Wpis z mikrobloga

#muzyka #hardrock #artrock #queen #70s #klasykmuzyczny #ciekawostkimuzyczne #lifelikejukebox
10 grudnia 1976 r. grupa Queen wydała nagrany w studiach The Manor, Wessex oraz Sarm piąty album studyjny - "A Day at the Races".
Po raz pierwszy zespół nie skorzystał z usług Roya Thomasa Bakera, jak również żadnego innego producenta, stawiając na własną wiedzę i zdobyte doświadczenia (choć, jak zawsze, wielką pomocą okazał się być inżynier dźwięku Mike Stone, który nawet udzielił się wokalnie w jednym z utworów). To także pierwsza płyta, gdzie wykorzystano 32-ścieżkowe studio nagraniowe oraz gdzie Brian May napisał tyle samo kompozycji, co Freddie Mercury, a trzech członków zespołu grało na gitarach.
Wydaniu krążka towarzyszyła dość ciekawa promocja – John Reid zorganizował między innymi wyścig konny w Kempton Park podczas Queen Day, gdzie EMI było sponsorem gonitwy A Day at the Races Hurdle, prawdopodobnie stał również za zorganizowaniem spotkania Queen w domu Groucho Marxa w marcu 1977 r., gdzie ostatni z żyjących Braci Marx wykonał jedną ze swoich piosenek, a zespół odwdzięczył się wersją a capella utworu "39".
Album otwiera i zamyka ta sama orkiestracja gitarowa, którą Brian określił mianem „niekończącej się klatki schodowej”. W muzykologii określane jest to mianem dźwięku Sheparda – jest to ton, który wydaje się być coraz niższy i niższy (lub wyższy i wyższy), w nieskończoność, podczas gdy tak naprawdę to tylko jeden, ten sam dźwięk.
Geneza utworu "Tie Your Mother Down" wyprzedza historię Queen. Powstał on w 1968 r. w Teide Observatory na Teneryfie, gdzie Brian May prowadził badania do doktoratu z astronomii a "Teo Torriatte" to jedna z trzech piosenek w katalogu Queen, której część została zaśpiewana w języku innym, niż angielski.
Freddie Mercury o płycie ("Circus", 31.01.1977): Na albumie występują tam zdecydowanie różne brzmienia i pojawia się kilka niespodzianek, ale udało nam się zachować podstawowe brzmienie Queen.
Jest to nowe, trochę odmienne, ale nadal brzmi tak, jak brzmiał Queen. To zdecydowanie kontynuacja "A Night at the Opera". Stąd też tytuł. Podczas prac nad "A Night at the Opera" nauczyliśmy się mnóstwo o technice studyjnej.
Brian May o płycie ("International Musician & Recording World", listopad 1982 r.): Wydaje mi się, że zaczęliśmy jako grupa grająca ciężką muzykę z harmoniami wokalnymi. Zawsze to tak nazywałem. Zawsze czuliśmy, że mamy podstawę, która umożliwi nam próbowanie wszystkiego, czego tylko będziemy chcieli. Na każdym albumie robimy wycieczki do różnych brzmień. Po pierwszych albumach zaczęliśmy robić nieco bardziej balladowe rzeczy i trochę więcej numerów akustycznych. Na "A Night at the Opera" wkroczyliśmy w naprawdę wielką produkcję; zostało to zasygnalizowane na drugim albumie, gdzie zrobiliśmy trochę więcej kompleksowych i operowych rzeczy. "A Night at the Opera" i "A Day at the Races" były najbardziej owocnym aranżacyjnie okresem.
(źródło: https://queenpoland.wordpress.com/a-day-at-the-races-1976 )
Queen - "Tie Your Mother Down"

Queen - "You Take My Breath Away"

Queen - "Good Old Fashioned Lover Boy"

Queen - "Somebody to Love"
Lifelike - #muzyka #hardrock #artrock #queen #70s #klasykmuzyczny #ciekawostkimuzyczn...