Wpis z mikrobloga

#motoryzacja
Niedługo będę stał przed tym dylematem dlatego postanowiłem zasięgnąć opinii wykopowych ekspertów. Docierać czy nie docierać silnika w nowym aucie? Jeśli docierać to czy jest naukowo opracowana procedura jak to się powinno robić.
Silnik to turbo benzyna i około 200KM
  • 26
@Niedobry:

Co znaczy docierac?

Za czasów „starej” motoryzacji w instrukcji obsługi była opisana procedura docierania silnika (obciążenia, dodatkowych wymian oleju itp). Zazwyczaj przez pierwsze 5000km. Teraz podobno jest to już robione w fabryce i stąd moje pytanie.
@buchowo: Aaa... Lapie juz. No to polecam to co pisali w "starej szkole". Fabryka nie ma zadnego celu w prawidlowym dotarciu silnika. Poza tym on musi byc w "polozeniu roboczym". Rama, poduszki, spasowanie polaczen i lozysk.

I olej tak jak pisali przedmowcy.
@buchowo: oczywiście że docierać, często nawet w instrukcji dostaniesz zapis jak to robić.

1. nie jeździj setki kilometrów na tempomacie przez pierwsze 3000km. Silnik ma pracować na różnych obrotach (tak, 5000rpm też)
2. nie butuj na zimnym, najlepiej nie wciskaj 100% gazu przez pierwsze 1000km, ale jak trzeba to trzeba. Możesz też zostawić zakres pod czerwoną kreską w spokoju
3. jak to jest automat i silnik ciepły to daj tryb sport
@buchowo: tak, docierać, może nie tak jak kiedyś, ale wciąż na początku trzeba trochę więcej myśleć jak się jeździ i wymieniać często olej. Ja bym wymienił przynajmniej 2 razy do tych 2000 km, potem pewnie przy 5 i potem normalnie co 7-10, ale jestem trochę walnięty :D a w docieraniu nie ma nic magicznego, elementy wychodzą z pewną (bardzo wysoką) dokładnością z taśm produkcyjnych i te delikatne niedokładności (np. +0.01mm) muszą
@buchowo: Będziesz miał w instrukcji opisane jak to zrobić. W nowym aucie nie docierasz samego silnika tylko cały samochód czyli też opony i hamulce.

Ergo przez pierwsze 500km jeździ się ostrożnie i powoli. Potem do 1000-1500 jeździsz już normalnie z okazjonalnymi mocniejszymi przyspieszeniami ale nie na 100%.

Po tym przebiegu można wymieniać olej (lub nie, i tak konsekwencji tej decyzji ty nie odczujesz) i jeździć już normalnie.

Na pewno nie rób
@buchowo będziesz miał w instrukcji obsługi jak producent zaleca docierać silnik.

Dla Toyoty rav4 było żeby przez pierwsze 1KKM nie dawać w #!$%@? nagle a później yolo ( ͡º ͜ʖ͡º)
@Ataxia: wiesz, nie do końca ufam zaleceniom producenta. Sprawdź instrukcje obsługi starej Corolli i nowej w zakresie docierania silnika. Producentowi nie musi zależeć na wysokiej trwałości czy bezawaryjności.
@klawiszs: Taka prawda, że po przejechaniu 30k masz olej pół na pół z paliwem. Niektóre filtry, najczęściej puszki po zapchaniu papieru otwierają bypass i olej chodzi pomijając filtr.
@Niedobry: O czym Ty w ogóle mówisz? Rozumiem, że zostałeś w "starej szkole", ale to wszystko co piszesz to jest chłopski rozum.

Tak, fabryka ma jak najbardziej cel w tym, żeby silniki docierać. Z bardzo prostego powodu - przy wymianach oleju zgodnie z instrukcją serwisową co 30kkm i 2 latach gwarancji (często przedłużanych do 3/4/5 lat), to producent odpowiada za zatarcie silnika przez opiłki.

Oni tam nie robią jakichś olbrzymich przebiegów
@Vetinari: Nie wiem. Ja pracuje przy budowie fabryk i skomplikowanych maszyn. Powtarzam tylko opinie moich niemieckich kolegow inzynierow i wyzej mechaniki. Takich ktorzy zeby zjedli np. w fabrykach VW.

(Osobiscie najblizej to temat "liznalem" w Crewe w fabryce Bentleya.)

Dlatego tez napisalem: "Moim skromnym zdaniem".

Pozdrawiam serdecznie fana Ankh i milego wtorku.