Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko307
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz

FilozoficznyJanusz

Dołączył 4 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 74
  • Znaleziska 6
  • Mikroblog 68
  • Obserwujący 8
  • Obserwowane 1
  • Dodane (16)
  • Komentowane (52)
  • Plusowane (0)
haha123
haha123
haha123
01.12.2023, 20:36:53
  • 12
@Yuri_Yslin tutaj zapytał się mnie co myślę o przyszłości rynku #nieruchomosci

Ogólnie to rok 2023 był idealnym kandydatem do spadków - wysokie stopy procentowe, niska zdolność kredytowa, a do tego pokaźna podaż nieruchomości. Oczywiście naganiacze się zarzekali, że nie ma podaży, wcale nie ma tych mieszkań, jakie mieszkania ziooom. Ale spójrzmy na fakty - beka, 40k podpisanych umów i 70k wniosków - każdy wniosek to rezerwacja mieszkania. Pewnie finalnie przełoży się to
  • Yuri_Yslin
  • errai
  • Gustav88
  • jacos911
  • mike_kolano
  • +7 innych
  • 24
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 02.12.2023, 14:15:55 via Wykop
  • 0
@haha123:

Trochę głupio robić "double down" na nietrafionej prognozie dotyczącej inflacji (choć nie do końca, kiedyś prognoza była inna, jeszcze rok temu wyznawcy zwalczania inflacji poprzez bezrobocie wywołane kosmicznie wysokimi stopami procentowymi przewidywali ponad 10% inflacji na koniec 2023, pivot na "stagflację" nastąpił, gdy okazało się to absolutnie niemożliwe), tym bardziej, że ostatnio złotówka bardzo się umocniła (a miał być dolar po 6 PLN, tak wykopki i Cezary Graf zapowiadali) i
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 02.12.2023, 15:29:03 via Wykop
  • 0
@haha123: Cel inflacyjny zostanie zapewne osiągnięty w 2025 roku, nie za dobrze, ale jest różnica między prognozą inflacji powyżej celu jeszcze przez 2 lata a prognozą podwyższonej inflacji i stagflacji przez lat 7 albo 10.

Lepsza podwyższona inflacja przez 3 lata od zwalczenia inflacji w rok połączonego ze wzrostem bezrobocia do poziomu 15% i mocnym spadkiem PKB, a taki byłby skutek podwyższania stóp do 20%, wielki błąd w sytuacji, gdy czynniki
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 12.09.2023, 19:28:28
  • 0
#filozofia #ai #technologia

Wymyśliłem solidny test mający na celu sprawdzenie, czy potencjalna sztuczna inteligencja jest świadoma w podstawowym znaczeniu tego słowa, tj. czy posiada subiektywne doświadczenie, qualia.

Oczywiście nie jestem pierwszą osobą, która proponuje coś takiego, robiąc krótki przegląd artykułów można natknąć się na podobne pomysły, m.in. w 2014 roku niejaki Viktor Argonov zaproponował test sprawdzający, czy maszyna potrafi wygłosić opinię na temat podstawowych problemów filozoficznych związanych ze świadomością (np. qualia) w
  • 2
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 12.09.2023, 19:33:36 via Wykop
  • 0
@RZM_4: Zgadzam się, dlatego piszę, że test będzie przydatny w zasadzie dopiero dla AGI (ale w przypadku LLMów i tak można z 99% prawdopodobieństwa wykluczyć, że mają subiektywne doświadczenie).
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 09.09.2023, 16:19:28
  • 20
#programowanie #programista15k #programista20k #ai #technologia

Jako kuc programista nie mogę się nadziwić zadufaniu i pewności wśród innych programistów (zwłaszcza na wykopie), że AI to ich na pewno nie zastąpi.

