tej tezie przeczących, zamiast tego skupiasz się na innych argumentów przeciw CPK.

Zawsze możesz się dookreślić, dalej twierdzisz że CPK to ma być "uber lotnisko", że nawet Niemcy takiego "uber" nie mają czy już nie?
@Brzychczy: Dobra a po co miałem się podejmować? W końcu chyba sam projekt zakłada że będzie mega lotniskiem, większym prawie dwukrotnie od lotniska Berlin Brandenburg? To co mam tutaj tej tezy bronić? Chyba że się coś pozmieniało i CPK o wielkości 3000ha będzie miały lotniskiem? Gdzie nawet czasami w mediach przewijało się myślenie "My tym Niemcom pokażemy tym lotniskiem"... Ale jak na razie cały czas się o nim mówi, a nic
@MarnaImitacjaTuwima: Tak ma słabą infrastrukturę do transportowania tych towarów dalej. Szczecin ma obecnie przepustowość na poziomie miliona pasażerów, a Wrocław 4 milionów to jest kropla w morzu potrzeb.

Katowice w ubiegłym roku obsłużyły cargo na 26 tys ton, a Wrocław w 2022 11 tys ton. O czym my mówimy? CPK ma mieć przepustowość na poziomie 1 mln ton, to jest kompletnie inna liga.

Tak w przyszłości będziemy obsługiwać dużo więcej pasażerów
W końcu chyba sam projekt zakłada że będzie mega lotniskiem, większym prawie dwukrotnie od lotniska Berlin Brandenburg?


@MarnaImitacjaTuwima: No nie do końca, Berlin Brandenburg ma przepustowość 46mln i są plany do 2035 mieć 58mln a CPK ma plany mieć 40mln w 2035.

Dalej popisujesz się niewiedzą w temacie.
@joseone Ale to ze obsłużyły taki poziom ładunków wynika z ich przepustowości czy też z innych czynników (bo przepustowowsc caly czas posiadaja?)? Bo CPK może mieć przepustowowsc nawet 2mln ton rocznie ale ile faktycznie będzie obsłużone?

A jeslo chodzi o loty pasażerskie - to łatwiej rozbudować terminal czy wybudować lotnisko od nowa? Ile będzie trwała budowa CPK jesli miala się ona rozpocząć w 2019 roku? I przez to inwestycje nie zostały wstrzymane
@MarnaImitacjaTuwima: No i jaka ta przepustowość jest?

Czy taniej to zależy od wielu innych czynników, Ty stawiasz różne tezy nie podpierając tego żadnymi liczbami, tylko tak Ci się wydaje.

Dlatego trzeba rozpocząć jego budowę jak najszybciej i działać w tym kierunku, a nie orać ten projekt.

Nie będę Cię edukował z tego jak się robi prognozy, dałem Ci źródło i wynik, możesz sam wykonać pracę intelektualną i ewentualnie zanegować te prognozy.
@MarnaImitacjaTuwima: Jeśli w przypadku lotnisk powierzchnię uznałeś za ważniejsze kryterium od przepustowości to jeszcze jeden argument za tym, byś unikał jakiejkolwiek opiniotwórczej działalności w tej kwestii. Śmiało, dopytuj mądrzejszych, zdobywaj wiedzę ale unikaj stawiania tez.
@joseone tak tylko czy ktoś przeorowadzal analizy przepustowości maksymalnych takich lotnisk jak Wrocław czy Szczecin? Bo powstało multum analiz dla CPK ale odnośnie pozostałych lotnisk takowych nie znalazłem.

A jeśli masz dostęp do takich danych to z chęcią skorzystam bo przeszukałem parę miejsc nadal nie widzę by takowe powstały.

Wiec jak mam opierać na się jakiś danych jesli takowe nie istnieją albo dostep do nich jest w pewnym stopniu zastzezony / wymaga