Wpis z mikrobloga

INTERWAŁY OLEJOWE - JAK CZĘSTO ZMIENIAĆ OLEJ W TWOIM SAMOCHODZIE?

Jest kilka szkół dotyczących wymian oleju. Jedna jest przeznaczona dla osób, które np. mają auto w leasingu na 2-3 lata, albo po prostu nie zamierzają użytkować danego auta więcej niż przez kolejne 100 000 - 150 000 km i/lub 4-5 lat. W takim wypadku wystarczy się trzymać tego co napisane w instrukcji i w porządku. W poniższym wpisie natomiast traktuję o tym jakie interwały olejowe warto trzymać, jeśli samochód zamierzamy użytkować przez dłuższy okres czasu (10+ lat), lub przez większe przebiegi (200 000km +).

Z ogólnych zasad, to przy każdej wymianie oleju, dochodzi oczywiście także wymiana filtru olejowego. Natomiast filtr powietrza można wymieniać co drugą wymianę oleju, chyba, że jeździmy głównie po mocno zakurzonym terenie to wtedy częściej (np. co 1.5x wymiany oleju).

Interwały zależą przede wszystkim od 4 czynników:
- konstrukcja silnika - czy diesel benzyna czy lpg, cng, oraz spasowanie elementów i jego skomplikowanie, w tym także czy posiada turbo
- styl jazdy
- użytkowanie na trasie czy w mieście
- jakość oleju

Nie w sposób omówić wszystkich przykładów, dlatego jako przykład silnika przyjmuję powszechnie znany 1.0 TSI 95KM, a jako styl jazdy spokojny zahaczający o eco-driving. Skupmy się na sposobie użytkowania maszyny oraz jakości oleju.

Przykładem oleju z niższej półki może być Orlen Platinum Classic 5W-40, czy używany aktualnie przeze mnie Chempioil Ultra XTT 5W-40. Przykładem oleju ze średniej półki może być Orlen Platinum Max Expert 5W-40 czy Valvoline Max Life 5W-40. Przykładem oleju z wysokiej półki może być Valvoline SynPower 0W-40, a przykładem oleju z najwyższej topowej półki może być Aral Supertronic 0W-40.

Sposób użytkowania. W instrukcjach obsługi często są podane interwały zmiany oleju normalne, a także interwały zmiany oleju w trudnych warunkach. Otóż owe trudne warunki wcale nie oznaczają jazdy terenowej po lasach, czy na torach wyścigowych, bo to są bardzo trudne warunki dla silnika. A same trudne warunki to np. częsta jazda na krótkich odcinkach, stanie w korkach, odpalanie auta w trakcie mrozów itp. Dlaczego? Ponieważ olej silnikowy spełnia najlepiej swoje funkcje, gdy jest ciepły, a nie zimny. A do tego potrzeba czasu, zależnie od konstrukcji auta od 7 do 15 minut i/lub od 5 do 10 przejechanych km. Najlepsze warunki dla silnika są przy mniej więcej stałej prędkości na trasie, gdy wskazówka obrotomierza jest daleko od czerwonego pola i bez przekraczania zbytnio maksymalnego momentu obrotowego, czyli np. do 140 km/h dla auta, które może rozpędzać się do 180 km/h, itd.

Na koniec kilka przykładów. Jako miasto mam na myśli jazda po mniejszych lub większych miastach na odcinkach kilku km, jako suburban mam na myśli jazdę w pomiędzy miejscowościami jednej dużej aglomeracji lub między sąsiadującymi powiatami na odcinkach około 20-30 km, a jako trasę ma na myśli jazdę ze stałą prędkością po drodze ekspresowej zgodnie z obowiązującym na niej limitem prędkości (120 km/h) na odcinkach ponad 50 km.

Podaję interwały kilemetrowe oraz czasowe - zależnie od tego co pierwsze, wtedy wymiana. Jeśli ktoś robi roczne dystanse poniżej 4000 km, nie ma sensu wymieniać oleju częściej niż raz na rok

1) Olej z dolnej półki
- >80% miasto - wymiany oleju co 5000 km lub co 9 miesięcy
- 60% miasto, 20% suburban, 20% trasa - wymiany oleju co 6000 km lub 10 miesięcy
- 50% miasto, 50% suburban - wymiany oleju co 6000 km lub 10 miesięcy
- 50% miasto, 50% trasa - wymiany oleju co 7500 km lub 10 miesięcy
- 50% suburban, 50% trasa - wymiany oleju co 8000 km lub 11 miesięcy
- 60% trasa, 20% suburban, 20% miasto - wymiany oleju co 9000 km lub 11 miesięcy
- >80% trasa - wymiany oleju co 10 000 km lub 12 miesięcy

2) Olej ze średniej półki
- >80% miasto - wymiany oleju co 6300 km lub co 10 miesięcy
- 60% miasto, 20% suburban, 20% trasa - wymiany oleju co 7000 km lub 11 miesięcy
- 50% miasto, 50% suburban - wymiany oleju co 7000 km lub 11 miesięcy
- 50% miasto, 50% trasa - wymiany oleju co 8500 km lub 11 miesięcy
- 50% suburban, 50% trasa - wymiany oleju co 10000 km lub 12 miesięcy
- 60% trasa, 20% suburban, 20% miasto - wymiany oleju co 11000 km lub 12 miesięcy
- >80% trasa - wymiany oleju co 12 500 km lub 13 miesięcy

3) Olej z wysokiej półki
- >80% miasto - wymiany oleju co 7500 km lub co 12 miesięcy
- 60% miasto, 20% suburban, 20% trasa - wymiany oleju co 8000 km lub 13 miesięcy
- 50% miasto, 50% suburban - wymiany oleju co 8000 km lub 13 miesięcy
- 50% miasto, 50% trasa - wymiany oleju co 10000 km lub 13 miesięcy
- 50% suburban, 50% trasa - wymiany oleju co 12000 km lub 14 miesięcy
- 60% trasa, 20% suburban, 20% miasto - wymiany oleju co 13500 km lub 14 miesięcy
- >80% trasa - wymiany oleju co 15 000 km lub 15 miesięcy

4) Olej z najwyższej półki
- >80% miasto - wymiany oleju co 9000 km lub co 13 miesięcy
- 60% miasto, 20% suburban, 20% trasa - wymiany oleju co 10000 km lub 14 miesięcy
- 50% miasto, 50% suburban - wymiany oleju co 10000 km lub 14 miesięcy
- 50% miasto, 50% trasa - wymiany oleju co 12000 km lub 14 miesięcy
- 50% suburban, 50% trasa - wymiany oleju co 14000 km lub 15 miesięcy
- 60% trasa, 20% suburban, 20% miasto - wymiany oleju co 16000 km lub 15 miesięcy
- >80% trasa - wymiany oleju co 18 000 km lub 16 miesięcy

Są to bezpieczne dla silnika interwały olejowe. Ewentualne wydłużenie ich można polecić tylko i wyłącznie po ewentualnym dokonaniu badań laboratoryjnych zużycia oleju. Pozdrawiam i życzę wielu km bez awarii silnika.

#olej #silnik #motoryzacja #samochody #serwis #warsztat #mechanikasamochodowa #mechanika #mechanik #auto
  • 14
@Issac: Kupuję elf lub total, na promocji (bo taniej, po co mam kupować bez promocji jak jest drogo i mogę kupić w promocji taniej?). Wymieniam raz do roku. średnio przejeżdżam 12k rocznie - od prawie 9 lat mam ten samochód i totalnie nic złego się z nim nie dzieje.
Tak więc dołączam się do twojego komentarza i polecam ten styl życia.
Według tych opisów to ciężkie warunki to po prostu mieszkanie w mieście i nie jeżdżenie codziennie w trasy. Trochę to bez sensu, bo nawet ASO się do tego nie stosuje


@cwlmod: To byś się zdziwił, w instrukcji od Civica VIII miałem cały katalog rzeczy które mieszczą się w trudnych warunkach użytkowania. Było tam tyle że zastanawiałem się wręcz czy jakiekolwiek auto jest użytkowane w innych warunkach niż trudne. Oczywiście jazda po
@ChempyTuj: Albo mnie nie zrozumiałeś albo ja źle napisałem. Dokładnie o to samo mi chodzi. Jeśli mieszkasz w mieście i czasami jeździsz w korkach + jazda na krótkich odcinkach ponizej 15km to sa cieżkie warunki. To są jakieś żarty