Miałem już o tym napisać jakiś czas temu, gdy trafiłem na dyskusję na ten temat na mirko. W dyskusji na temat AI w programowaniu jeden entuzjasta sztucznej inteligencji napisał, że z powodu rozwoju AI za jakieś 10 lat całkowicie zaniknie popyt na usługi
  • null_ptr
  • MilionoweMultikonto
  • sasik520
  • niegramwwowa
  • lxst
  • +15 innych
  • 55
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 09.09.2023, 17:41:49 via Wykop
  • 4
@tos-1_buratino: @JestemPapolud @Volantie: Spokojnie, rewolucja AI to prawdopodobnie pierwsza rewolucja technologiczna, która netto zdecydowanie zmniejszy liczbę miejsc pracy, ale zarazem może nas doprowadzić do okresu post-scarcity. Dlatego zwracam uwagę, że w okresie post-AGI kapitalizm już się raczej nie sprawdza, potrzebne są działania mające na celu współdzielenie benefitów z AI (na początek zapewne wejdzie UBI). W idealnej sytuacji post-AGI ludzie będą mogli robić "zawodowo" to, na co mają ochotę, jednocześnie nie
  • tos-1_buratino
  • niegramwwowa
  • itemeczek
  • interpenetrate
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 09.09.2023, 17:47:26 via Wykop
  • 3
@Stef444n:

Wiele firm nie potrafi wdrożyć przez xx lat metodyk/frameworkow/[wstaw cokolwiek nowoczesnego], nadają starym pracownikom stanowiska o których Ci ludzie nie mają pojęcia (PO, PM, BA), zatrudniają na architektów kompletnie niekompetentne osoby, często szefowie IT są głąbami bez wizji, wskakującymi na stanowisko na chwilę


Te firmy to idą na zderzenie ze ścianą, bo po prostu nie będą miały klientów na swoje produkty, gdy bardziej nowoczesna konkurencja z wykorzystaniem wdrożonych nowych technologii
  • MilionoweMultikonto
  • niegramwwowa
  • Volantie
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 09.09.2023, 21:28:40 via Wykop
  • 0
@FilozoficznyJanusz: jako programista powinieneś wiedzieć że AI jeszcze nie istnieje w żadnej formie, a to co jest (chatGPT itp) to zaawansowane algorytmy bazujące na ogromnej bibliotece dawnych.


Dalej nie czytam bo po co


@Ulfric_Stormcloak:

"Dalej nie czytam bo po co" -> i się tylko w ten sposób spektakularnie samozaorałeś odnosząc się do obecnie istniejących modeli jako tych, które mają zastąpić programistów, bo nie o tym pisałem, we wpisie jest m.in.
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 20.08.2023, 16:15:34
  • 8
Przyznam się, że czasem dostaję raka czytając mądrości metafizycznych materialistów i ateistów na temat "sensu życia".

Nie jestem religijny i nie praktykuję, ale dzięki kilku empirycznym i filozoficznym argumentom doszedłem do wniosku, że z ok. 80% prawdopodobieństwa świadomość jest fundamentalna (a nie jest wytworem mózgu), jakaś forma Boga istnieje, a teizm i metafizyczny idealizm lub dualizm mają więcej sensu od fizykalizmu (a dopóki nie rozwiążemy problemów personalnej tożsamości, bindingu w neuronaukach, mózgów
  • grajek99
  • joks
  • edmund-kwas
  • In_thrust_we_trust
  • spokojny_chlopak
  • +3 innych
  • 17
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 20.08.2023, 16:29:54 via Wykop
  • 0
@Pioter_Polanski: Uwzględniając prior probabilities i po uwzględnieniu nowych argumentów aktualizując na bayesiańską modłę, ale dość luźno przypisując kolejnym argumentom wagi itd, czyli bardziej na "czuja". Nowe argumenty mogą zmienić to prawdopodobieństwo (przykładowo aktualizacja teorii fizycznych umożliwiająca całkowite pozbycie się mózgów Boltzmanna z teorii obniży je, a przykładowe potwierdzenie wystąpienia NDE bez istotnej aktywności mózgu zwiększy).

