Wpis z mikrobloga

Krótkie streszczenie wiadomości światowych.

https://www.wykop.pl/link/6672741/krotkie-streszczenie-wydarzen-swiatowych-24-05-2022/

Lista do wołania na życzenie:
@nirvikalpasamadhi @Gunslinger @Keruj_LCA @promateosz
@mario-zdk @Joker_Face @nowyzielony @gruby_mbl @mishaz @mishaz @eturbo
@zdzih @Nunino @krystynalaga @cabanos @Lipathor @schweppsiu

@kolezka1 @Wolf1986 @mateoaka @Melt @piwomojepaliwo @Keruj_LCA
@chcejechacnafestiwal @Miodozer @Daramek @Mokry_karton @zen0 @nim537
@Kutapirazol @longfinger1 @Melt @Daviv @polskiniko @jcbpnd
@Kooopik @Yackyou @Cayar @nasty161 @Vladboris @NaCl @Fredino
@kirs @SaveznaRepublikaJugoslavija @cyberpunkowy_neuromantyk @valopik
@hunteroza @DamianooTrucker @Nikodem77 @wogbius @zuzczi
@robmat @login-jest-zajety @Fafex @adrian1702 @MiernyMirek
@maciekhc @farmer111 @nekoenjoyer @espu @fenable @bpbiszkopt @Pelpliner @zielnik01 @Ov4m @lukaschels @dave___007 @Gentleman_Adrian
@Deckera @bylem_bordo @Sportacus @Postuje-piosenki-od-20-lat
@D_R_O_Z_D @kwetiapina @meteusz_pro @Schrebatsky @klamkaodokna
@Bushi13 @klawaw @lm625 @ETM97200 @Torrenios @lighte @MadrzejszeNieWspomniec
@Cruxx @jupjupjupek @blazet94 @Xoltron @Tajnyciula @Maxior13
@Snurq @rataja @real_dandy @Pit: @Gizmo_Clan @damianbeat @wesolymaruda
@icy294 @Dupa01: @AltCtrlSpace: @BaroN144 @qbaszy @jonik
@netstat-ano @jkrawczyk @sebek95 @Alexy @Drzolem89 @IP247365
@botaz @swiezak @7y7o7 @mitchumi @ArpeggiaVibration @kisuarf @Dzikopiryna @Soldat_of_Blyat @TheArt @razorn3
@krupkka @Viro @RaPtiLE @stepniaczio @Luck_89

Nowa inicjatywa handlowa USA w Azji
Prezydent USA Joe Biden ogłosił w poniedziałek w Tokio, że Waszyngton rozpoczyna nową inicjatywę handlową, która ma na celu przeciwdziałanie wpływom Chin w regionie. Jak twierdzą amerykańscy urzędnicy kraje, które wezmą udział w Indo-Pacific Economic Framework for Prosperity (IPEF), wytwarzają razem 40 procent światowego produktu krajowego brutto. W odróżnieniu od tradycyjnych bloków handlowych, członkowie IPEF nie planują negocjowania taryf celnych i ułatwiania dostępu do rynku np. amerykańskiego, czyli narzędzia, które staje się coraz mniej akceptowalne dla amerykańskich wyborców obawiających się osłabienia rodzimej produkcji. Zamiast tego program przewiduje integrację partnerów poprzez uzgodnione standardy w czterech głównych obszarach: gospodarka cyfrowa, łańcuchy dostaw, infrastruktura czystej energii i środki antykorupcyjne. Biden nie powiedział, jakie kraje już podpisały IPEF, które Biały Dom traktuje jako ramy dla tego, co ostatecznie stanie się zwartą grupą krajów handlowych. W Waszyngtonie nie ma jednak woli politycznej do powrotu do opartego na taryfach celnych porozumienia handlowego z Azją po wycofaniu się Trumpa w 2017 r. z Partnerstwa Transpacyficznego, ogromnego bloku handlowego, który został reaktywowany, bez udziału USA, w 2018 r. jako Kompleksowe i Postępowe Porozumienie o Partnerstwie Transpacyficznym. Chiny skrytykowały IPEF jako próbę stworzenia zamkniętego klubu. Doradca Bidena ds. bezpieczeństwa narodowego, Jake Sullivan, odrzucił tę opinię, mówiąc dziennikarzom, że "z założenia i definicji jest to platforma otwarta". Podczas konferencji padło pytanie, czy Stany Zjednoczone są gotowe do militarnej obrony Tajwanu przed przejęciem go przez Chiny, Biden odpowiedział: "Tak, takie zobowiązanie podjęliśmy".


