Wpis z mikrobloga

#titanic #filmy #kino #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu (chyba)
Oglądałem ostatnio Titanic i po seansie zaciekawiło mnie jak to naprawde było i ile wydarzeń pokazanych w filmie było prawdziwe a ile pokoloryzowane więc przychodze do was z listą (duzo uzytego tlumacza bo nie chce mi sie robic tego manualnie) ( ͡° ͜ʖ ͡°)

1. Czy muzycy z Titanica naprawde kontynuowali granie podczas gdy statek tonął?
TAK - 33-letni Wallace Henry Hartley, skrzypek, był bandleaderem na Titanicu. Po tym jak statek uderzył w górę lodową, Wallace Hartley zebrał swój ośmioosobowy zespół, który ostatecznie znalazł się na pokładzie dla łodzi w pobliżu wejścia do Wielkich Schodów. Tam grali ragtime i walce. Konkretnie, ocaleni donosili, że grali "Alexander's Ragtime Band" i "In the Shadows". Nikt nie jest pewien, jaka była ostatnia piosenka, którą zespół zagrał, gdy statek poszedł na dno. Gazety donosiły, że była to "Nearer, My God, To Thee", podczas gdy niektórzy ocaleni mówili, że była to "Song d'Automne". Wszyscy członkowie zespołu zginęli podczas zatonięcia Titanica. Ciało Wallace'a Hartleya zostało odnalezione 4 maja 1912 roku.

2. Czy Bruce Ismay (dyrektor zarządzający White Star Line, do której nalezał Titanic) naprawdę podstępem wsiadł do łodzi ratunkowej aby się ocalić?
NIE - Nie ma żadnych doniesień o tym, że Bruce Ismay podstępem wślizgnął się do łodzi ratunkowej, jak to robi w filmie. Jednakże pasażer pierwszej klasy Jack Thayer powiedział, że widział Bruce'a Ismay'a wpychającego się do szalupy C. Thayer "nie winił go", ponieważ z tego co Thayer widział, "każdy walczył o przetrwanie". Inne źródła głoszą że z ustaleń komisji badającej katastrofę wynika, że kiedy po udzieleniu innym pasażerom pomocy Ismay wskoczył do łodzi, w okolicy nie było nikogo innego czekającego na ratunek. Z 58 mężczyzn, którzy przeżyli, Bruce Ismay, dyrektor zarządzający White Star Line, otrzymał najwięcej krytyki, a w 1913 roku Ismay zrezygnował z pracy i z życia publicznego. Londyńskie społeczeństwo nazwało Bruce'a Ismaya jednym z największych tchórzy w historii, a zarówno amerykańska, jak i angielska prasa bezlitośnie go atakowała. Niektóre gazety opublikowały nawet karykatury Ismaya dezerterującego ze statku.

3. Czy Titanic złamał sie w pół podczas tonięcia?
TAK - Przez lata to, czy Titanic rozpadł się podczas zatapiania, było bardzo dyskutowanym elementem historii Titanica. Niektórzy z ocalałych zeznali, że statek rozpadł się podczas zatapiania, podczas gdy inni twierdzili, że poszedł pod wodę nienaruszony. Wiele z tych wątpliwości zostało rozwianych w 1985 roku, kiedy to wrak Titanica został odkryty w dwóch oddzielnych częściach na dnie morza. Jest bardzo prawdopodobne, że statek rozpadł się tak, jak przedstawiono to w filmie.

4. Czy światła na Titanicu paliły się do momentu w którym statek juz prawie całkowicie zatonął?
TAK - Dr Washington Dodge, ocalały z Titanica, który obserwował ostatnie chwile statku z łodzi ratunkowej, w artykule z 20 kwietnia 1912 roku w San Francisco Bulletin powiedział: "Widzieliśmy jak statek tonie. Światła paliły się wzdłuż całej jego prawej burty aż do momentu zejścia w dół. Potem nastąpiła seria straszliwych eksplozji, przypuszczam, że albo z kotłów, albo z osłabionych grodzi." Ta relacja jest niemal identyczna z tym, co pokazano w filmie.

5. Czy kapitan statku Edward John Smith naprawdę postanowił pozostać na mostku i umrzeć wraz ze statkiem?
??? - W książce Roberta Ballarda, The Discovery of the Titanic, twierdzi on, że kapitan Smith wszedł na mostek, aby oczekiwać na swój los o 2:17, trzy minuty przed całkowitym pójściem statku pod wodę. Mogło to być częściowo oparte na relacji filadelfijskiego bankiera Roberta W. Daniela, który twierdził, że tuż przed skokiem do wody widział kapitana Smitha na mostku, który powoli był pochłaniany przez lodowate morze. James Cameron popiera tę relację w swoim filmie "Titanic" z 1997 roku, pokazując kapitana Smitha wchodzącego na mostek i chwytającego się koła, gdy woda rozbija się o niego. Podczas gdy niektórzy ocaleni zeznali, że widzieli jak kapitan Smith wszedł na mostek, inni ocaleni z Titanica powiedzieli, że widzieli kapitana Smitha w wodzie z kamizelką ratunkową. Możliwe jest, że mógł on skoczyć z okolic mostka, gdy statek poszedł na dno. Chłopiec, który był jednym z ostatnich dzieci opuszczających statek, powiedział dr J.F. Kempowi, pasażerowi Carpathii, że "Kapitan Smith przyłożył pistolet do głowy, a potem spadł." Inni świadkowie twierdzili, że widzieli, jak kapitan Smith również popełnił samobójstwo. Żyjący członkowie załogi energicznie zaprzeczyli tej możliwości. Jego ciało nigdy nie zostało odnalezione.

