Wpis z mikrobloga

Jest wcześnie rano więc napisze swój wysryw na temat Forzy i Turn10 Studios.
Studio to sprawia wrażenie, jakby w jednym okresie było zbiorem kreatywnych ludzi z pasją do gier, a w kolejnym robili gry na odpie#dol, jakby je roboli pod przymusem. Większość odsłon Forza Motorsport była wg mnie udanymi grami, a co najmniej połowa z nich wprowadzało znaczące rewolucje względem poprzedniej części.
Xbox 360
Forzy na Xboxa 360 przeszły chyba największą rewolucję, jeśli patrzeć tylko na jedną generację konsoli.
Różnica pomiędzy Forzą Motorsport 2, a FM4 to niebo a ziemia, a gry dzieli raptem 4 lata, to tylko 10 miesięcy dłużej niż między Forza Horizon 4, a 5, które nie różnią się od siebie prawie wcale. W Forzie Motorsport 4 był (a nie było w FM2): widok z kokpitu, Autovista, 150 samochodów więcej, dużo akcentów Top Gear (Clarkson, tor Top Gear) oraz zauważalnie lepsza grafika. Oczywiście pod drodzę była udana FM3, która również oferowała dużo nowego względem FM2, ale to FM4 wycisnęło wszystko, co się dało z X360.
Forza Horizon 1 to też był sztos. Pierwsza gra z serii i od razu hit z dobrymi recenzjami. Logiczny wątek kariery z opaskami (nigdy potem w Horizon temu nie doównali), model jazdy widocznie inny, bardziej arcade niż w serii Motorsport, ale bardzo satysfakcjonujący.
Xbox One
FM5 to chyba największe rozczarowanie studia Turn10. O ile można zarzucać innym częściom brak rewolucji, o tyle FM5 to był regres w stosunku do FM4. A mówimy tu o grze na nowszą generację!!! Gra zrobiona na odwal. Mniej wszystkiego.
FM6 to powrót do korzeni, godny następca FM4. FM7 to ewolucja FM6, czyli przez całą generację konsoli Forza Motorsport zaliczyła regres, a potem wyrównała do ostatniej części FM4. Będąc złośliwy, napisałbym, że to za mało, jak na tyle lat prac.
Forza Horizon 2 wniosła zmienną pogodę, ale można by oczekiwać więcej po grze na nową generację.
Forza Horizon 3 to w końcu rewolucja w porównaniu do poprzedniej Horizon. Mapa gry ma zmienne biomy: pustynie, dżungle, wybrzeża (plaże). Dużo ciekawych obiektów ulokowanych na mapie (wraki statków) oraz egzotyczna mapa: Australi z ruchem lewostronnym.
Forza Horizon 4 to kolejna rewolucja. Zmienne pory roku, które wyglądają pięknie i wpływają na zachowanie auta, które po śniegu wyraźnie się ślizga. Mały minus to brak zmiennego otoczenia - trudno w Wielkiej Brytanii np. o pustynie. Zajebisty dodatek Lego.
Xbox Series X
Forza Horizon 5 - znowu piąta część na na nową generację (tak jak FM5 było pierwszą częścią na Xbox One) i... znowu regres. 90% rozwiązań to kopiuj wklej FH4. Regres polega na tym, że nie ma wyraźnie innych pór roku (bo jak zima w Meksyku?). Cały interfejs przeniesiony z FH4. I creme dla la creme: Dodatek Hot Wheels jak w FH3. Toż to bardziej się nie da napluć w twarz graczowi. Gdyby ta gra nie była za prawie darmo w Game Passie za 4 zł. to bym jechał po turn10 jak po psie, ale za darmo to i ocet słodki.
Na argumenty, że ideału nie da się zmienić, dodam, że gry z serii Forza mają masę wad np:
- Brak poczucia prędkości samochodu. Jedziemy 200 km/h w mieście, a wydaje się, jakbyśmy jechali co najmniej połowę wolniej. Jak symulować poczucie prędkości idealnie pokazuje NFS Shift 2, gdzie przy większych prędkościach bluruje nam się otoczenie.
- Brak zniszczeń. Na głupi argument, że producenci samochodów nie zezwalają, łapię się za głowę. Jakoś w Forzie Motorsport 3 auta potrafiły bardziej się niszczyć. A w NFS Shift 2 odpadały koła i zderzaki.
- Naprawić ekonomię gry. Najwięcej w grze zarabia się na jakichś losowaniach, a nie w zwykłych wyścigach. W związku z czym nie ma motywacji, by brać w nich udział.
#forza #forzahorizon4 #forzahorizon5 #xbox #xboxseriesx #gry
  • 32
@matiimakaka: dodałbym, do tego błędy, które wciąż są w FH5, a nie było ich w czwórce, czyli gówno widać w kamerze w środku auta oraz przy szybkiej podróży nie ustawia auta centralnie na wyścig prze co trzeba cofnąć, żeby wybrać wyścig. Wciąż tego nie naprawili, a te dwa błędy najbardziej mnie irytują. Już pominę błędy w forzathon, bo to było w każdej części. FM7 ma beznadziejny model jazdy, ani to symulator
Brak poczucia prędkości samochodu. Jedziemy 200 km/h w mieście, a wydaje się, jakbyśmy jechali co najmniej połowę wolniej. Jak symulować poczucie prędkości idealnie pokazuje NFS Shift 2, gdzie przy większych prędkościach bluruje nam się otoczenie.