Scholz w Afryce
Kanclerz Niemiec Olaf Scholz jest w trakcie trzydniowej podróży po Afryce, podczas której zatrzyma się w Senegalu, Nigrze i Republice Południowej Afryki i skupi się na bezpieczeństwie energetycznym. Podczas pierwszego postoju Scholz i prezydent Senegalu zobowiązali się do współpracy przy zagospodarowaniu złoża gazu u wybrzeży Afryki Zachodniej. Omówili również kwestie bezpieczeństwa żywnościowego i sytuację w Mali.


Globalny podatek 15% od firm
Urzędnicy Komisji Europejskiej zarzucili Polsce, że nadal trzyma jako zakładnika planowaną ustawę o wprowadzeniu minimalnej 15-procentowej stawki podatkowej dla firm międzynarodowych, po tym jak w poniedziałek w ostatniej chwili zrezygnowano z debaty na ten temat. Ministrowie finansów UE mieli przedyskutować proponowaną ustawę, która ma zlikwidować raje podatkowe i zapewnić, że firmy międzynarodowe będą płacić należne im podatki, na spotkaniu we wtorek. Jednak w poniedziałek francuska prezydencja Rady UE usunęła ten punkt z porządku obrad z powodu uporczywej odmowy ze strony Warszawy. Od czasu rozpoczęcia rozmów na temat unijnego projektu ustawy wdrażającej inicjatywę, która została wynegocjowana pod auspicjami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Polska wielokrotnie domagała się, by stawka podatku była prawnie powiązana z wprowadzeniem wynegocjowanej oddzielnie globalnej opłaty dla 100 największych firm świata, a także aby globalne firmy płaciły podatki, tam gdzie sprzedają swoje produkty i jest częścią pierwszego pakietu, który jest w fazie negocjacji, podczas gdy sama stawka jest częścią drugiego pakietu. Jest to niemożliwe do spełnienia żądanie, które grozi załamaniem całego procesu, a Polska nie przedstawiła takiego stanowiska w negocjacjach z OECD. Urzędnicy europejscy poinformowali, że ich zdaniem Warszawa nadal trzyma nowe prawo jako zakładnika, aby zmusić Komisję Europejską do uwolnienia środków przeznaczonych na walkę z koronawirusem, które Bruksela zablokowała ze względu na obawy dotyczące praworządności w Polsce. Impas podkreśla głęboko zakorzenione podziały między Warszawą a Brukselą, pomimo wiodącej roli Polski w powstrzymywaniu Rosji przed prowadzeniem przez Kreml śmiertelnej wojny na Ukrainie. Sekretarz Skarbu USA Janet Yellen powiedziała na początku tego miesiąca, że "Polska ma pewne problemy z UE, a szczerze mówiąc, nie sądzę, by dotyczyły one w dużej mierze samego globalnego podatku minimalnego, ale raczej innych kwestii między Polską a UE". Warszawa odrzuca to oskarżenie. Nie tracimy jednak nadziei. W zeszłym tygodniu urzędnicy Komisji powiedzieli POLITICO, że Bruksela ma zatwierdzić wypłatę środków z funduszu naprawczego dla Polski, co mogłoby odblokować umowę podatkową.


Rozmowy USA - Kazachstan
Sekretarz stanu USA Antony Blinken powiedział, że Waszyngton chce zminimalizować wpływ sankcji Rosji na Kazachstan podczas spotkania z ministrem spraw zagranicznych Kazachstanu Mukhtarem Tileuberdim w stolicy USA. Blinken zwrócił również uwagę na ostatnie reformy polityczne i gospodarcze w Kazachstanie. Tymczasem w dniach 23-27 maja wysłannik USA do Azji Środkowej złoży oficjalną wizytę w regionie, która obejmie Kirgistan, Uzbekistan, Tadżykistan i Kazachstan.