6. Czy niektórzy pasażerowie rzeczywiście postanowili się nieratować i iśc na dno razem ze statkiem?
TAK - Pod koniec filmu Titanic widzimy starsze małżeństwo obejmujące się w łóżku, gdy woda wlewa się do ich kabiny. Ta para to pasażerowie pierwszej klasy Isador i Ida Straus. Isador był współwłaścicielem domu towarowego Macy's. W prawdziwym życiu, Isadorowi i Idzie zaproponowano miejsce na szalupie nr 8, ale Isador zdecydował się pozostać na Titanicu tak długo, jak długo na statku pozostały kobiety. Ida odmówiła porzucenia męża. Świadkowie na pokładzie i w szalupie nr 8 słyszeli, jak Ida powiedziała mężowi: "Żyjemy razem od wielu lat. Gdzie ty idziesz, tam ja idę". Parę ostatni raz widziano siedzącą na krzesłach (a nie leżącą w łóżku jak w filmie). Tylko ciało Isadora zostało odzyskane i zidentyfikowane.

7. Czy jeden z kominów Titanica przewalił się do wody?
TAK - Ta scena w filmie dokładnie przedstawia historię Titanica. Gdy mostek statku zapadł się pod powierzchnię, pierwszy lej wpadł do wody, rozbijając się o niektórych pływaków (w filmie widzimy, jak rozbija się o fikcyjnego przyjaciela Jacka, Fabrizio). Pęd wody z rozbryzgu lejka zmył szalupy ratunkowe A i B, wrzucając ich pasażerów do lodowatej wody. Uważa się, że milioner John Jacob Astor został zabity przez spadający przedni lej. Kiedy znaleziono jego ciało, było ono mocno zmiażdżone i pokryte sadzą. Władze użyły inicjałów "J.J.A." na kołnierzyku jego brązowej flanelowej koszuli, aby go pozytywnie zidentyfikować. Był na pokładzie wraz ze swoją dziewiętnastoletnią narzeczoną Madeline, która przeżyła katastrofę.

8. Czy oficer statku William McMaster Murdoch popełnił samobójstwo z powodu postrzelenia pasażerów oraz przyjęcia łapówki?
??? - Po premierze filmu Jamesa Camerona "Titanic" z 1997 roku, żyjący krewni oficera Williama Murdocha, inni historycy i ludzie z rodzinnego miasta Murdocha - Dalbeattie w Szkocji - byli rozgniewani zdecydowanym przedstawieniem przez Camerona pierwszego oficera Murdocha. W filmie zwraca on swoją broń na siebie po zastrzeleniu dwóch pasażerów, którzy pędzili w strone łodzi ratunkowej. Na podstawie zeznań świadków historycy są dość pewni, że któryś oficer rzeczywiście popełnił samobójstwo, ale nie można z całkowitą pewnością stwierdzić, że był to pierwszy oficer Murdoch. Nie ma też żadnych dowodów na to, że Murdoch kiedykolwiek wziął łapówkę. James Cameron prawdopodobnie umieścił łapówkę w filmie, aby pokazać brak uczciwości Cala (Billy Zane), a nie Murdocha. Kierownictwo studia poleciało do rodzinnego miasta Murdocha, gdzie przeprosiło i przekazało 8,500 dolarów na fundusz pamięci Murdocha.

9. Czy pasażerowie 3 klasy naprawde byli odcięci kratami które były zamkniete na kłódkę?
TAK I NIE :) - nie dokładnie w sposób, który sugeruje film. Historia Titanica mówi nam, że istniały bramki, które odgradzały pasażerów trzeciej klasy od innych pasażerów. Jednakże, bramki te nie były umieszczone w celu powstrzymania pasażera trzeciej klasy przed zajęciem miejsca w łodzi ratunkowej dla pasażera pierwszej klasy. Zamiast tego, bramki były umieszczone jako środek regulacyjny, aby zapobiec przenoszeniu chorób i infekcji przez "mniej czystych" pasażerów trzeciej klasy na innych. Pozwoliłoby to zaoszczędzić czas, gdy statek dotarł do Nowego Jorku, ponieważ tylko pasażerowie trzeciej klasy potrzebowaliby inspekcji zdrowotnej. W czasie zatonięcia niektórzy stewardzi trzymali bramy zamknięte czekając na instrukcje, inni zaś wpuszczali kobiety i dzieci na górne pokłady. W wyniku słabej komunikacji z górnych pokładów nigdy nie przekazano informacji o tragicznej sytuacji. Załodze nie udało się wyszukać pasażerów w kabinach i częściach wspólnych, a fakt, że niektórzy pasażerowie trzeciej klasy nie mówili po angielsku, również stanowił problem. W rezultacie wielu pasażerów trzeciej klasy zostało pozostawionych samym sobie. Tylko 25 procent pasażerów trzeciej klasy przeżyło katastrofę.

