Wpis z mikrobloga

Booster systemu SpaceX Starship już po pierwszym static fire (video poniżej, od 2:15) – tym razem od początku zaryzykowano odpalenie wszystkich 33 silników (z czego 4 zostały wyłączone nieplanowo), testując przy tym nowo-zainstalowany pod platformą orbitalną system tłumienia wodą.

Należy spodziewać się, że niektóre z silników zostaną teraz wymienione.

Druga próba startu zintegrowanego systemu (Booster 9 + Ship 25) jest możliwa już we wrześniu, tj. 5 miesięcy po pierwszym locie systemu, podczas którego dość poważnie uszkodzona została platforma startowa (specjalny beton pod platformą nie oparł się fali uderzeniowej silników i został całkowicie zerwany, na skutek czego inżynierowie SpaceX zdecydowali się wzmocnić fundament około 5 tys. ton betonu oraz umieścić na wierzchu potężną, stalową płytę, przez którą pod olbrzymim ciśnieniem pompowana jest woda). Zainteresowanych bardziej szczegółowymi informacjami zapraszam do ostatnich wpisów na tagu #texasbocachica.

Z innych informacji: przed kilkoma dniami swój najpotężniejszy silnik z powodzeniem przetestowali Chińczycy – osiągający ciąg rzędu 1,2 MN silnik YF-100k ma w założeniu wynieść planowaną rakietę Long March 10 i umożliwić m.in. załogową eksplorację Księżyca.

#kosmos
texas-holdem - Booster systemu SpaceX Starship już po pierwszym static fire (video po...
  • 7
  • Odpowiedz
  • 9
wiadomo co poprawiają by wyeliminować problem nieodpalających się pojedynczych silników?


@Kiubi: Cały czas coś poprawiają zapewne, zarówno silniki jak i sam booster i cała jego hydraulika to wciąż technologia eksperymentalna. Poza tym, prawidłowa praca 29 silników przy pierwszym odpaleniu na nowym boosterze brzmi mi bardziej jak sukces niż "problem".
  • Odpowiedz
@Kiubi: te silniki sie odpaliły, pozniej wylaczyl je komputer. Moze byc, ze jakies parametry wyszly poza skale, ale moze tez byc tak, że ustawienia max parametrow sa zbyt konserwatywne, zeby nie rozwalic platformy i sukcesywnie beda je luzowac i wyjdzie, ze wszystkie silniki dzialaja ok.
  • Odpowiedz
@texas-holdem starship to piękna maszyna. nie rozumiem jednak , czemu tam stosują az 33 silniki, zamiast np. 7 silników, ale znacznie większych.
ilość tych silników niezmiennie przypomina mi o radzieckiej rakiecie N1.
  • Odpowiedz
@Adaslaw: Problemem przy większych silnikach jest utrzymanie odpowiednich warunków i kondycji komory spalania, do takiego silnika są tłoczone ogromne ilości tlenu i metanu w bardzo niskich temperaturach który w ułamku sekundy jest zamieniany na wybuchową mieszankę która ma kilka tys st na plus. Wszystko musi być precyzyjnie sterowane, elementy wytrzymujące takie temperatury i ciśnienie 250-300 Bar są na pewno trudne w wytwarzaniu. Pewnie taka wielkość jest optymalna jeśli chodzi o
  • Odpowiedz
  • 3
czemu tam stosują az 33 silniki, zamiast np. 7 silników, ale znacznie większych.


@Adaslaw: Powodów można wymienić kilka, ale głównym jest pewnie efektywność procesu produkcyjnego – gdyby booster miał mieć np. 7 silników (jak wspomniana w pierwszym wpisie Long March 10, btw) to wtedy stopień drugi musiałby mieć zupełnie inne silniki, a chodzi o to, by miał te same (SpaceX zamierza produkować te silniki w tysiącach sztuk). Poza tym "engine
  • Odpowiedz