Wpis z mikrobloga

Z powodu ostatnich dużych ruchów na cenie akcji Tesli i pojawieniem się wielu pytań w stylu: "Ten mirek w końcu tę Teslę kupił, czy nie?" (np. 1, 2)

Postanowiłem zalinkować ponownie do swojego postu sprzed 1 roku i 9 miesięcy, w którym to tłumaczyłem, że po długich namysłach, postanowiłem na razie nie kupować jeszcze Tesli.

Zachęcam do przeczytania całego wpisu, w którym to opisuję moje wnioskowanie.

Tutaj jednak chciałbym zalinkować co ciekawsze fragmenty:

Moim zdaniem na 99% Tesla w ciągu dekady nie tylko opanuję technologię autonomicznych aut, ale też do tego czasu zbuduje ogromną flotę własnych aut, które będą jeździć jako autonomiczne taksówki. I według mnie w ciągu dekady te auta będą jeździć po polskich drogach, dużych i średnich miast.


Początek mojej inwestycji stał pod znakiem wairy "w pewną elektryfykację całego rynku automoto". Obecnie moja inwestycja stoi pod znakiem w wiarę w "nieuniknioną przyszłą dominację w Tesli na rynku aut i taksówek autonomicznych"

W krótkim terminie osobiście nie zdziwiło by mnie też to, że Tesla mogła by zanurkować do $500 czy nawet do $300... nie mniej jednak, mam przekonanie graniczące z pewnością, że szansa na to, że TSLA będzie w tej samej lub niższej cenie za 5 lat... jest bardzo, bardzo mała.


Tak dla formalności, $300 przed ostatnim splitem, jest równe obecnej cenie $100 za akcję. Obecnie cena za jedną akcję wynosi $110.68

I wygląda na to, że jestem w stanie na to postawić jakieś 364.568,21 PLN... i najzwyczajniej w świecie, wiedząc to wszystko, nie wiem, czy bym sobie wybaczył kupienie auta, którego nie potrzebuje, kosztem zmarnowania okazji, która się stworzyła.


Nadal to zdanie podtrzymuję.

#tesla #gielda #inwestowanie #januszeinwestowania
  • 61
@anonimowy_programista: jeszcze raz czyli zamiast sprzedać i kupić tesle w szczycie nie zrobiłeś tego, straciłeś 70% od szczytu dalej trzymasz, tłumacząc tym, że miałeś kupić w przeciągu 5 lat i najwyżej kupisz później?

Czyli wtedy kupisz dwa auta? Albo nigdy już nie kupisz, bo się okazuje ze każdy balon prędzej czy później kończy jak balon?
Pobierz lyndrym - @anonimowy_programista: jeszcze raz czyli zamiast sprzedać i kupić tesle w ...
źródło: comment_16728456101Tj7JcPV3WspLEUGqUAgLD.jpg
straciłeś 70% od szczytu dalej trzymasz, tłumacząc tym, że miałeś kupić w przeciągu 5 lat i najwyżej kupisz później?


@lyndrym: gdzieś już wcześniej pisałem, że cieżko mi będzie redukować pozycję na $TSLA, jeżeli do kupienia auta musiałbym wypłacić więcej niż 20%. Matematykę zostawiam Tobie.


Albo nigdy już nie kupisz, bo się okazuje ze każdy balon prędzej czy później kończy jak balon?


Po prostu ja twierdzę, że Tesla balonem nie jest ;)
@xxxzzz: Bzdura, zobacz ile reszta wyprodukowała BEV. Tego typu biadolenie słychać co najmniej od 2026 roku
Jedyna konkurencja dziś to nowe chińskie OEM, które jednak sprzedają o wiele tańsze samochody (jak BYD), a te droższe (np. XPENG) nie sprzedają się w tej ilości co Tesla.
Ten rynek przypomina rynek telefonów komórkowych kiedy do gry weszły Iphony, a największym przegranym wygladają Japończycy - Toyota i Honda głównie to Nokia i BlackBerry.
Dysruptor
@Anien: przecież wyjście z Bety oznaczałoby właściwie przyjęcie definicji L3 lub nawet L4. FSD nie wyjdzie z Bety nawet za 5 lat, chyba że na jakichś regulowanych rynkach jak Kalifornia w ramach testów regulatora na niewielkim obszarze (geo-fence).
W masowa produkcje aut poziom wejścia nie jest kosmiczny?


