Wpis z mikrobloga

@italia__: to co powiedzieli przedmówcy + opona szosowa jest dużo niższa 28mm to jest max. W innych rowerach podaje się w calach i min to 11/4” ~ 32mm
@italia__: bo to chodzi o to żeby było "tyle samo powietrza" więc jak masz grubą oponę to ta sama objętość powietrza nabije 2.5 bara co w cienkiej oponie 7 barów. A tak na prawdę chodzi o to "ile tego powietrza tam jest" a nie jakie ciśnienie, tylko w zależności od "pojemności" opony ta sama ilość powietrza skutkuje innym ciśnieniem.

Żeby opory toczenia były mniejsze.


@krzysiekka90: to jest kompletny mit

Dlaczego do opon szosowych pompuje się ciśnienie 5-9 barów, gdzie np. w crosowych 2.5bara to już jest kamyk


@italia__: pojemność opony jest znacząco inna
@wujekwichura: Ale ja odpowiadam na pytanie dlaczego opona szosowa napompowana na 2.5 bara będzie nadal miękka a szeroka już twarda, a nie czy lepiej jeździć na miękkich czy twardych.

Szeroka opona ma dużą objętość, wąska ma małą. Do obu opon wtłaczamy tę samą ilość powietrza żeby uzyskać podobną "twardość" opony. Ta sama ilość powietrza w oponie szerokiej i wąskiej nabije inne ciśnienie, no musi się "ścisnąć" w różnej objętości.

Mój wniosek:
Do obu opon wtłaczamy tę samą ilość powietrza żeby uzyskać podobną "twardość" opony.


I to właśnie jest kompletnie nieprawdziwe. Generalnie z ciśnieniem masz rację, ale założenie, że powietrza musi być tyle samo nie ma żadnych podstaw. Twardość opony zależy od ciśnienia, ale też od jej budowy, grubości i sztywności. Masa powietrza nie ma znaczenia (co innego jego ciśnienie czyli funkcja objętości i masy).