Wpis z mikrobloga

Obniżki cen Tesli w Stanach Zjednoczonych są jak wyrok śmierci dla wszystkich producentów "Legacy" i jednocześnie przyśpieszeniem końca ery aut spalinowych. Niemal na 100% Tesla właśnie zabezpieczyła sobie tytuł najlepiej sprzedającego się auta na świecie w 2023 (nie tylko wśród elektryków, ale także wśród aut spalinowych).

W US, najpopularniejszy model Tesli, Model Y Long Range, właśnie potaniał o 13% z ($65 990 na $52 990), a wliczając w to fakt, że tym samym ten model zaczął się kwalifikować na dopłatę $7500 z Inflation Reduction Act (IRA), tym samym dla klienta końcowego oznacza to cenę $45 490, która jest niższa o 31% od ceny ($20 500 mniej!), którą trzeba było zapłacić jeszcze 1 grudnia


I ktoś pomyśli, że fajnie, ale zapewne konkurencja też będzie miała taniej. I tutaj może się zdziwić. Tesla i General Motors jako jedyne w poprzednich latach wykorzystały cały limit na dopłaty do aut elektrycznych, który wynosił $7000 na auto. Pomimo tego, Tesle sprzedawały sie jak świeże bułeczki w 2023, pomimo tego, że do innych elektryków można było dostać dopłatę $7000, a do Tesli nie. Dzięki IRA, wprowadzono nowe dopłaty. Dla większości modeli oznacza to kontynuację zniżki, dla Tesli natomiast nową zniżkę.

Są jednak modele konkurencji, w tym Ford Mach-E (który w mojej ocenie jest jednym z najlepszych konkurentów Tesli Model Y), który na tax-credit przestał sie kwalifikować. A tym samym podrożał o $7000. A to sprawia, że tym samym po ostatnich zmianach cena Tesli Modelu Y względem Ford Mach-E, zmieniła się o $27 500 ma korzyść Tesli.

Owszem, w krótkim okresie marże Tesli spadną (powiedzmy nawet z ~30% do ~20%), ale Tesla odbije sobie to bez problemu szybciej niż większość sądzi:
- zmniejszenie kosztów produkcji, dzięki zwiększeniu liczby produkowanych aut z Giga Austin
- zmniejszenie kosztów baterii poprzez coraz większą liczbę sprzedawanych modeli z własnymi bateriami 4680
- większa liczbę sprzedanych pakietów Autopilot/FSD
- sprzedażą włąsnych ubezpieczeń

Tymczasem, cała konkurencja Tesli, produkująca elektryki nadal na nich nie zarabia, mając minusowe marże. Raczej nie będą w stanie zmienić tego zbyt szybko, nie mogąc rozkręcić produkcji na dużą skalę. Koszta stałe będą ich dobijać. Jednocześnie konkurencja będzie tracić udziały w rynku poprzez mniejszą liczbę sprzedawanych aut spalinowych. Chciałbym być dzisiaj muchą na ścianach w salach konferencyjnych konkurentów Tesli, słysząc ich dyskusję na temat tego, co oni mogą teraz zrobić, by jakoś przetrwać.

To będzie wyjątkowy rok dla Tesli (ʘʘ) ( ͡ ͜ʖ ͡)

#tesla #samochody #ciekawostki #technologia #elonmusk
Pobierz anonimowy_programista - Obniżki cen Tesli w Stanach Zjednoczonych są jak wyrok śmierc...
źródło: comment_1673599320H81nDmucwG6dfCUQbbxPGZ.gif
  • 38
@anonimowy_programista: To będzie ciekawy temat do obserwacji. Giełda standardowo włączyła tryb krótkowzrocznej chciwości i akcje na pre 5% w dół, natomiast IMO tak jak mówisz - jeśli z marżami faktycznie okaże się, że u legacy jest krucho to długoterminowo to może być potężny cios. Jak sam wiesz wielokrotnie podważałem Twoje wypowiedzi, ale teraz poważnie rozważam kupno pakietu.
@anonimowy_programista: Wszystko prawda, ale
1. wzrost sprzedanych aut YoY z ~40% w 2022 roku spadnie do 30% w 2023 (popyta tak szybko nie urośnie nawet z takimi pzecenami)
2. wzrost dochodu też spadnie z ~50% w 2022 do ~40% w 2023 z powodu ograniczania marż żeby auta nie stały pod fabryką. Produkcja dogoniła popyt na poprzednich marżach

Zaletą Tesli w stosunku do innych marek jest też czas oczekiwania. Bo co z
@zibizz1: Jako Teslosceptyk:

wzrost sprzedanych aut YoY z ~40% w 2022 roku spadnie do 30% w 2023 (popyta tak szybko nie urośnie nawet z takimi pzecenami)


Pamiętaj, że 2022 miał też pewne trudności - rozkręcanie Berlina wolniej niż się spodziewano, lockdowny w Chinach, podwyżki cen, problemy z dostępnością. W 2023 na pewno jakieś kolejne problemy będą, ale obniżka cen i powrót dopłat w USA może być naprawdę silnym czynnikiem do wzrostu
@Kutafonix215: oczywiśce, że gorsze marże.... przełożą się na gorsze wyniki finansowe... ale dużo dużo dużo większą tragedią było by limitowanie liczby wyprodukowanych aut przez Teslę.