Niemcy i rafineria w Schwedt a rosyjska ropa
Olbrzymia rafineria w Schwedt nad Odrą do której, przez dziesiątki lat ropa naftowa była sprowadzana rurociągami z Rosji, dawała pracę tysiącom pracowników i zapewniając mieszkańcom Berlina niezawodne źródło benzyny, paliwa lotniczego i oleju opałowego. Obecnie, gdy państwa członkowskie Unii Europejskiej starają się uzgodnić warunki embarga na ropę naftową, aby ukarać Moskwę za inwazję na Ukrainę, rafineria w Schwedt stała się główną przeszkodą w dążeniu Niemiec do uniezależnienia się od rosyjskiej ropy. Perspektywa ta wywołała niepokój wśród 1200 pracowników rafinerii. Robert Habeck, minister gospodarki i wicekanclerz Niemiec, spędził tygodnie na przygotowaniach do embarga, latając ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Waszyngtonu i Warszawy, aby znaleźć alternatywne źródła ropy. Jak powiedział minister Habeck w nagraniu wideo, "Problemem jest ostatnia jedna trzecia" brakującej ropy, a większość tej rosyjskiej ropy przechodzi przez rafinerię w Schwedt. Rafineria jest symbolem tego, jak głęboko niemieckie zapotrzebowanie na ropę i gaz jest związane z gigantycznym eksporterem energii na wschodzie. Rafineria PCK - nazwa nawiązuje do jej wschodnioniemieckich korzeni jako państwowego Kombinatu Petrochemicznego - jest własnością Rosniefti, rosyjskiego państwowego koncernu naftowego. Jest on połączony z radzieckim rurociągiem Przyjaźń, jednym z najdłuższych na świecie, którym ropa naftowa z syberyjskich szybów płynie do Europy Zachodniej. Rurociąg ten pozostaje istotnym elementem potrzeb energetycznych Niemiec. Pozyskanie wystarczającej ilości ropy, aby zastąpić 12 mln ton surowca przerabianego każdego roku w Schwedt przez niemieckie i polskie porty na północy, to tylko jeden element układanki, ponieważ Rosnieft poinformował niemieckich urzędników, że nie jest zainteresowany eksploatacją rafinerii przy użyciu nierosyjskiej ropy. Aby rozwiązać ten problem, parlament Niemiec przyjął w zeszłym tygodniu ustawę, która ułatwiłaby rządowi przejmowanie niezbędnej infrastruktury będącej własnością zagraniczną w celu zapobieżenia sytuacji kryzysowej w kraju. Jak twierdzą niemieccy urzędnicy, w przypadku wprowadzenia embarga na ropę naftową, nowe prawo pozwoli Berlinowi zapewnić odpowiednie dostawy produktów naftowych do czasu, aż znajdzie się inna firma, która przejmie udziały Rosnieftu. Shell, największy europejski koncern energetyczny, który posiada 37,5% udziałów w rafinerii Schwedt, powiedział niedawno, że będzie wspierał rafinerię "nawet kosztem strat ekonomicznych, aby utrzymać dostawy do regionu". W zeszłym roku Shell chciał sprzedać swoje udziały w rafinerii, a Rosnieft chciał je przejąć, ale niemieckie ministerstwo gospodarki, które rozważa polityczne i strategiczne aspekty inwestycji zagranicznych, musi jeszcze zatwierdzić transakcję.