@gatineau: nie jest czego przykładem jest NIO. A mówimy o rynku na którym jest już kilkadziesiąt producentów, którzy przechodzą na produkcję elektrycznych pojazdów.
Bzdura, zobacz ile reszta wyprodukowała BEV.


@Technolust: liczy się trend. Zauważ, że VW swój pierwszy od początku elektryczny model ID3 sprzedaje dopiero od dwóch lat. Przy każdym balonie jest ten sam schemat: sekta przekonana o wyjątkowości.

Volkswagen Group’s all-electric deliveries up 25 percent after nine months
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Technolust: No i właśnie osiągnięcie pełnego L4 jest potrzebne do robotaxi. Nawet jak technologia samego FSD będzie zajebista, to wciąż będzie do przejścia proces:
- Legalizacja rozwiązania
- opracowania aplikacji i procesów do takiego robotaxi (zakładam, że przez Teslę, no bo w końcu chcą mieć z tego prowizje)
- Testy w największych metropoliach
- Dopiero potem ekspansja na szeroki rynek

I to wszystko musi stać się w USA, zanim stanie się
@xxxzzz: OK akurat Volkswagen i Hyundai/KIA są w stanie utrzymać jakąś rynkową pozycję, ale to nie znaczy, że utrzymają marketshare.
VW wywalił z firmy nawet Diessa za to, że w ogole cisnął na rozwój ID3.
Z taką mentalnością nie ma innowacji i rozwoju.
@xxxzzz:

nie jest czego przykładem jest NIO


A NIO nie zainwestował w R&D kosmicznych pieniędzy?

Przecież na tej samej zasadzie mogę mówić ze koszt wejścia na rynek Google jest niski czego przykładem jest Baidu
@Anien: Zgadzam się, ale dopuszczenie w USA FSD Tesli jako L4 w 2032 nie brzmi wcale źle ;)

Robotaxi daje wycenę liczoną w bilionach $ i to nie 1 czy 2, a kilku/nastu.
Ale moim zdaniem zajebista BETA FSD pozwala na 10-15-20% uptake za za 15-20$k + subskrypcje na wakacje czy jazdy w ruchu miejskim na kilka miesięcy w roku za 200-300$.
To są marże "on-top" na już wysokich marżach 30%
@anonimowy_programista: oczywiście teraz każdy będzie się wymądrzał ale wydaje mi się że Tesla podzieli los netflixa, byli pionierami na rynku, każdy się zachwycił ich technologia, przez lata tylko rosła ale teraz jest bardzo duży graczy na rynku i każdy oferuje albo będzie oferował w przyszłości podobną/ lepszą jakość.

Ogólnie łatwo być najlepszym graczem jak jest się jedynym na boisku
A NIO nie zainwestował w R&D kosmicznych pieniędzy?


@gatineau: wiesz jakie "kosmiczne" pieniądze trzeba obecnie żeby wejść w rynek wyszukiwarek przy takim rozroście internetu?

Przecież na tej samej zasadzie mogę mówić ze koszt wejścia na rynek Google jest niski czego przykładem jest Baidu


Ale ty wiesz, że Baidu powstało w tym samym czasie co google? Obie wyszukiwarki powstały, gdy internet był stosunkowo mały. Ten rynek różni się właśnie tym o społecznościówek,
@xxxzzz:

Ale ty wiesz, że Baidu powstało w tym samym czasie co google?


No to niemal tak samo jak Tesla (2003) a Baidu (2000)

NIO powstało w 2014 faktycznie ale i tak zreszta ciężko powiedzieć ze to masowy producent - w 2022 sprzedali ile, 150k samochodów? Po 8 latach działalności? I ty to nazywasz dowodem na niski próg wejścia?

Życie pokazuje ze wejście na ten rynek wymaga spalenie miliardów dolarów, szanse