Wpis z mikrobloga

Ostatnio napisałem wpis o Ikarusach z Ploeszti, i o dziwo cieszył się dosyć sporym zainteresowaniem, napiszę więc coś o nich jeszcze, bo przejrzałem trochę rumuńskich źródeł.
Otóż Ikarusy 260 i 280 jeździły w tym mieście już za komuny, ale w stosunkowo małych ilościach - komunikacja miejska korzystała głównie z rodzimych autobusów Rocar-DAC 112 i przegubowców Rocar-DAC 117, natomiast import węgierskich limuzyn do Rumunii był stosunkowo niewielki na tle innych krajów komunistycznych. Ich prawdziwa kariera w Ploeszti zaczęła się dopiero w połowie lat 90, kiedy egzemplarze sprowadzone w czasach dyktatury Ceaucescu były już od lat wycofane - z dawnego NRD, Czechosłowacji i z Węgier sprowadzono w 1995 roku około 150 sztuk używanych Ikarusów, głownie przegubowego modelu 280, od tego momentu stanowiącego większość taboru. Kupili najtańsze, co mogli kupić, wiele z tych Ikarusów miało w tamtym momencie już 15-20 lat, albo i więcej - widocznie to i tak było lepsze od rumuńskiej myśli technicznej, jaką wtedy dysponowali, niemniej ostatnie stare Rocary skasowano dopiero w 2015.
Na przełomie lat 90 i 2000 większość Ikarów wycofano na rzecz nowych MAN-ów i BMC, ale resztki z nich jeżdżą do dzisiaj, w tym egzemplarz z rocznika 1973, mający już 46 lat. Przetrwały tak długo, bo pomiędzy 2003 a 2018 rokiem przewoźnik z Ploeszti w ogóle nie kupował nowych pojazdów, kupił tylko kilka używanych z niemieckiego demobilu.
W 2018 roku do Ploeszti dotarło 10 sztuk nowych autobusów Euro Bus Diamond produkcji rumuńskiej(silnik Mercedes-Benz, podwozie BMC), spowodowało to wycofanie i zezłomowanie około 20 Ikarusów.
Obecnie struktura wiekowa tamtejszego taboru wygląda następująco - na 161 autobusów, 151 ma ponad 15 lat - 132 stanowią pojazdy z lat 1997-2003, 19 sztuk stanowią Ikarusy z roczników 1973-1987(14 przegubowców i 5 sztuk solówki) - można je spotkać na liniach 104, 5 i 30.
Ależ to biednie wygląda na tle polskich miast.
Ikarusy mają ponoć ostatecznie zniknąć po dostawie 8 sztuk Euro Busów Diamond w grudniu. W sumie ciekawe, że są wymieniane na nowe autobusy w stosunku ilościowym 1:2.
Zdjęcie z jakiegoś rumuńskiego forum.
#komunikacyjneciekawostki #ikarus #autobusyboners #ciekawostki #komunikacjamiejska
W.....c - Ostatnio napisałem wpis o Ikarusach z Ploeszti, i o dziwo cieszył się dosyć...

źródło: comment_WhVaa2GwYF3F4u6WpswfMBugUDeF9AJe.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

W sumie ciekawe, że są wymieniane na nowe autobusy w stosunku ilościowym 1:2.


@WszeborWlostowic: Nie ma w tym akurat nic nadzwyczajnego, uznaje się, że nowy autobus będzie wymagał znacznie mniejszego nakładu finansowego i czasowego na to, aby go utrzymać w gotowości do służby, a że nie ma sensu trzymać starego auta, które przez wzgląd na np. warunki umowy dotyczące zakupu nowych pojazdów nie będzie mogło jeździć ze względu na emisję
  • Odpowiedz