Czesi i Zielony Ład
Czeski premier uznał unijny Zielony Ład za "zagrożenie egzystencjalne". Producenci samochodów w Czechach zgadzają się z tym poglądem, ale twierdzą, że to tylko dlatego, że rząd nie przygotował się do zielonej transformacji. Unia Europejska planuje przyspieszyć przejście na pojazdy elektryczne poprzez zdelegalizowanie emitujących zanieczyszczenia silników spalinowych do 2035 r., co stanowi część wysiłków Brukseli zmierzających do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Ten plan nie spotkał się z dobrym przyjęciem w krajach Europy Środkowej, których gospodarki są w dużym stopniu uzależnione od przemysłu samochodowego. Producenci samochodów, zwabieni tanią, wykwalifikowaną siłą roboczą i przyzwoitą infrastrukturą, zainwestowali w regionie miliardy, tworząc ogromną sieć dostawców i zakładów produkcyjnych. W Republice Czeskiej przemysł samochodowy wytwarza blisko 10% PKB i zatrudnia około 500 000 osób. Jeszcze bardziej narażona jest Słowacja, gdzie sektor ten odpowiada za 14% PKB. "Kiedy Volkswagen kicha, cały kraj łapie grypę" - powiedziała Lucia Mytna Kurekova, starszy ekonomista w Słowackim Instytucie Zarządzania. Wiele osób ostrzega, że przejście na pojazdy elektryczne może być poważnym ciosem dla branży, jeśli nie dostosuje się ona na czas, ponieważ pojazdy elektryczne zawierają mniej części do produkcji i wymagają mniejszego nakładu pracy niż samochody konwencjonalne. Rzecznik czeskiego ministerstwa przemysłu i handlu podkreślił, że samochody elektryczne nie są jedynym sposobem na ograniczenie emisji, twierdząc, że kraj preferuje stosowanie paliw alternatywnych, czyli rozwiązania, które przedłużyłoby żywotność silnika spalinowego. Europa Środkowa musi stawić czoła ostrej konkurencji ze strony innych ośrodków produkcyjnych w Europie, w tym Hiszpanii, która wydała 14 mld euro na rozwój "ekosystemu" pojazdów elektrycznych i promocję sprzedaży wśród konsumentów. Inwestycja ta opłaciła się, gdyż w Hiszpanii powstają już dziesiątki modeli pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a kraj ten przyciąga nowe inwestycje. W Europie Środkowej liderem jest Słowacja z dziewięcioma modelami w produkcji lub na desce kreślarskiej. Natomiast Czechy, Węgry i Polska produkują zaledwie po kilka modeli. Rzecznik czeskiego ministerstwa przemysłu i handlu powiedział, że rząd przeznaczy 1,3 miliarda euro na promocję pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania, ale środki te mają być rozłożone na całą dekadę.

Branża ma teraz nadzieję, że biorąc pod uwagę szacunki mówiące o wzroście PKB o 186 mld koron (7,5 mld euro) i utworzeniu 40 tys. nowych miejsc pracy, czeski rząd wkroczy, aby zabezpieczyć kluczowy projekt: wartą 4,4 mld euro "gigafabrykę" akumulatorów, którą Volkswagen chce ulokować w regionie. Fabryki akumulatorów są ważnym nabytkiem dla każdego kraju produkującego samochody, ponieważ tworzą węzeł, wokół którego rozrastają się sieci dostawców pojazdów elektrycznych. Decydują one także o tym, gdzie będzie odbywać się produkcja, ponieważ producenci samochodów chcą uniknąć transportowania akumulatorów na duże odległości, z powodu swojej wagi i są klasyfikowane w takiej masie jako towary niebezpieczne. Uważa się, że Republika Czeska, obok Polski, jest faworytem w wyścigu o budowę gigafabryki. Choć "konkurencja jest duża", Knap z EY zwraca uwagę na bliskość Niemiec i oddalenie od wojny na Ukrainie. Jednak największym atutem kraju mogą być potencjalnie ogromne zasoby litu, które znajdują się pod Rudawami na granicy z Niemcami, surowca niezbędnego do produkcji baterii. Nie wiadomo jednak, czy projekt budowy kopalni powstanie na tyle szybko, aby coś zmienić, ponieważ decyzja o jego realizacji ma zapaść dopiero w 2023 roku.

Chińskie odrzutowce dla Argentyny?
Piloci i technicy z argentyńskich sił powietrznych odwiedzili chińską firmę National Aero-Technology Import & Export Corp. w celu oceny odrzutowców JF-17 Thunder pod kątem ewentualnego zakupu. Argentyna jest zainteresowana zakupem co najmniej 12 takich odrzutowców.



#wydarzeniaswiatedek #gospodarka #ekonomia #geopolityka