Znaczenie takie, że śmierć mózgu w takim przypadku nie kończy doświadczenia (co nie znaczy, że w
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 20.08.2023, 16:35:22 via Wykop
  • 0
@takJakLubimy: Nie jest idealnie, ale wszelkie dane sugerują, że idzie to w drugą stronę, poziom cierpienia się zmniejsza. Zaś system ekonomiczny nie wynika tylko z rozwoju technologii, ale i ze skomplikowanych historycznych hierarchii, układów społecznych itd.

Odpowiedni poziom rozwoju technologii może umożliwić cofnięcie "zatrucia i zniszczenia" planety, póki co w zaledwie niewielkim stopniu wykorzystujemy np. energię słoneczną docierającą do Ziemi, nie wspominając już o tym, że prawie w ogóle nie wykorzystujemy
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 20.08.2023, 18:20:56 via Wykop
  • 0
@swiadomy_anakolut:

Chwilę wcześniej piszesz o jakimś fine tuningu świata.


https://en.wikipedia.org/wiki/Fine-tuned_universe

O to mi chodzi jako argument, który w moim rozumowaniu zwiększa prawdopodobieństwo istnienia stwórcy - nie o piękno, ale o wszechświat jako miejsce, w którym może występować życie. Przykładowo inne proporcje np. fundamentalnych 4 sił uniemożliwiłyby istnienie życia. Problem fine tuningu nie chce zniknąć nawet w wielu hipotezach multiwersum, np. we wiecznej inflacji dalej zostaje problem finetuningowanych warunków początkowych.

Naturalistyczne, przekonujące
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 20.08.2023, 18:24:12 via Wykop
  • 0
@the_one_who_knows_the_only_Truth: Jeśli materializm / fizykalizm są prawdziwe, to wystarczy odpowiednia manipulacja strukturą mózgu danego człowieka, by uczynić go niesamowicie szczęśliwym i w ogóle nie znudzonym. Jeśli coś takiego jest niemożliwe lub możliwości są ograniczone (nie w sensie braku dostępnej technologii, lecz niemożliwości fizycznej), to fizykalizm nie jest prawdziwy (a nawet bardziej radykalnie: jeżeli jest to niemożliwe, to mózg nie tworzy świadomości, a psychologia nie jest redukowalna do biologii).
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 15.08.2023, 21:30:00
  • 5
Niedawno po dłuższej przerwie odwiedziłem na wsi rodzinę od strony mojej babci. W ciągu tygodnia odwiedziłem kilku wujków, ciocie i kuzynostwo, z których wszyscy są potomkami rodzeństwa mojej babci, która miała kilka sióstr i braci (wszyscy już nie żyją), a która w młodym wieku przeprowadziła się do dużego miasta, by tam studiować i później pracować, gdzie też poznała mojego dziadka.

Ta wizyta wywołała u mnie nostalgiczną tęsknotę za minionymi czasami oraz za
  • silent_user
  • wikta428
  • mannoroth
  • wino92
  • jerzy-michalll
  • 5
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 15.08.2023, 21:36:28 via Wykop
  • 0
@walenty-merkel: Prawda, ale przedostatni paragraf nawiązuje do moich poprzednich wpisów czysto filozoficznych, więc dodałem tag, może trochę naciąganie.
LubiePieski
LubiePieski
LubiePieski
15.08.2023, 00:49:18
  • 23
czytam sobie o czymś takim jak near death experience czy po polsku chyba doświadczenia z pogranicza śmierci i omg no #!$%@? przecież to jest tak OCZYWISTY wytwór ludzkiego mózgu w ostatnich chwilach życia że brak słów na to że jakieś barany w coś takiego wierzą...........
i to nawet jest potwierdzone badaniami że to jest spowodowane ogromnymi ilościami hormonów wtłaczanych do mózgu przed utratą świadomości.... a oni i tak będą mówić aaaa bo
Pobierz LubiePieski - czytam sobie o czymś takim jak near death experience czy po polsku chyb...
źródło: dcb6c1ebf88affcb1b10e1b0f0735592
  • Niedobry
  • 6aesthetic9
  • retropedro666
  • hu-nows
  • konto usunięte
  • +18 innych
  • 58
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 20.08.2023, 15:08:43 via Wykop
  • 1
@LubiePieski:

