Wpis z mikrobloga

Okresowe podsumowanie dostaw i strat zachodnich typów artylerii.

HAUBICE SAMOBIEŻNE NA PODWOZIU GĄSIENICOWYM

Krab
Dostarczono: 54+
Oczekuje na dostawę: kilkadziesiąt; ciężko stwierdzić, gdyż Polska całkowicie zaprzestała informowania o dostawach.
Znane straty: 9 zniszczonych, 2 o nieznanym stopniu uszkodzeń.

PzH2000
Dostarczono: 22
Oczekuje na dostawę: 4 z Niemiec, 6 z Włoch.
Znane straty: 1 uszkodzona, wiele z na bieżąco usuwanymi problemami technicznymi.

M109
Dostarczono: 50
Oczekuje na dostawę: 20-30 sztuk z Włoch, 18 z USA w najnowocześniejszej wersji.
Znane straty: 3 zniszczone, 3 o nieznanym stopniu uszkodzeń.

AS-90
Dostarczono: -
Oczekuje na dostawę: 30 sztuk z Wielkiej Brytanii.
Znane straty: -

HAUBICE SAMOBIEŻNE NA PODWOZIU KOŁOWYM

Caesar
Dostarczono: 18
Oczekuje na dostawę: 6 z Francji, 6-12 przekierowanych z duńskiego zamówienia.
Znane straty: 1 uszkodzony, większość czasowo wyłączona z użytku z powodu zużycia luf.

Zuzana
Dostarczono: 8
Oczekuje na dostawę: 16 zamówionych dla Ukrainy przez Niemcy, Danię i Norwegię.
Znane straty: 1 zniszczona.

Archer
Dostarczono: -
Oczekuje na dostawę: do 12 sztuk z Szwecji
Znane straty: -

ARTYLERIA RAKIETOWA

HIMARS/M270
Dostarczono: 20 Himarsów i 12 M270
Oczekuje na dostawę: 2x M270 z Włoch, 18 nowych Himarsów z USA (nieprędko)
Znane straty: nie stwierdzono.

HAUBICE CIĄGNIONE

M777
Dostarczono: 152
Oczekuje na dostawę: 16, ale możliwe, że już dotarły.
Znane straty: 31 zniszczonych.

L119 (105mm)
Dostarczono: 108
Oczekuje na dostawę: -
Znane straty: 2

FH70
Dostarczono: nieznana liczba z Włoch i Estonii, zapewne kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk.
Oczekuje na dostawy: -
Znane straty: 2

TRF1
Dostarczono: nieznana liczba z Francji.
Oczekuje na dostawy: -
Znane straty: nie stwierdzono

M101 (haubica 105mm produkowana od II Wojny Światowej)
Dostarczono: nieznana liczba z Litwy.
Oczekuje na dostawy: -
Znane straty: nie stwierdzono

Dostarczono już setki haubic i wiele czeka w kolejce. Nadal największym wyzwaniem jest utrzymanie dostarczanych dział na chodzie, gdyż producenci dwoją się i troją aby zapewnić dostawy części zamiennych, w szczególności luf. Uważam, że po pierwszych trudnościach w tych kwestiach będzie tylko lepiej, bo po dostarczeniu nowych luf, stare, zwrócone przez Ukrainę, będą mogł zostać poddane procesowi odnowienia i przedłużenia żywotności. Po pewnym czasie oprócz nowych armat, Ukraińcy będą więc dostawali też stare, odnowione sztuki, co uruchomi nieustanną cyrkulacje armat między armią Ukrainy, a producentem.

#ukraina #militaria #nato
  • 8
Znane straty: 3 zniszczone, 3 o nieznanym stopniu uszkodzeń.


@wjtk123: Na pewno? Wydawało mi się, że poczatkowo tylko one były niszczone i było wiecej niż 3.
Coś Krab najmocniej obrywa wg tych statystyk.
@szurszur: Tylko tyle jest potwierdzonych na oryxie, a nie znalazłem informacji wedle których mogłoby być ich więcej. Oczywiście tego nie wykluczam, dlatego używam określenia ,,Znane straty".

Co do Kraba, to widzę dwie przyczyny takiego stanu rzeczy:
1) Znaczna liczba dostarczonych haubic oraz wysoki poziom sprawności technicznej. Kiedy np. większość PzH pojechała na Litwę, aby naprawiono zacinający się automat ładowania, Kraby walczyły na froncie. Obecnie dosłownie kilka Caesarów jest sprawnych, a nie
@wjtk123 a z lancetami nie jest tak że wpadają przez otwarte włazy w stropie? Tak jak na ostatnim filmie gdzie pierwsze trafienie wywołało panikę załogi, później wrócili do wozu ale drugi wleciał przez otwarty właz. Nie jestem ma 100 pewien ale jakoś tak było
@Pentylion: Wpadają tam gdzie trafi operator, mający mało czasu na reakcję ( ͡° ͜ʖ ͡°). Może się zdarzyć, że wpadnie przez właz, ale nie jest to regułą i większość trafia w pancerz. Dobra wiadomość jest taka, że Krab przy strzelaniu nie musi mieć otwartych włazów.
@Dzikikrasnal: Haubice na podwoziu kołowym to RCH 155, ale ich termin dostawy to 2,5 roku, więc nie ma sensu ich uwzględniać. PzH2000 nie zostały dotąd zakupione, Niemcy jedynie wydali zgodę na eksport.
@wjtk123: Przy 2000 nie będę się kłócił, ale przy kołowych mignęło mi ostatnio, że część jest w ostatnim stadium produkcji choć dostawy faktycznie miały się rozpocząć/zakończyć w okolicach 2025 roku. W sumie tak samo było z IRIS-T. Dostarczyli je chyba 3-4 miesiące wcześniej niż zapowiadali