Wpis z mikrobloga

Zawsze chciałem sobie zbudować małą instalację fotowoltaiczną. Mieszkam w bloku i nie mam dużego dachu, który mógłbym zamienić w prawdziwą elektrownię, dlatego wybór padł na balkon. Tu mogłem wybrać montaż paneli na barierce albo pod parapetem zewnętrznym. Pierwsze rozwiązanie sprawiłoby, że balkon będzie przynajmniej w części zacieniony, druga opcja wiązała się z niższą mocą instalacji.
Panele zamontowałem na dwóch równoległych profilach aluminiowych mocowanych do elewacji. Panele są wsuwane od boku pomiędzy szyny i całość jest zamykana na końcach. Około 1cm miejsca za panelami umożliwił przeciągnięcie przewodów 2.5mm^2. Panele są łączone równolegle dając łącznie nominalnie 250W, punkt pracy z maksymalną mocą 18V. Wymuszone warunkami nieoptymalne położenie obniża moc paneli do ok. 120W w słoneczny dzień.
Energia jest gromadzona w akumulatorze 100Ah, 12V z użyciem kontrolera MPPT EPEVER 2210AN.
Do wyjścia "LOAD" kontrolera jest podpięty inwerter "czysty sinus" małej mocy do 300W. Teoretycznie taki inwerter powinien być podłączony bezpośrednio do akumulatora, dlatego jeśli przekroczę 10A poboru kontroler ładowania pdp. go odetnie. Dlaczego takie rozwiązanie? Mogę śledzić statystyki mocy pobranej i chwilową moc obciążenia.
Urządzenie wykorzystuję do ładowania hulajnogi elektrycznej i laptopa. Do ładowania telefonu wyprowadzę osobny odczep od akumulatora z użyciem przetwornicy step-down, żeby ograniczyć straty konwersji.
Instalacja powinna zapewnić mi prawdziwie ekologiczne przemieszczanie się UTO. Powody jej założenia są bardziej światopoglądowe, niż ekonomiczne. Przy okazji nauczyłem się wielu rzeczy i udowodniłem sobie, że umiem co jest dla mnie wartością nie do przecenienia.

#diy #fotowoltaika #elektronika #majsterkowanie

Więcej fotek w komentarzach.
Pobierz
źródło: comment_1590684079Iqux5Ym2oBFNyAcwZUzbeX.jpg
  • 55
To tak jak z kupnem prywatnie nowego samochodu z salonu, nigdy się nie zwraca, ale daje satysfakcję.


@MilionoweMultikonto: nie do końca się zgadzam. Oczywiście zakup auta z salonu się nie zwróci*, ale jest trochę innych korzyści poza satysfakcją (np. gwarancja, zastosowane najnowsze technologie, świadomość, że nikt wcześniej nie wypierdział foteli, itd.).

@koniecswiatajestbliski: *prywatnie

Zdajesz sobie sprawę z tego że tylko potwierdziłeś że się ze mną zgadzasz?

W przypadku tych solarów też jest trochę innych korzyści, kolega pisał że ideologicznie mu to pasuje, do tego jest off-grid czyli awaria zasilania podczas burzy nie pozbawi go dostępu do mirko, no i jego prąd nie jest z węgla i zawsze może to sobie przełożyć na kampera i ładować hulajnogę w lesie itd itd

Ale z
@diogene Przy tej konfiguracji w słoneczny dzień naładuje w 100% m365 pro, albo 2x klasyczną emkę, kilka razy laptopa - do wyboru. I niedużo tej energii i wystarczająco dużo, zależy jak na to spojrzeć.
@Szkodzik Myślisz, że podłączenie przetwornicy pod kontroler ładowania może być dla niego szkodliwe? Też się nad tym zastanawiałem. W necie znalazłem tylko informację, że duże prądy na starcie przetwornicy mogą spowodować jej odcięcie - potraktowanie jako zwarcie na wyjściu. W moim przypadku tak się nie dzieje, może z powodu niskiej mocy maks. przetwornicy (300W).
Czy jest coś jeszcze na co powinienem zwrócić uwagę?
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@mathmed: wiesz, akumulator jest takim jakby buforem. W schematach połączeniowych dla takich kontrolerów ładowania przetwornica jest wpięta pod akumulator.. ale skoro wszystko Ci działa to nie zmieniaj - masz statystyki przynajmniej. ;) Ogólnie jest ok - ja sam robiąc kolejny raz zastanawiał bym się nad 24V
@mathmed: mam na myśli ładowanie tego 100Ah akumulatora? Naładuje go do pełna?

Ja myślę o "dużej" instalacji by obniżyć koszty (mam elektryczny samochód co i tak wychodzi taniej niż benzynka:)) ale nawet tego typu domowej roboty może by mi wystarczyła, off-grid ładowarka
@diogene W tej chwili w peaku mam 150W z tej instalacji, dużo lepiej nie będzie, bo jest relatywnie chłodno, wysoka przejrzystość powietrza, mocne słońce, czyste jeszcze panele.
Myślę, że do ładowania samochodu pewnie byś musiał mieć duży akumulator buforowy albo ładować auto akurat w szczycie nasłonecznienia.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@mathmed: nie myslales zeby dorzucic lifepo4 z 50ah miedzy ten inwerter a kontroler ladowania? Maja 8-10 lat żywotności, a bedziesz mial ladowanie nie tylko w ciagu dnia
@walzky: Mam póki co 100Ah AGM, ale można w przyszłości dać lifepo4 - tylko musiałbym przekonfigurować napięcia kontrolne ładowania kontrolera. Szczęśliwie dorzucili mi kabel w pudełku.