Wpis z mikrobloga

Konferencja SpaceX w sprawie awarii CRS-7

http://florydziak.blogspot.com/2015/07/konferencja-spacex-w-sprawie-awarii-crs.html

Trwa właśnie więc przepisuję co widać na tweeterze itp:

- Dragon przetrwał eksplozję i komunikował się ładnie aż do czasu gdy zniknął za horyzontem

- W przyszłych wersjach dragona będzie oprogramowanie do otwarcia spadochronów w takiej sytuacji by go uratować

- awarię spowodowało urwanie się wspornika na którym zamocowana była butla z skompresowanym helem
od pierwszych śladów problemu do pełnej awarii upłynęło troszkę powyżej 0.8 sekundy

- rakieta miała w momencie awarii przyspieszenie 3.2G a zgodnie z zasadami fizyki wyporność rośnie wraz z przyspieszeniem = butla z helem wyskoczyła do góry jak korek wypuszczając gwałtownie swoją zawartość do zbiornika

- mocowanie urwało się przy 1/5 siły jaką powinno było wytrzymać, nie wiadomo jeszcze dlaczego, nie ma żadnych śladów awarii

- wyrywająca się butla z helem spowodowała najpierw rozszczelnienie tego systemu, ale moment potem zagięła rurę tak że się ona uszczelniła i ciśnienie wróciło do normy

- SpaceX zmieni dostawcę tych mocowań + będzie od dziś każde z mocowań indywidualnie testować.

- Musk przyznał że SpaceX stał się jak NASA - za bardzo wierzyli w swoją nieomylność i dopuszczali do nadmiernego ryzyka.

- wymiana mocowań na lepsze jest prosta i nie zajmie dużo czasu, jednak firma przegląda dane z poprzednich lotów czy przypadkiem nie było innych anomalii które o mały włos nie spowodowały awarii

- nie wiadomo kiedy poleci następny F9, w najlepszym wypadku za kilka miesięcy, dopiero jak przejrzą dokładnie wszystkie dane z wszystkich udanych lotów będą wiedzieli kiedy da się wrócić do latania

- butle z helem są pod olbrzymim ciśnieniem - 38 MPa

- te mocowania mają około 50-60 cm i ponad 2.5 cm w najgrubszym miejscu

- awaria nie spowoduje opóźnień w lotach załogowych

twitter:

Musk: we could have saved Dragon if we had the right software. Incorporating changes into future versions.

Musk: we analyzed a lot of data, took .893 seconds before first sign of trouble and end of data.

Musk: strut holding down helium pressure vessel in 2d stage appears to be source of failure.

Musk: at ~3.2 g, strut holding down He tank snapped, released lots of He into LOX tank.

Musk: This is a really odd failure mode. Investigation still 'speculative' at this point. Helium release caused overpressure of O2 stage.

Musk: going to individual testing of struts. Some additional cost as a result, but won’t be passed along in the price.

Musk: no sign of any other issues with the launch, looking still for any misses. May have become complacent over last few years.

Musk: won’t give a precise return to flight date until we go over all data. May be just a few months.

Musk: no sooner than September for next F9 launch, not clear who customer would be.

Musk: do not believe it affects the commercial crew timeline.

Musk: received telemetry from Dragon until they lost line of sight, just before it hit the ocean.

Musk: part that failed was from a supplier, not made in house.

Musk: not going to move strut work in-house, but will move to a different design likely from a different supplier.

#spacex #mirkokosmos #florydziak
Pobierz
źródło: comment_IbzZ0zIvtPouhTUgWllihWXhvClhKY28.jpg
  • 14
Całe szczęście, że już wiadomo.


@Przemysl: Oczywiście nie ma 100% pewności że awarię spowodowało urwanie tego mocowania. A florydziak dopisał jeszcze parę swoich przemyśleń więc polecam.

- uważają że to nie było rozerwanie butli jako że sygnatura akustyczna tego wydarzenia była by inna.

- SpaceX ma obecnie 4000 ludzi, praktycznie wszyscy pracujący w firmie do niej przyszli po ostatniej awarii (która była 7 lat temu)

- początkowo nie brano pod uwagę
@Przemysl: Pewnie przypuszczalna pośrednia przyczyna: stan dróg na trasie Kalifornia - Texas - Floryda który mógł spowodować mikropęknięcia nie będzie już tak medialnym tematem ? Nie spowoduje też medialnej burzy i nie przyśpieszą remontu dróg ( ͡° ͜ʖ ͡°)