Wpis z mikrobloga

Rosjanie pokolenia X stracili „poczucie dobrego samopoczucia” bardziej niż inni Głównym problemem jest poziom dochodów
Wyniki ankiety: rok 2022 ma najgorszy wpływ na dobrobyt Rosjan pokolenia X
Rosjanie w wieku 38-58 lat i osoby o niskich dochodach odczuli najgorszy spadek dobrobytu w zeszłym roku, wynika z ankiety przeprowadzonej przez Yakov & Partners i Romir. Najbardziej odporne na zmiany były brzęczyki

W ciągu ostatniego roku „dobre samopoczucie” rosyjskich konsumentów osłabło – wynika z badań firmy konsultingowej Jakow i Wspólnicy (dawniej McKinsey), która wraz z holdingiem badawczym Romir przeprowadziła badanie socjologiczne na temat nastroje i zmieniające się przyzwyczajenia Rosjan w kontekście zawirowań roku 2022 (m.in. RBC).

Przy ocenie dobrostanu brano pod uwagę kilka czynników, m.in. długoterminową stabilność, oszczędności, stan emocjonalny i fizyczny, czas wolny, dbanie o siebie, możliwości rozwoju zawodowego itp. rzeczywistość-2022”.

Większość respondentów – 53% – podkreślała osłabienie poczucia dobrostanu w zakresie długoterminowej stabilności. Pogorszenie sytuacji z oszczędnościami i oszczędnościami oraz ze zdrowiem fizycznym i emocjonalnym odnotowało 46% ankietowanych. Obniżenie jakości wypoczynku i rekreacji wybrało 42% ankietowanych. Większość respondentów - 78 proc. - uważa też, że powrót do poprzedniego życia może zająć od roku do kilku lat - piszą autorzy notatki z badania.

22% ankietowanych jest przekonanych, że powrót do poprzedniego życia jest możliwy w ciągu roku; 1-2 lata i 3-5 lat wymieniło po 19% respondentów; opcje „powyżej pięciu lat” i „niemożliwe w dającej się przewidzieć przyszłości” wybrało po 20% respondentów. Młodzi ludzie i kupcy o wysokich dochodach (od 80 tysięcy rubli miesięcznie na członka rodziny) spodziewają się pewnej poprawy dobrobytu rodziny w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Badanie, które przeprowadzono w grudniu, objęło ponad 1,5 tysiąca respondentów w całej Rosji. Należą do różnych grup społeczno-demograficznych. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele czterech pokoleń – Z (zoomers, 18-19 lat), Y (20-37 lat), X (38-58 lat) oraz baby boomers (59-64 lata). Różniły się także dochodami i regionem zamieszkania.

Najczęściej negatywne oceny wyrażali przedstawiciele pokolenia X (38–58 lat) oraz osoby o niskich dochodach (do 20 tys. rubli miesięcznie na członka rodziny). Wręcz przeciwnie, młodsze pokolenie wykazywało największy opór wobec zmian. Na przykład 59% respondentów z pokolenia X mówiło o słabnącym poczuciu długoterminowej stabilności, w porównaniu z zaledwie 33% brzęczyków. Dla kategorii „stan emocjonalny i fizyczny” wskaźnik ten wynosi odpowiednio 54 i 21%, a dla „relacji z bliskimi i przyjaciółmi” odpowiednio 10 i 5%.

Ponadto 59% respondentów stwierdziło, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy poziom dochodów stanie się głównym czynnikiem ich niepokoju. Głównymi przyczynami są rosnące ceny lub inflacja, ogólna sytuacja gospodarcza w kraju oraz spadek dochodów rodziny. Dla 39% ankietowanych ich stan psycho-emocjonalny będzie powodował niepokój w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, dla 38% – zdrowie i troskę o nie.

Strategie radzenia sobie

„Mimo przewidywalnych trudności, rosyjscy konsumenci jako główną strategię ich przezwyciężenia uznali nie tylko redukcję kosztów dużych zakupów, ale także chęć pomocy swoim bliskim”, mówi Denis Dovganich, młodszy partner w Yakov & Partners i jeden z współautorzy raportu. Zwraca też uwagę, że zdecydowana większość respondentów nie uważa przeprowadzki do innego kraju (60%) i innego regionu Rosji (58%) „jako odpowiedź na przezwyciężenie trudności”.

Trzy główne strategie radzenia sobie koncentrują się na optymalizacji wydatków. 60% ankietowanych zrezygnuje z drogich zakupów i usług, 42% z wakacji i wyjazdów, kolejne 40% ograniczy wydatki na ubrania i rozrywkę. 10% respondentów z pokolenia X stwierdziło, że chce znaleźć pracę w niepełnym wymiarze godzin, aby zwiększyć swoje dochody.

„Widzimy, że kupujący znalazł się dziś w niestabilnym otoczeniu gospodarczym, co doprowadziło do uruchomienia strategii oszczędnościowych, wszystkie pokolenia mówią o znaczeniu zakupów ekonomicznych – 41%. Jednak dziś kupujący nie jest gotowy do poświęcenia jakości produktów żywnościowych: zdrowie jest najważniejsze – podkreśla dyrektor wykonawczy holdingu Romir i kolejna współautorka raportu, Inna Karajewa.

W ciągu ostatniego roku respondenci ograniczyli wydatki na dobra luksusowe (9%), podróże zagraniczne (9%) i w kraju (4%), rozrywkę (8%), jedzenie poza domem (6%), elektronikę (3%) i AGD (2%). Jednocześnie zwiększyły wydatki na mieszkania i usługi komunalne (55%), leki (38%), żywność w domu (35%), łączność i Internet (28%), chemię gospodarczą (28%) oraz usługi medyczne (22%)

#rosja #wojna #ukraina #statystyka #psychologia