Wpis z mikrobloga

Mirki, pytanie z czystej ciekawosci - co by sie pierwsze zepsulo w samochodzie podczas baaaaaardzo dlugiej pracy na postoju? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Co mam na mysli, wyobrazcie sobie ze stawiacie na odkrytym placu pare aut, wlaczone silniki, klimatyzacje tez, swiatla, poziomy plynow podrecznikowe. Wlewacie benzyne/diesla i tak zostawiacie, tylko dolewacie paliwa [jesli sie da, bez wylaczania silnika, zero sprawdzania oleju itd], po prostu stoja sobie i pyrkocza az zdechna z innego powodu niz brak paliwa.

Co by potencjalnie pierwsze padlo? Czy bylyby jakies roznice w "trwalosci" benzyny/diesla? Jaki bylby mniej wiecej czas do awarii - tygodnie, miesiace, czy moze lata?

#motoryzacja #samochody
  • 12
@DryfWiatrowZachodnich: pewnie zależy od modelu i konstrukcji silnika, bo tych jest sporo no i czy nowy czy kilku letni czy wiekowy. Obstawiam, że jeśli nie zatarł by się z braku oleju lub braku właściwości smarujących oleju, to może coś z osprzętu, może rozrząd, jakiś pasek, może poduszki pod silnikiem (w końcu drgania większe na parkingu niż przy jeździe)... może podpytaj @Scarryman i @benzdriver
któraś to firma robiła test taki - nie
@murgal: Czemu rozpadla? Nie mam zadnego osobistego doswiadczenia z ropniakami i malo wiedzy teoretycznej, wyjasnisz?
I czemu akumulator? Zdawalo mi sie ze nie ma zadnej mozliwosci aby we wspolczesnym aucie z uruchomionym silnikiem sie rozladowal, myle sie?

@danielemilka: Obawiam sie ze testy bylyby zbyt statyczne aby zainteresowac odbiorcow ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@snwptest: O, to kolejna ciekawa sprawa, czy bylyby duze roznice miedzy nowymi a wysluzonymi autami w takim tescie. A co do oleju, teoretycznie to chyba warunki pracy idealne - stala temperatura, obciazenie, chyba nie powinno sie nic szybko stac, o ile nie ma gdzies wycieku i nie ubywa.

@Scarryman @benzdriver wolam ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@murgal: A to znaczy ze potencjalnie im wiecej cylindrowy diesel tym
@DryfWiatrowZachodnich: Jeżeli dany silnik wytrzymuje np. 300 tys km bez remontów, to podejrzewam, że takie auto w twoich warunkach wytrzymałoby 156 dni. Przyjmując średnią prędkość 80 km/h przez te 300 tys, która i tak jest duża. Przy bardziej realnej 60 km/h wyszło by 208 dni.

I myślę, że podane dni to jest minimum, bo jednak stojące auto zapewnia stałe warunki dla silnika. Moim zdaniem wytrzyma nawet 2x tyle. Jedyny warunek to
@DryfWiatrowZachodnich: takie testy są przeprowadzane regularnie przez specjalistyczne laboratoria ( ͡° ͜ʖ ͡°). Jedyna różnica jest taka, że silnik nie znajduje się w pojeździe a na hamowni silnikowej a całość w komorze klimatycznej do symulowania warunków pogodowych. Rzucę temat na polibudzie.

Możesz również sam zapytać np w PIMOTcie czy takie badania robią lub ewentualnie zapytać się o wyniki takowych.

Na moje to silnik będzie pracować aż do
@SpalaczBenzyny: Bardzo dziekuje :)

@ScaRRyMaN: Bylbym wdzieczny jakbys rzucil i dal znac, temat mnie zaciekawil :)
A to mieszanie paliwo / olej, to wystepuje tez w normalnej pracy? I dlaczego to jest takie grozne?

@rama88: No wlasnie nie wiem jak to porownywac. Warunki pracy na postoju wbrew pozorom nie sa idealne dla silnika samego w sobie bo za niskie obroty, z drugiej strony silnik pracuje caly czas, stala temperatura.
@DryfWiatrowZachodnich: tak, między innymi dlatego wymienia się olej ( ͡° ͜ʖ ͡°). Jest groźne ze względu na rozrzedzanie oleju a tym samym obniżanie lepkości - zmniejsza się zdolność do tworzenia trwałego filmu olejowego. Najprostszy przykład: diesle z dpf użytkowane w mieście. Pół biedy jest zabić sam filtr, najgorsze jest przerywanie cyklu wypalania wymuszonego przez sterownik silnika (bo można wypalić dpf pasywnie poprzez ostre #!$%@? ( ͡°