Wpis z mikrobloga

Mireczki, pytanie takie mocno teoretyczne - czy zużycie paliwa będzie inne w przypadku gdy odległość jest mniejsza, ale czas przejazdu jest ten sam (powiedzmy ze trzeba sie przebić przez miasto zamiast wjechać od razu na autostradę)? Ja wiem, ze to zalezy, ale z grubsza na oko #motoryzacja
  • 15
  • Odpowiedz
Mniej spalisz jadąc cały czas ze stałą prędkością. Jak przebijasz się przez miasto spalisz więcej, hamujesz, rozpędzasz się to są czynniki które powodują że spalanie wzrasta.
  • Odpowiedz
@M4ks: z grubsza jak jedziesz 2tys obrótów na III biegu i 2tys na V to chwilowe zużycie jest to samo, czyli przez np. godzinę spalisz mniej więcej tyle samo. Czyli jak jedziesz na III 60kmh, a na V 120kmh to spalisz na 100km 2x więcej na niższym biegu :)

Ale z miastem to już grubsza sprawa bo przyspieszanie, hamowanie, stanie w korkach itd.

Z drugiej strony, na logikę jak auto pali
  • Odpowiedz
@valencianista: jasne jasne :) to duże uproszczenie było.

Ale z tym spalaniem na godzinę to teraz tak się zacząłem zastanawiać:
- 100km/100kmh w godzinę na trasie to np. 10l spalone
- 40km/40kmh w godzinę po mieście to np. 6l spalone (bo 15l na setkę).

Czemu mniej w godzinę się spali w mieście niż po trasie? ;)
  • Odpowiedz
@cult_of_luna: a jak stoisz to spali Ci 1 litr;p chodzi o wysiłek, wykonaną pracę. Jadąc szybciej silnik wykonuje większą pracę, do której potrzebuje więcej paliwa.

Jak zostawisz silnik na biegłu jałowym na godzine to spali CI powiedzmy litr paliwa. Ale jak już wrzucisz jedynkę i będziesz jechał sobie tak bez gazu to #!$%@? kilka litrów bo musi wykonać jakąś większą pracę pchając te półtorej tony.
  • Odpowiedz
  • 0
@valencianista: no tylko ze jadąc ze stała prędkością jedyna praca która silnik musi wykonać to ta równoważąca oporu... Wydaje mi sie, ze sporo mniejsza niż przy ruszaniu i typowej jeździe miejskiej
  • Odpowiedz
@M4ks: raptem?;d

Vo = 0 m/s; V = 40 km/h = 40 / 3.6 = 11,1 m/s;
t = 5 s;
m = 1550 kg;

Fs = Fo + m * (V - Vo) / t
Fo = m * (V - Vo) / t;

Fs= 1550 * 11,1 / 5 = 3441 N

Do tego trzeba dodać opory. Niech anwet dobije do 4000N.

To wciąż o 1/3 mniej, niż przy
  • Odpowiedz