Wpis z mikrobloga

Czy dobrze kombinuję, że gdybym chciał w swoim wyobrażanym koncepcie odrzutowca marzeń zastosować "układ kaczki" i przenieść ster wysokości przed skrzydła, to:

Sterowanie działałoby odwrotnie niż w przypadku steru ogonowego, tzn. wolant do tyłu - klapa w dół (aby płatowiec wzniósł się do góry)

Można by było ogarnąć klapy steru wysokości w kształcie trapezu prostokątnego: bokiem prostopadłym do kadłuba, i bokiem "pod kątem" do czubka

Trymowanie odbywałoby się w sposób powszechnie znany z odrzutowców liniowych, tzn. bez klapek na klapach, lecz poprzez obrót całej powierzchni steru wysokości

+przy wzmocnieniu u nasady i wyłożeniu miejscowo ciemnym antypoślizgowym materiałem - dałoby się umożliwić stawanie na sterze wysokości, i ułatwić tym samym wchodzenie do maszyny ( ͡ ͜ʖ ͡)

++w przeciwieństwie do pewnych szwedzkich myśliwców (ponieważ byłby to raczej "cywilny samolot rekreacyjno-specjalny" ( ͡~ ͜ʖ ͡°) - powierzchnie przednie NIE pełniłyby roli hamulców aerodynamicznych przy przyziemieniu (gdyż bezpieczniej byłoby do tego celu zastosować spoilery na skrzydłach)

#pytaniedoeksperta #rozkminy #inzynieria #lotnictwo #samoloty #technika
Pobierz wygolonylibek-97 - Czy dobrze kombinuję, że gdybym chciał w swoim wyobrażanym koncepc...
źródło: post-8897-0-72181500-1353790386
  • 5
@wygolony_libek-97: przede wszystkim liźnij trochę fachowej terminologii, bo mylisz klapy z sterem, krawędź spływu nazywasz "czubkiem", a w trzecim punkcie mylisz w ogóle ster wysokości ze statecznikiem (bo w komercyjnych odrzutowcach wyważanie odbywa się przez zmianę kąta natarcia STATECZNIKA, nie steru).
@staryalkus fakt, nie jest to temat którym bym się jakoś od dawna interesował (no i choćby w takich dokumentach na NatGeo, pomimo konsultacji merytorycznych - mam wrażenie, że "żongluje się" pewnymi terminami)

Chodziło mi o klapy steru, klapy jako ogólne określenie powierzchni ruchomych płatowca.

Zmiana kąta natarcia statecznika...w sumie to w tym koncepcie statecznik poziomy byłby przesunięty przed skrzydła

[choć i tutaj różne pojęcia się spotyka, które łączy chyba tylko fakt, że
@wygolony_libek-97:

Chodziło mi o klapy steru, klapy jako ogólne określenie powierzchni ruchomych płatowca.


Klapy, to element mechanizacji skrzydła. Mają za zadanie zwiększenie siły nośnej podczas startu/lądowania, więc przede wszystkim nie używaj tego słowa do określania powierzchni sterowych (takich jak lotki, stery wysokości, ster kierunku/orczyk)

w tym koncepcie statecznik poziomy byłby przesunięty przed skrzydła


nie ma to prawa działać

we wszystkich spotykanych rozwiązaniach chodzi o "wywieranie wpływu" w 3 osiach


póki co
@staryalkus czyli że w tej jednej osi (a właściwie w dwóch osiach)...trzeba by było na jednej parze krawędzi skrzydeł zmieścić lotki, klapy i do tego stery wysokości

(choć gdyby stateczniki poziome były jednak przed skrzydłem, to nie byłyby one aerodynamicznie przysłaniane przez to skrzydło)
@staryalkus
P.S. A czemu w sumie nie miałoby to prawa działać w sposób przedstawiony jak na obrazku? Czyli: do wznoszenia krawędź spływu wraz z całością/częścią statecznika idzie do dołu - napływające strugi działają na część podskrzydłową - kadłub obraca się do góry od środka parcia

W drugą stronę: opadanie byłoby następstwem obrotu w dół, obustronnego "wyhamowywania" nacierających strug

Wolant: w mojej koncepcji miałby kształt wzorowany na kierownicy motocyklowej, i byłoby na nim