Sprzedaż prawie wszystkich firm maleje. Tesla natomiast rośnie jak na drożdżach. Tesla jako jedyna zarabia poważne pieniądze na softwarze, Tesla jako jedyna sprzedaje swoje auta z hardwerem, który po aktualizacji ma szansę zmienić auto w autonomicznę.

Osobiście, wole by w (by np. w..) 2025 Tesla miała
Pobierz anonimowy_programista - @Kutafonix215: oczywiśce, że gorsze marże.... przełożą się na...
źródło: comment_1673601874ASYQ60RuCY8hKoCq7892Xj.jpg
@anonimowy_programista: tylko ten wykres jest smieszny, (pokazywanie danych jak w tvp) bo nominalnie te wzrosty nie robia takiego wrazenia. Dziala tutaj jeszcze efekt bazy, jak ktos sprzedaje jedno auto w jednym roku, a potem dwa w kolejnym - "o ja jebe, jakiw zrost, 100proc!". Im wieksza baza, tym ciezej bedzie poprawic wynik z roku na rok. Pogadamy za pare lat, juz teraz tesla musi w szalony sposob ciac ceny zeby utrzymac
@JC97: Najwieksze 3 problemy to elektrosceptyzm, teslosceptyzm i kasa.

Są ludzie (przykłady w moim otoczeniu) że podejmuja decyzje w oparciu o to ile straca na aucie. Czyli jeśli w Polsce było ogólne przekonanie ze automat sie psuje to brali auto z manualem żeby za 5 lat miec wiekszy popyt i dostać wiecej % z ceny nowego. Tacy nie kupują elektryków w obawie że za 10 lat auto na szrot i za
Pobierz zibizz1 - @JC97: Najwieksze 3 problemy to elektrosceptyzm, teslosceptyzm i kasa. 

...
źródło: comment_1673603815mcoUPntZL91GuEPpSUy1yG.jpg
@anonimowy_programista: że deklarowane zasięgi to bzdura to jedno

problem jest i będzie ładowanie tych pojazdów, infra nie jest i nie będzie gotowa, na zastąpienie nawet 10% pojazdów spalinowych elektrycznymi
i nie chodzi o ilość energii, tylko o jej dostarczenie

i powyższe nie bierze się z przeczytanych ulotek, tylko ze studiów
@zibizz1: Pełna zgoda i fajnie wyjaśnione. Właśnie jak sam widzisz wchodzimy w fazę "exponantial growth" i jeśli legacy nie będą w stanie się pod to podpiąć to pociąg może im odjechać. A ogromny udział w rynku będzie coraz trudniej odrobić.
elektrosceptyzm, teslosceptyzm i kasa.


@zibizz1: Polska jest kilka dobrych lat za Niemcami, z różnych przyczyn. U nas nadal jest to rynek dla early adopterów, wśród których największym problemem jest kasa.

Elon i Tesla mają dużo większe poparcie np. w branży IT. Tymczasem branża IT wcale się w Tesle jednak nie zbroi w naszym czasie. Moim zadniem, głównie z powodu ceny.

Jednocześnie, wśród tej grupy odbiorców, zasięg nie jest dużym problemem. Sam
na zastąpienie nawet 10% pojazdów spalinowych elektrycznymi

i nie chodzi o ilość energii, tylko o jej dostarczenie


@amath: ale ty sobie zdajesz sprawę, że gdyby Tesla miała w tym momencie 100% rynku, to dalej zajeło by to 20 lat, by wszystkie auta na drodze stały się elektryczne? Tesla rosnąc przez najbliższe lata 100% rok do roku, nie ma nawet jak zagrozić polskiej energetyce.

Tym bardziej, że w momencie, kiedy posiadasz elektryka,
@amath:

że deklarowane zasięgi to bzdura to jedno

deklarowane spalanie to tez bzdura, odejmujesz 40% i na to co zostaje możesz liczyć o każdej porze roku i wkazdych warunakch

problem jest i będzie ładowanie tych pojazdów, infra nie jest i nie będzie gotowa, na zastąpienie nawet 10% pojazdów spalinowych elektrycznymi

i nie chodzi o ilość energii, tylko o jej dostarczenie


Nie bedzie problemem, bo elektryki są głównie ładowane w dołku a
@zibizz1: głównym odbiorcą energii elektrycznej są duże zakłady przemysłowe, a nie odbiorcy końcowi :) problem pojawi się już kiedy na jednej ulicy powiedzmy 3/4 domków odpali po 80% mocy, która teoretycznie powinna być możliwa do dostarczenia, nie wspominając o blokach mieszkalnych

papier przyjmie wszystko, a rzeczywistość jest zupełnie inna
@amath:

problem pojawi się już kiedy na jednej ulicy powiedzmy 3/4 domków odpali po 80% mocy

Wiem trabia o tym od dawna i to sie dzieje już w kazdy słoneczny wiosenny dzień. Ale spokojnie za 1,5 roku bedą mogli ustalić że z awprowadozny o jakiejs porze prąd do sieci trzeba bedzie zapłącić a o innej pobrany bedzie kosztowła 3x wiec użytkownicy sami rozwiążą te problemy dopasowujac się do taryfikatora na dany
Pobierz zibizz1 - @amath: 
problem pojawi się już kiedy na jednej ulicy powiedzmy 3/4 domków ...
źródło: comment_1673607303uhhy4o1FIs3AU3ke8TA4Ud.jpg