Wpis z mikrobloga

W końcu lat sześćdziesiątych przedsiębiorstwa komunikacyjne największych miast polskich borykały się z brakiem pojemnych wagonów mogących sprostać coraz to większym potrzebom przewozowym. Próbowano poprawić sytuację poprzez modernizację starych wagonów lecz było to niewystarczające.
Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych próbując sprostać oczekiwaniom, skonstruowała w 1963 roku dwa prototypy przegubowych wagonów. Jeden oparty na konstrukcji wagonu typu N, drugi zaś wagon oznaczony symbolem 15N był rozwinięciem wagonu typu 13N. Efektem różnych prowadzonych prób było stworzenie w 1967 roku prototypu wagonu 102N. Rok później kilka jeżdżących egzemplarzy pozwoliło zakończyć prace badawcze i przystąpić do wprowadzania wagonu do produkcji. 17 grudnia 1969 roku pierwsze pięć wagonów 102N zostało wpisanych na stan zajezdni Nowa Huta i wyjechało na krakowskie ulice. Wagony te zostały przyjęte z ogromnym entuzjazmem przez pracowników MPK jak i pasażerów.
Tramwaj ten był produkowany wyłącznie jako jednokierunkowy wagon silnikowy. Dwuczłonowe pudło podparte na trzech dwuosiowych wózkach połączone jest ze sobą na stałe przegubem kulistym. Sterowanie niektórymi urządzeniami było realizowane za pomocą obwodów niskiego napięcia uzyskanego z przetwornicy i baterii akumulatorów. Pantograf został zamontowany nad pierwszym wózkiem licząc od czoła tramwaju.
Pochylone czoło i tył wagonu 102N nie przypadły do gustu. Do argumentów przeciwko takiej budowie kabiny dołączono głosy motorniczych o refleksach w szybie pochodzących z wnętrza wagonu, a także o silnym przewietrzaniu świeżym powietrzem, przez co wagon zaczęto potocznie zaczęto nazywać „wiatrówką”.
W Chorzowie rozpoczęto produkcję wagonów przegubowych, których kabina oraz pomost tylny zostały wybudowane w oparciu o eksploatowane w Warszawie wagony 13N. Tak oto powstał następca wagonu 102N czyli wagon 102Na. Poza różnicami w wyglądzie kabiny i tylnego pomostu wagony nie różniły się od siebie. Pierwsze trzy wagony nowego typu zostały dostarczone do Krakowa pod koniec marca 1970 roku. Wszystkie wagony 102Na krakowskie MPK przystosowało do jazdy ukrotnionej i już w październiku 1973 roku dwuwagonowe pociągi 2x102Na zostały skierowane do obsługi linii 4 łączącej Bronowice z Nową Hutą.
Łącznie w latach 1969 – 1973 do Krakowa trafiło z Chorzowa 7 wagonów 102N oraz 58 wagonów 102Na. Oprócz tego Kraków pozyskał używane wagony 102N i 102Na dokonując wymiany z Gorzowem Wlkp i Gdańskiem za wagony 105N.

Na zdjęciu zrobionym 30 grudnia 1995 roku widzimy skład stodwójek sfotografowany przez p. Jacka Kołodzieja na pl. Centralnym w Krakowie.

#mpkkrakow #krakow #tramwaje #tramwajeboners #komunikacjamiejska #fotografia
funthomas - W końcu lat sześćdziesiątych przedsiębiorstwa komunikacyjne największych ...

źródło: comment_1583788265OZX8n40dNBTIsZozA33tPQ.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz