Okresowe podsumowanie dostaw i strat zachodnich typów artylerii.
HAUBICE SAMOBIEŻNE NA PODWOZIU GĄSIENICOWYM
Krab Dostarczono: 54+ Oczekuje na dostawę: kilkadziesiąt; ciężko stwierdzić, gdyż Polska całkowicie zaprzestała informowania o dostawach. Znane straty: 9 zniszczonych, 2 o nieznanym stopniu uszkodzeń.
PzH2000 Dostarczono: 22 Oczekuje na dostawę: 4 z Niemiec, 6 z Włoch. Znane straty: 1 uszkodzona, wiele z na bieżąco usuwanymi problemami technicznymi.
M109 Dostarczono: 50 Oczekuje na dostawę: 20-30 sztuk z Włoch, 18 z USA w najnowocześniejszej wersji. Znane straty: 3 zniszczone, 3 o nieznanym stopniu uszkodzeń.
AS-90 Dostarczono: - Oczekuje na dostawę: 30 sztuk z Wielkiej Brytanii. Znane straty: -
HAUBICE SAMOBIEŻNE NA PODWOZIU KOŁOWYM
Caesar Dostarczono: 18 Oczekuje na dostawę: 6 z Francji, 6-12 przekierowanych z duńskiego zamówienia. Znane straty: 1 uszkodzony, większość czasowo wyłączona z użytku z powodu zużycia luf.
Zuzana Dostarczono: 8 Oczekuje na dostawę: 16 zamówionych dla Ukrainy przez Niemcy, Danię i Norwegię. Znane straty: 1 zniszczona.
Archer Dostarczono: - Oczekuje na dostawę: do 12 sztuk z Szwecji Znane straty: -
ARTYLERIA RAKIETOWA
HIMARS/M270 Dostarczono: 20 Himarsów i 12 M270 Oczekuje na dostawę: 2x M270 z Włoch, 18 nowych Himarsów z USA (nieprędko) Znane straty: nie stwierdzono.
HAUBICE CIĄGNIONE
M777 Dostarczono: 152 Oczekuje na dostawę: 16, ale możliwe, że już dotarły. Znane straty: 31 zniszczonych.
L119 (105mm) Dostarczono: 108 Oczekuje na dostawę: - Znane straty: 2
FH70 Dostarczono: nieznana liczba z Włoch i Estonii, zapewne kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk. Oczekuje na dostawy: - Znane straty: 2
TRF1 Dostarczono: nieznana liczba z Francji. Oczekuje na dostawy: - Znane straty: nie stwierdzono
M101 (haubica 105mm produkowana od II Wojny Światowej) Dostarczono: nieznana liczba z Litwy. Oczekuje na dostawy: - Znane straty: nie stwierdzono
Dostarczono już setki haubic i wiele czeka w kolejce. Nadal największym wyzwaniem jest utrzymanie dostarczanych dział na chodzie, gdyż producenci dwoją się i troją aby zapewnić dostawy części zamiennych, w szczególności luf. Uważam, że po pierwszych trudnościach w tych kwestiach będzie tylko lepiej, bo po dostarczeniu nowych luf, stare, zwrócone przez Ukrainę, będą mogł zostać poddane procesowi odnowienia i przedłużenia żywotności. Po pewnym czasie oprócz nowych armat, Ukraińcy będą więc dostawali też stare, odnowione sztuki, co uruchomi nieustanną cyrkulacje armat między armią Ukrainy, a producentem.
@szurszur: Tylko tyle jest potwierdzonych na oryxie, a nie znalazłem informacji wedle których mogłoby być ich więcej. Oczywiście tego nie wykluczam, dlatego używam określenia ,,Znane straty".
Co do Kraba, to widzę dwie przyczyny takiego stanu rzeczy: 1) Znaczna liczba dostarczonych haubic oraz wysoki poziom sprawności technicznej. Kiedy np. większość PzH pojechała na Litwę, aby naprawiono zacinający się automat ładowania, Kraby walczyły na froncie. Obecnie dosłownie kilka Caesarów jest sprawnych, a nie
@wjtk123 a z lancetami nie jest tak że wpadają przez otwarte włazy w stropie? Tak jak na ostatnim filmie gdzie pierwsze trafienie wywołało panikę załogi, później wrócili do wozu ale drugi wleciał przez otwarty właz. Nie jestem ma 100 pewien ale jakoś tak było
@Pentylion: Wpadają tam gdzie trafi operator, mający mało czasu na reakcję ( ͡°͜ʖ͡°). Może się zdarzyć, że wpadnie przez właz, ale nie jest to regułą i większość trafia w pancerz. Dobra wiadomość jest taka, że Krab przy strzelaniu nie musi mieć otwartych włazów.
@wjtk123: Na początku roku miały się pojawić na Ukrainie niemieckie haubice na podwoziu kołowym +-12 sztuk. Nie wiem czy Niemcy nie podpisali kontraktu na dostawę 60 PZH 2000 z fabryki.
@Dzikikrasnal: Haubice na podwoziu kołowym to RCH 155, ale ich termin dostawy to 2,5 roku, więc nie ma sensu ich uwzględniać. PzH2000 nie zostały dotąd zakupione, Niemcy jedynie wydali zgodę na eksport.
@wjtk123: Przy 2000 nie będę się kłócił, ale przy kołowych mignęło mi ostatnio, że część jest w ostatnim stadium produkcji choć dostawy faktycznie miały się rozpocząć/zakończyć w okolicach 2025 roku. W sumie tak samo było z IRIS-T. Dostarczyli je chyba 3-4 miesiące wcześniej niż zapowiadali
HAUBICE SAMOBIEŻNE NA PODWOZIU GĄSIENICOWYM
Krab
Dostarczono: 54+
Oczekuje na dostawę: kilkadziesiąt; ciężko stwierdzić, gdyż Polska całkowicie zaprzestała informowania o dostawach.
Znane straty: 9 zniszczonych, 2 o nieznanym stopniu uszkodzeń.
PzH2000
Dostarczono: 22
Oczekuje na dostawę: 4 z Niemiec, 6 z Włoch.
Znane straty: 1 uszkodzona, wiele z na bieżąco usuwanymi problemami technicznymi.
M109
Dostarczono: 50
Oczekuje na dostawę: 20-30 sztuk z Włoch, 18 z USA w najnowocześniejszej wersji.
Znane straty: 3 zniszczone, 3 o nieznanym stopniu uszkodzeń.
AS-90
Dostarczono: -
Oczekuje na dostawę: 30 sztuk z Wielkiej Brytanii.
Znane straty: -
HAUBICE SAMOBIEŻNE NA PODWOZIU KOŁOWYM
Caesar
Dostarczono: 18
Oczekuje na dostawę: 6 z Francji, 6-12 przekierowanych z duńskiego zamówienia.
Znane straty: 1 uszkodzony, większość czasowo wyłączona z użytku z powodu zużycia luf.
Zuzana
Dostarczono: 8
Oczekuje na dostawę: 16 zamówionych dla Ukrainy przez Niemcy, Danię i Norwegię.
Znane straty: 1 zniszczona.
Archer
Dostarczono: -
Oczekuje na dostawę: do 12 sztuk z Szwecji
Znane straty: -
ARTYLERIA RAKIETOWA
HIMARS/M270
Dostarczono: 20 Himarsów i 12 M270
Oczekuje na dostawę: 2x M270 z Włoch, 18 nowych Himarsów z USA (nieprędko)
Znane straty: nie stwierdzono.
HAUBICE CIĄGNIONE
M777
Dostarczono: 152
Oczekuje na dostawę: 16, ale możliwe, że już dotarły.
Znane straty: 31 zniszczonych.
L119 (105mm)
Dostarczono: 108
Oczekuje na dostawę: -
Znane straty: 2
FH70
Dostarczono: nieznana liczba z Włoch i Estonii, zapewne kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk.
Oczekuje na dostawy: -
Znane straty: 2
TRF1
Dostarczono: nieznana liczba z Francji.
Oczekuje na dostawy: -
Znane straty: nie stwierdzono
M101 (haubica 105mm produkowana od II Wojny Światowej)
Dostarczono: nieznana liczba z Litwy.
Oczekuje na dostawy: -
Znane straty: nie stwierdzono
Dostarczono już setki haubic i wiele czeka w kolejce. Nadal największym wyzwaniem jest utrzymanie dostarczanych dział na chodzie, gdyż producenci dwoją się i troją aby zapewnić dostawy części zamiennych, w szczególności luf. Uważam, że po pierwszych trudnościach w tych kwestiach będzie tylko lepiej, bo po dostarczeniu nowych luf, stare, zwrócone przez Ukrainę, będą mogł zostać poddane procesowi odnowienia i przedłużenia żywotności. Po pewnym czasie oprócz nowych armat, Ukraińcy będą więc dostawali też stare, odnowione sztuki, co uruchomi nieustanną cyrkulacje armat między armią Ukrainy, a producentem.
#ukraina #militaria #nato
@wjtk123: Na pewno? Wydawało mi się, że poczatkowo tylko one były niszczone i było wiecej niż 3.
Coś Krab najmocniej obrywa wg tych statystyk.
Co do Kraba, to widzę dwie przyczyny takiego stanu rzeczy:
1) Znaczna liczba dostarczonych haubic oraz wysoki poziom sprawności technicznej. Kiedy np. większość PzH pojechała na Litwę, aby naprawiono zacinający się automat ładowania, Kraby walczyły na froncie. Obecnie dosłownie kilka Caesarów jest sprawnych, a nie