Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 48/???

Мясищев М-55 Геофизика [Mjasiszczew M-55 Geofizika]

Prace prowadzące do powstania M-55 sięgają początku lat 70 XX wieku, kiedy to ZSRR próbowało swoich sił w stworzeniu maszyny do celów rozpoznawczych porównywalnej w osiągach do zestrzelonego U-2 produkcji USA. Pierwszym samolotem oznaczonym jako S-13 zajmowało się biuro projektowe Beriewa, lecz prace zostały wstrzymane w maju 1962 roku. Przystąpiono następnie do konstrukcji przechwytującego samolotu wysokiego pułapu w biurze konstrukcyjnym W.M. Mjasiczewa pod koniec lat 60. Głownym zadaniem miało być przechwytywanie amerykańskich balonów rozpoznawczych wypuszczanych nad tereny ZSRR i Chin. Z różnych powodów rozwój i konstrukcja maszyny przeciągnęła się aż do początku lat 80. 26 maja 1982 po raz pierwszy wzbił się w powietrze M-17 Stratosfera. Do tego czasu balony rozpoznawcze straciły na znaczeniu na rzeczy bardziej zaawansowanych technologii jak chociażby SR-71. W 1987 program M17 został anulowany i w zamian postanowiono stworzyć system rozpoznawczo-uderzeniowy skłądający się z samolotu wysokiego pułapu powstałego na podstawie M-17 oraz naziemnego punktu naprowadzania i kontroli. Zmodyfikowany samolot oznaczony jako M-17RM pierwszy raz wystartował 16 sierpnia 1988 roku. W biurze projektowym otrzymał oznaczenie M-55 „Geofizika”. Stworzono również dwumiejscową wersję treningową – M55U. Zarówno M-17 jak i M-55 charakteryzują się konstrukcją dwubelkową, gdzie w przeciwieństwie do M-17, M-55 posiada nie jeden, a dwa silniki turbowentylatorowe oraz zrewidowany płatowiec. Kilka maszyn znajduje się w aktywnej służbie do dzisiaj. Są one wykorzystywane do zadań badawczych.

Podstawowe dane techniczne (M-55):

Załoga: 1
Długość: 22.87m
Rozpiętość skrzydeł: 34.46m
Powierzchnia nośna: 131.6m^2
Wysokość: 4.8m
Masa własna (pusty): 13995kg
MTOW: 23800kg
Napęd: 2x Soloviev D-30-V12 93.2kN (9503kgf) ciągu – silniki turbowentylatorowe
Vmax: 750km/h | 401kt
Prędkość przeciągnięcia 174km/h | 94kts
Pułap: 21000m (69000ft)
Zasięg: 4965km | 2681nmi

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Pobierz MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...
źródło: 55204-myasichchev-design-bureau-myasishchev-m-55-geophysica_PlanespottersNet_311992_c5a22d8d8b_o
  • 17