Wpis z mikrobloga

Mam taką rozkmine, może głupią, może mądrą. Co dzieje się z linią produkcyjną samochodu który wychodzi z produkcji ? Wiadomo część pewnie jest modyfikowana, ale części poprostu się nie da, oni gdzieś to magazynują czy idzie do utylizacji? Bo zastanawiam się czy możliwe jest(hipotetycznie) żeby uruchomić np produkcję jakiegoś mercedesa z lat 90 itp, po dostarczeniu części od zewnętrznych dostawców
#mercedes #samochody #rozkminy #motoryzacja
l3gend - Mam taką rozkmine, może głupią, może mądrą. Co dzieje się z linią produkcyjn...

źródło: comment_1673627081HxhIdrzGQZ29zz5uEOjIg7.jpg

Pobierz
  • 28
@l3gend: Idzie do rozbiórki. Potem pewnie co wartościowe rzeczy idą do dalszej odsprzedaży przez pośredników. Dość często jest tak, że hala jest wycinana do podłogi i wjeżdża nowa linia.
Co dzieje się z linią produkcyjną samochodu który wychodzi z produkcji ? Wiadomo część pewnie jest modyfikowana, ale części poprostu się nie da, oni gdzieś to magazynują czy idzie do utylizacji?


@l3gend: dobre pytanie. Raczej wszystkie są modyfikowane. Ale już nie ma czegoś takiego, że modyfikują/likwidują. Na przykład około 2010r VAG wprowadził modułowe płyty podłogowe, podsumowując - każda fabryka jest uniwersalna. Chyba, że chodzi np. o wiązki elektryczne lub inne podobne
@l3gend Jak GeDox pisze teraz to dąży do tego żeby wszystko było modułowe, uniwersalne i futureproof. Kiedyś jak kończyła się produkcja jakiegoś modelu to linie pakowali i kontynuowali produkcje w jakimś biedniejszym kraju. Patrz peugeot 405 nadal tłuczony w iranie po xx liftingu.
@l3gend: @Summer92: @Koronanona: @Bogdan_Adamiec_:
Każda linia produkująca auta może zostać przystosowana do każdego modelu auta(w tym sportowych) w ciągu kilku dni, tylko kilka elementów jest zmiennych(dołożenie robotów i/bądź ludzi). Reszta to dostarczenie gotowych komponentów, zaprogramowanie robotów, wydluzenie/skrócenie taśmy itp.
Np. Dziś leci porsche caymann gt4rs, robią w jednej części Niemiec(gdzie obok na linii składa się inne sportowe, wydzielenie tylko ze względu na rozdział procesu) , a za tydzień
mówimy o tłoczeniu/wytwarzaniu elementow


@Haddi: ja zrozumialem ze o tym jest mowa. Tooling zazwyczaj jest specifyczny do konkretnego modelu samochodu, zarowno stampingi, castingi jak i wtryski plastików. Mam wrazenie ze przed laty wszystkie te narzedzia byly bardziej skupione u dostawcow w niedalekiej odlegloscu dookola plantów oem, a w tym momencie sa mocno rozproszone wrecz po swiecie.
Każda linia produkująca auta może zostać przystosowana do każdego modelu auta(w tym sportowych) w ciągu kilku dni, tylko kilka elementów jest zmiennych(dołożenie robotów i/bądź ludzi).


@Haddi: otóż nie. W wielu przypadkach konieczna jest spora przebudowa. Samochód, na który linia ma być przestawiona musi być w bardzo podobnej technologii i nie może być znacznie większy.
@Koronanona: niekoniecznie, nadbudowywanie/napawanie, natdłoczanie, bądź proste dokładanie elementów tłoczonych/ wtryskiwanych itp. to "norma". Prosty przykład zobacz np. Skoda kodiaq i karoq(pomijając resztę koncernu VW) , niby inne ale takie same. Na tym sam szablonie tłoczone.
Kolejna rzecz, jeżeli jakiś producent zleca coś firmie zewnętrznej, każdy element jak i szablon jest własnością zleceniodawcy. Magazynowanie oraz obieg także jest uwarunkowany umową.
@bidzej: każda, jedynie pozostaje kwestia opłacalności.
"Spora przebudowa" to znaczy kilku ludków przeprawi roboty i stanowiska z jednych mocowań na drugie(praktycznie każda montażownia jest na to przygotowana, nawet rimac czy am)
Niestety obecny system budowania aut, wymagania klientów, chęć zysku koncernów, marże na kolejne technologie, powodują te anomalia informacyjne, a w szczególności cenowe.
każda


@Haddi: nie, nie każda. Napisałem Ci podstawowe wymagania żebybto było możliwe. Jeśli nie są spełnione, to mówimy nie o dniach, tylko o tygodniach albo i miesiącach.
@Haddi: @Koronanona: ja właśnie pracuję na tłoczni i stąd wzięło się moje pytanie głównie xD bo robimy coś przez np 10 lat, po czym jest to nie opłacalne to narzędzie idzie na regał albo magazyn, tylko że ono zajmuje 3x3m, w Mercedesie jak oglądam filmy z produkcji to tłocznie mają swoją, ale z tego co widać jest potężna, wtryski elementów plastikowych mają już od dostawców, wiem to stąd że w
@l3gend: czyli szablony należą do zleceniodawcy. Niestety podpisana 10 lat temu umowa, teraz potrafi dać się znaki, że względu na magazynowanie itp. Najgorzej jak za 2-3lata zechcą znów to produkować/odebrać.
@Haddi: nie nie, wszystko jest nasze, tu akurat z tym przykładem, to zmieniliśmy maszynę na nową która robi na zmianę 3x tyle co stara, ale formy do nowej nie pasują i się kurzą.
@Haddi: całkiem inna technologia, stara maszyna to pojedyncze tłoczenie, nowa to potrójne i wypełni zautomatyzowane, ja tylko pilnuje procesu i w zależności od blachy reguluje parametry itp
@Haddi: Nie wydaje mi się to być tak proste ze polegać będzie na dołożeniu kilku robotów. Wystarczy, że masz podłogę inna z rożnym rozstawem otworów montażowych. O ile jeszcze Audi ma linie przystosowane do przezbrojenia o tyle w PSA czegoś takiego nie widziałem, a kilka fabryk już zwiedziłem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Haddi: Trochę na fasie posiedziałem. Tak jak mówię nie każdy FAS potrafi przełączyć się pomiędzy różnymi rozstawami. PSA nie potrafi i to jest fakt, dlatego tez coraz więcej samochodów na tej samej podłodze jedzie.