Wpis z mikrobloga

Jeżeli mam instalację (co prawda na puszkach) w pokoju na przewodach 1,5 mm2, gdzie podłączona jest ładowarka do laptopa, odkurzacza, telewizor, dekoder i czasem coś większego, a na to mam bezpiecznik B10, to mogę zamienić go na B16? Taką robotę chce zrobić elektryk, ale nawet grubości przewodów nie sprawdził.

#elektryka
  • 11
@kozi966: Nie, wykonywałem tylko taką instalację domową. Robiłem też przeróbki obecnych instalacji. Przyjąłem że bezpiecznik B16 będzie odpowiedni dla przewodu o podobnej dopuszczalnej obciążalności stałej. Jestem otwarty na krytykę. Jeśli chcesz wnieść do rozmowy coś ciekawego to chętnie przeczytam. Mam uprawnienia G1 jednak działam w elektromechanice samochodowej więc nie mam dużego doświadczenia w tej kwestii.
@Msciwy_pterodaktyl: to jeszcze się naucz czym są współczynniki poprawkowe do tabeli. Czysta tabela o niczym nie mówi i sugerowałbym nie doradzać na tej podstawie. To, że w tabeli przewód ma 19A nie oznacza, że na taką wartość oblicza się jego obciążenie. Analogicznie zabezpieczenie 16A nie wyłączy przy 16A.
@Msciwy_pterodaktyl
@Cyk_dwujeczka
@Quarel
Wy nie wiecie, że istnieje coś takiego jak B13? Które to wg norm jest maksymalnym zabezpieczeniem dla instalacji. Nie wspomnę już, że jest coś takiego jak pomiary, w których po rezystancji poszczególnych obwodów dobierane jest zabezpieczenie jak i również brane jest pod uwagę obciążenie i byście się zdziwili, jak niejednokrotnie ciągnie się kabel 3x2.5 a maksymalne zabezpieczenie dla niego to 6A.
@kozi966 nie wołam bo chyba wie o co
@Cyk_dwujeczka Dla 1,5mm2 w tynku max co możesz dać to B13, mniej popularne ale to zawsze dodatkowe 3A.

No i tak jak pisał @kozi966, nie sugerować się tylko tabela, bo jesli we wspólnej rurce, lub stycznie do siebie prowadzone jest kilka obwodów, które są obciążone na więcej niż 30% wartości znamionowej, trzeba korzystać z współczynników korekcyjnych.