10. Czy kawałki góry lodowej rzeczywiście spadły po urzedzeniu na pokład?
TAK - Pani Churchill Candee z Waszyngtonu powiedziała o lodzie co następuje: "Pierwszą rzeczą, którą pamiętam, było pojawienie się jednego z członków załogi z kawałkami lodu w rękach. Powiedział, że zebrał je z dziobu łodzi. Niektórzy z pasażerów byli skłonni uwierzyć, że żartuje. Ale wkrótce sytuacja dotarła do nas wszystkich". Ocalały William Lucas doniósł, że widział "około kilku ton" lodu "na przedpokładzie [pokładzie] po prawej stronie" statku. Czwarty oficer Joseph Groves Boxhall powiedział, że znalazł "trochę lodu na pokładzie studziennym, pokrywającego przestrzeń około trzech lub czterech stóp od nadburcia wzdłuż pokładu studziennego, drobiazg".

Cześć druga w komentarzu
DavyX - #titanic #filmy #kino #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu (chyba)
Oglądałem o...

źródło: 800px-RMS_Titanic_3

Pobierz
  • 105
11. Czy Bruce Ismay (wcześniej wspomiany dyrektor) naprawdę zachęcał kapitana statku (Edward Smith) aby płynąć szybciej by dotrzeć dzień wczesniej i zaskoczyć wszystkich?
??? - Podczas dochodzenia Senatu USA w sprawie katastrofy Bruce Ismay, dyrektor zarządzający White Star Line, powiedział co następuje: "Rozumiem, że stwierdzono, że statek płynął z pełną prędkością. Statek nigdy nie płynął z pełną prędkością. Pełna prędkość statku to 78 obrotów / do 80. O ile mi wiadomo, nigdy
@DavyX: Pamiętam jeszcze z kilku filmów dokumentalnych, które oglądałem, że po zderzeniu z górą lodową statek zatrzymał się oraz grodzie zostały zamknięte, zaczął on nabierać wody i tak zatonąłby, gdyż uszkodzenia były dużo większe niż konstrukcja pozwalała wytrzymać, ale czas jego tonięcia byłby dużo dłuższy i prawdopodobnie RMS Carpathia zdążyłaby dopłynąć zanim statek zniknąłby pod wodą. Jednak popełniono kilka błędów - oficerowie źle oszacowaniu uszkodzenia i wydany został werdykt - można
Ad. 16 White Star Line (armator) używał w swoich materiałach reklamowych dotyczących Titanica i Olympica hasła "designed to be unsikable" (foto w załączeniu). Ale nie było to niczym specjalnym, hasło o niezatapialności było dość popularnym sloganem marketingowym w tamtych czasach, o zbudowanej w 1906 Mauretanii też pisano "practically unsinkable".
DarkCrusader_102 - Ad. 16 White Star Line (armator) używał w swoich materiałach rekla...

źródło: FF_unsinkable

Pobierz
@huginn9: chodziło w tej teorii o podmianę Olympica z Titanicem, ale statki te pomimo tego, że były bliźniacze miały różnice w wymiarach jak i w konstrukcji. Ogólnie RMS Olymic jako jedyny z trójki statków dopłynął do swojego finałowego rejsu i trafił na złom.
A jeszcze jedna ciekawostka - basen na Titanicu wciąż jest napełniony wodą ( ͡° ʖ̯ ͡°)
@DavyX
Przez przypadek widziałem fragment wywiadu z kapiaten i historykiem na TVP Historia, program nie taka prosta historia s1 e26, w którym opowiadali o tym na ile realistycznie jest zatoniecie i wypadek przedstawione w filmie, polecam obejrzeć. Sam format programu trochę denerwujący ale wywiad ciekawy i są też wątki nie poruszone w twoim wpisie
W noc zatonięcia Titanica temperatura słonej wody wynosiła prawdopodobnie około -2° C. Ciało ludzkie traci ciepło w wodzie około 30 razy szybciej niż przy zimnym powietrzu. Kiedy temperatura ciała spada do około 31° C, następuje spadek świadomości.


@DavyX: Podobno główny piekarz na Titanciu Charles Joughin przeżył w lodowatej wodzie bo wypił wcześniej butelkę whisky.
https://www.f7dobry.com/jak-pijany-piekarz-przezyl-zatoniecie-titanica/