Wpis z mikrobloga

@PijoDeHuta: można na 2 sposoby (ja to zrobie na przykładzie 1=0,(9)) 1/3=0,33333..., 2/3=0,66666..., 1=0,99999.....
albo x=0,999999..../*10
10x=9,999999..../-x
9x=9/:9
x=1
  • Odpowiedz
@AutomatycznyCzarodziej: Czym twoim zdaniem są liczby rzeczywiste? Można patrzeć na to tak, że liczby rzeczywiste to granice pewnego ciągu liczb wymiernych (która czasem może być liczbą niewymierną i o to jest cały ambaras). Patrząc na to w ten sposób (a ciężko patrzeć na liczby rzeczywiste bez definiowania ich), napis 0.9999... to po prostu granica odpowiedniego ciągu (0, 0.9, 0.99, ...). Swoją drogą ten drugi dowód, który nazwałeś lakonicznym, sprowadza się
  • Odpowiedz
Definicja aksjomatyczna:


@AutomatycznyCzarodziej: ma ona tę wadę, że nie rozstrzyga o istnieniu takich liczb.

Tylko czemu wynik to 9,999... (innymi słowy - co pozwala na intuicyjne przesunięcie przecinka?). Albo na przykład czemu 9,999... - 0,999... = 9

Pozwala na to definicja mnożenia w ciele R, która nakazuje nam mnożyć odpowiadające tym zapisom ciągi wyraz
  • Odpowiedz
ma ona tę wadę, że nie rozstrzyga o istnieniu takich liczb.


@kolnay1: Definicja nie musi rozstrzygać o istnieniu.

Pozwala na to definicja mnożenia w ciele R, która nakazuje nam mnożyć odpowiadające tym zapisom ciągi wyraz po wyrazie.

Dodam też może dla porządku, że szereg to ciąg sum częściowych, bo chyba coś ci się pozornie kłóci z tym co napisałem, mimo że
  • Odpowiedz
@AutomatycznyCzarodziej: Jeśli chodzi o wykazanie, że 0.(9)=1 to wystarczy tyle:

1. Mamy liczby wymierne (jakoś tam skonstruowane). W szczególności wiemy, że istnieją takie liczby jak na przykład 9/10, 99/100 itd.
2. Z nich przy pomocy konstrukcji przez ciągi Cauchy'ego konstruujemy liczby rzeczywiste https://en.wikipedia.org/wiki/Construction_of_the_real_numbers#Construction_from_Cauchy_sequences
3. Mamy teraz zbiór obiektów, które spełniają aksjomaty liczb rzeczywistych (jak w poprzednim komentarzu).
4. W szczególności elementami liczb rzeczywistych są [(10,10,10,10,...)] oraz [(9/10;99/100;999/1000;...)]
5. Żeby wykazać,
  • Odpowiedz