Wpis z mikrobloga

Przelew #blik na telefon nie taki bezpieczny.

Sprawa wygląda następująco, przelewałem przez mobilną aplikację #mbank na własny numer telefonu pieniądze (kwota 4 cyfrowa), wpisywałem numer odbiorcy ręcznie. Możliwe że popełniłem błąd (przestawiona jedna cyfra). Niestety pieniądze do mnie nie dotarły (na 2 konto w innym banku), a z konta mBanku kwota znikła.

Sprawdziłem przelew - odbiorcą okazał się nie mój numer konta, nie mój bank. Błyskawicznie interweniowałem w banku, za niewielką (50zł) opłatą mogą w moim imieniu kontaktować się przez bank odbiorcy w sprawie zwrotu środków z odbiorcą przelewu. Ok, wszystko rozumiem, może i mój błąd trzeba płacić (choć kwota dosyć wysoka za taką usługę), będę czekał może się uda jeszcze zobaczyć te pieniądze, a jak odbiorca nie zgodzi się na zwrot to po 30 dniach otrzymam jego dane i będę mógł domagać się zwrotu pieniędzy na drodze cywilnej.

Po chwili namysłu ja nadal nie jestem spokojny bo w sumie to nie wiem, czy to ja popełniłem czeski błąd przestawiając jedną cyfrę, czy może na moim smartfonie "siedzi" jakieś złośliwe oprogramowanie, ustawiając całkowicie inny numer (który nie mógł być pomyłką) i pieniądze poszły na konto założone na słupa a ja już nigdy ich nie zobaczę.
Dodatkowo pomyłka musiała by być jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności:
- jedna przestawiona cyfra w nr telefonu (numer musi istnieć)
- ten podobny do mojego numer jest zarejestrowany w systemie blik


Clue:
Obsługa banku nie może podać mi numeru telefonu na który dokonywałem przelewu - uspokoiło by mnie to gdybym się dowiedział, że rzeczywiście zrobiłem czeski błąd. Niestety nie da się tego sammu zrobić bo system nie pokazuje w żaden sposób numeru telefonu który wprowadzałem do przelewu (ani w historii mobilnej, ani na komputerze). Obsługa też nie posiada takich informacji. Wiec mam tylko numer kotna i nazwę banku odbiorcy. A może @ZespolmBanku pomoże i powie na jaki numer przesłałem pieniądze

Jednym słowem trochę strach i wołam #niebezpiecznik #banki #bankowosc

#revolut ma to trochę lepiej rozwiązane, jak robi się przelew na nieznany numer lub pierwszy raz na jakiś nr tel to krzyczy (czy naprawdę znasz i ufasz) - to by mnie uchroniło przed wtopieniem nie małej kasy (bo wielkrotnie robiłem już przelewy na swój nr telefonu aby szybko i bezpłatnie przelać środki do innego banku) ;(
  • 44
@bb-8: bo system bankowy nie pokazuje na jaki numer tel zrobiłem przelew, obsługa tez mi go nie poda.
chciałbym wiedzieć czy to mój czeski błąd i mam czekać na zwrot $ (w jakikolwiek sposób czy przez samego odbiorce środków, czy przez sprawę cywilną jeśli nie będzie chciał oddać), czy może to mój zainfekowany telefon w jakiś sposób "podmienił" numer na taki który nie mógł być pomyłką i poszło konto słupa.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@gchmurka: dlaczego nie miałeś zapisanego w książce telefonicznej tego drugiego numeru telefonu? Jestem Z IT i wiem, że nie należy sobie ufać i zawsze trzeba korzystać z kopiuj - wklej.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@bb-8: bo system bankowy nie pokazuje na jaki numer tel zrobiłem przelew

Dokładnie. Klient powinien mieć wgląd do wszystkich danych zlecenia. Jak robisz doładowanie salda konta abonenckiego to ten numer widać w mBanku. W przypadku transakcji Blik, już nie. Może warto zrobić halo do Blika, żeby te dane były zawsze udostępniane w bankowości podmiotów z którymi współpracują.
@JcL: bo mój telefon nie może mieć wpisanego mojego numeru pod moim imieniem i nazwiskiem (tak mam kontakty wpisywane). Jakoś moje imię nazwisko pokazuje się już w kontaktach - domyslnie moim imieniem i nazwiskiem łącząc to z kontem Google i nie mogę dodać się drugi raz. Aplikacja mBanku go nie widzi bo to nie jest z zwykły kontakt i dlatego nie mogę go wybrać z książki tylko za każdym razem muszę
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@gchmurka: dlaczego nie miałeś zapisanego w książce telefonicznej tego drugiego numeru telefonu? Jestem Z IT i wiem, że nie należy sobie ufać i zawsze trzeba korzystać z kopiuj - wklej.

@JcL: i skrypty które podmieniają zawartość schowka
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@gchmurka: a czy jesteś pewien że kasa została zaksięgowana na innym rachunku? Ja kiedyś doładowałem błędny numer ale okazało się że ten numer nie był aktywny i kasa wróciła następnego dnia roboczego po upływie 24h
@widmo82: jestem pewien że wyszło i się zaksięgowało. Kasa poszła na konto do banku ING, mam numer konta odbiorcy i tyle.

Zrobiłem potem jeszcze odbiorcy przelew błyskawiczny (już na numer konta nie nr telefonu którego nie znam) na 10 groszy i w temacie przelewu poprosiłem o zwrot błędnie przelanych srodkow oraz podałem swój numer telefonu. Od wczoraj jednak cisza :( Może 2 strona nie ma powiadomień choć to kolejny dziwny zbieg
Zgłosiłem rekalamcje odnośnie systemu tranzakcyjnego i wyświetlanych danych. Po chwili namysłu rzeczywiście bank ma obowiązek pokazać numer tel na który zrobiłem przelew bo wykonywałem go na numer tel a nie konto bankowe w związku z czym nie mam możliwości samodzielnego sprawdzenia czy nie popełniłem błędu.