FH4/5 to arcade, nie wiem jak w FM7/8.

- Naprawić ekonomię gry. Najwięcej w grze zarabia się na jakichś losowaniach, a nie w zwykłych wyścigach. W związku z czym nie ma motywacji, by brać w nich udział.
@matiimakaka: szanowny Panie mylisz się w dwóch miejscach:
1. Za Forzę Horizon odpowiada nie T10 a Playground Games
2. FM7 nie dorasta FM4 do pięt. Czwarta część to był kult obcowania z autami, nawet najwolniejsze pudełka miały tutaj swoje show. Blisko pod tym względem było tej grze nawet do gran turismo. Nie wspominając o pełnej licencji top gear, Clarksonie w forzavista, customowych lobby w multi i fajnych zakręconych konkurencjach takich jak
@matiimakaka: Zacząłem swoją przygodę z serią FH od 5. Jak ją skończyłem zacząłem 4, a teraz gram w 3. Niestety nie sprawdzę dodatków do FH3 bo nie ma ich jak kupić ( ͡° ʖ̯ ͡°) (jedyna znaleziona oferta to ponad 800PLN). Może kiedyś będzie błąd w sklepie MS i będzie można znowu ją kupić, tak jak to miało miejsce z jedynką (tam nie zdążyłem).
Do sedna, FH5
@matiimakaka: Ja z kolei więcej pograłem w FH5 niż w 4 czy 3. Poza jakimiś rzeczami typu więcej aut czy mapy to nie wiem co można zmienić w takiej idealnej grze. Zniszczenia aut nigdy nie dostaniesz w grach na licencji, bo ONI tego zabraniają. Aktualnie masz Meksyk, a narzekasz na brak widocznej zimy... To mają zakłamywać prawdziwy świat? Ja mam jakieś 100mln i wszystkie auta z sezonów + dlc w garażu.
  • 0
@Jestemkoksupotezny Czemu w starszych forzach i innych grach był lepszy system zniszczeń?
Dodatek Hot wheels już był. Jakby dali lego to też bym plakal. Czy serio ich kreatywność już się skończyła? Nie ma innych pomysłów na dodatek?
  • 0
@Jestemkoksupotezny ale to nie mi płacą grube tysiące $$$ za wymyślanie dodatków. Ale jak już coś od siebie to np. Retro Island - hipotetyczna wyspa, która zatrzymała się np. w latach 60. czy 70. XX wieku. Albo trzymając się Meksyku:
Jakaś baśniowa mapa w klimatach Azteckich, baśniowa mapa w klimacie święta zmarłych, (coś w klimacie filmu Coco, który był hitem)
Poza jakimiś rzeczami typu więcej aut czy mapy to nie wiem co można zmienić w takiej idealnej grze.


@Jestemkoksupotezny: ja bym chcial tryb kariery. z sensowna progresja, misjami glownymi, fabula, jakimis postaciami, cutscenkami itp. edit: i poscigi z policja jeszcze

jak ktos lubi obecna forze to niech tez bedzie taki tryb (mozna go nazwac trybem creative, wzorem minecrafta), mi sie nie podoba ze prawie od razu ma sie odblokowane najszybsze auta
@Jestemkoksupotezny: nie chce kariery w FM bo sciaganie sie na torach jest nudne. i na pewno jest ich za malo i trzeba powtarzac wyscigi na tych samych trasach, pfff.

skoro FH to gra do multi to fajnie jakby to multi dzialalo xd https://www.reddit.com/r/ForzaHorizon/comments/rev7f2/lol_how_is_this_game_still_not_working_right/

probowalem troche multi w FH3 i 4 to jest jakis zart. w wyscigach ludzie spychaja z trasy albo jezdza przez las. ciezko znalezc lobby bo wyrzuca albo dlugo
@Jestemkoksupotezny: dalem ci link gdzie narzekaja ludzie ktorzy chca zagrac w multi a nie moga przez problemy. to bylo co najmniej przez kilka tygodni po premierze. a w recenzjach oczywiscie gra chwalona i nic nie bylo o tych problemach, metacritic 92 ( ͡° ͜ʖ ͡°). czyzby gra podobno glownie multiplayerowa byla recenzowana tylko w trybie single? hmmm...

a ja mialem problemy z multi w fh3 i fh4
@SmugglerFan: Bo gra jest najlepsza w tej kategorii? Ja gram regularnie już Ci napisałem. Ty mi jakieś linki dajesz... Mam światłowody i nie mam problemów z graniem w multi. Gra jest nastawiona pod multi, bo nawet cotygodniowe listy masz zadania gdzie grasz z innymi. Chcesz single graj w FM. Tory nudne straszne... Kupiłem Gta Online na SX. Po raz kolejny i dalej świetnie się też bawie z ekipą ( ͡°