Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 18/???
#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #smiglowce
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Sikorsky S-60/S-64 Skycrane/CH-54 Tarhe

Historia „latającego dźwigu” zaczęła się od zbudowania pierwszego prototypu w 1958 roku na podstawie istniejącego CH-37 Mojave, który był ciężkim helikopterem transportowym. Charakterystyczna była prosta konstrukcja belkowa z silnikami osadzonymi po bokach i dalekim tylnym kołem co umożliwiało obsługiwanie dużych ładunków. Ze względu na brak wystarczającej mocy (prototyp rozbił się w 1961) rozwój S-60 doprowadził do powstania modelu S-64 zasilnego dwoma turbinani, które zostały przeniesione z boków na główną belkę oraz sześciopłatowym wirnikiem. Pierwszy lot odbył się 9 maja 1962 roku. Po wprowadzeniu do sprzedaży został zamówiony również przez US Army, gdzie otrzymał oznaczenie CH-54 Tarhe (dosł. Żuraw - był to wódz indiańskiego plemienia Wyandotów zamieszkującego Kraj Ohio). W 1992 Erickson Air-Crane odkupiło wszystkie certyfikaty i prawa do produkcji i od tego czasu dokonało po ponad 1350 modyfikacji dotyczących płatowca, instumentów pokładowych oraz zdolności ładunkowych. Jedną z ciekawszych jest możliwość wyposażenia w zbiornik o pojemności 10000L (2650 US gal) używanego przy gaszeniu pożarów. Maszyna jest w stanie uzupełnić zbiornik do pełna w czasie 45s z miejsca o minimalnej szerokości nie mniejszej niż 0.5m. Jest w użyciu do dzisiaj a łącznie powstało ok. 140 egzemplarzy.

Podstawowe dane techniczne:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
S-60

Załoga: 3
Długość: 26.80m
Średnica głównego wirnika: 21.97m
Powierzchnia nośna: 379m2
Masa własna (pusty): 30617kg
MTOW: 9525kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney R-2800-54 2100hp (1600kW) – 18 cylindrowe silniki gwiazdowe
Vmax: 211km/h | 114kts
Zasięg: 398km | 247nmi
Pułap: 2400m | 8000ft
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
S-64E

Załoga: 3 (pilot, drugi pilot, operator rufowy)
Długość: 26.80m
Średnica głównego wirnika: 21.97m
Powierzchnia nośna: 379m2
Masa własna (pusty): 8724kg
MTOW: 19051kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney JFTD12-4A 4500hp (3400kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 202km/h | 109kts
Zasięg: 370km | 200nmi
Pułap: 3200m | 10600ft
Zawis: 3000m | 9700ft
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CH-54B

Załoga: 3
Długość: 26.97m
Średnica głównego wirnika: 21.95m
Powierzchnia nośna: 378m2
Masa własna (pusty): 8981kg
MTOW: 21319kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney T73-P-700 4800hp (3600kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 240km/h | 1130kts
Zasięg: 370km | 200nmi
Pułap: 3200m | 10600ft
Zawis: 3000m | 9700ft
Pobierz MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...
źródło: comment_1667455371K7cOuhmXbb3F9gPMQmDgfG.jpg
  • 15