Jest dokładnie odwrotnie - nie ma obecnie żadnego potwierdzonego naukowo mechanizmu powstawania NDE ani stwierdzonych neuronalnych korelatów. Hipotezy dotyczące uwalniania DMT i endorfin to broscience, na który nie odnotowano żadnego dowodu. Już nie nawet nie będę wspominał, jakim problemem dla tych tez są tzw. "veridical NDEs".

I jeszcze te teksty o "nienawiści" XD, beka, że emocjonalnym problemem dla ciebie jest to, że ktoś odrzuca prymitywny metafizyczny fizykalizm (dla którego problemem
  • Smokk
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 21.08.2023, 07:51:35 via Wykop
  • 0
@LubiePieski: wypadałoby udowodnić, że każdy rodzaj pamięci jest zapisywany fizycznie w mózgu (w szczególności mowa o pamięci zawierającej instancje świadomych momentów, nie o umiejętnościach automatycznych), nie ma na to obecnie porządnych dowodów, a jak chcesz powołać się na Hebbian learning czy tym podobne teorie to warto zauważyć, że jedyne co odkryto to że miało miejsce występowanie zmian wag neuronów podczas procesu uczenia czegoś (co w sumie i tak ma miejsce cały
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 22.08.2023, 09:39:30 via Wykop
  • 1
@LubiePieski:

Mylisz oczywiście świadomość z inteligencją, qualia jest albo go nie ma, pierwszoosobowe doświadczenie jest albo go nie ma. A metafizyczny materializm nie ma obecnie żadnego dobrego wyjaśnienia dla qualia. Zarzucasz innym wiarę w magię, a sama wierzysz w coś pokroju: "pozbawione cech mentalnych neurony strzelają neurotransmiterami -> MAGIA -> powstaje subiektywne doświadczenie z cechami mentalnymi" - to jest prawdziwa magia, czego nie rozumiesz.

Ponieważ masz problemy z podstawowymi pojęciami, zachęcam
  • Smokk
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 25.08.2023, 09:38:28 via Wykop
  • 1
@LubiePieski: Skończyłem z tobą dyskusję, nastolatko, która poczytała Hawkinga, Dawkinsa i myśli, że pozjadała wszystkie rozumy i wszystko wie. Dziecko, któremu wydaje się, że jest w pozycji do wyśmiewania pozycji filozoficznych i rozwiązań problemu ciało-umysł, które jej się nie podobają, powinno się doedukować. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ale powiem ci, że ja wyraziłem się jasno i konkretnie, kiedy mówiłem o qualia i phenomenal consciousness, cały czas to
  • Smokk
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 25.08.2023, 20:48:08 via Wykop
  • 1
@LubiePieski: Nikt ci nie broni czytać, dobrze, że czytasz, gorzej, że po przeczytaniu wydaje ci się, że nauka rozwiązała wszystkie problemy i jeszcze do tego na pewno twoje metafizyczne założenia co do rzeczywistości (przypominam, że nauka opisuje, jak rzeczywistość działa, a nie czym jest) są prawidłowe, a najgorsze, że publicznie stwierdzasz, że wszyscy co uważają inaczej, to debile (nawet bym się tym wpisem nie zainteresował, gdyby nie to zadufanie, pewność i
  • Smokk
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 12.08.2023, 11:27:29
  • 0
Przy zakładaniu konta na wykopie postanowiłem sobie, że nie będę się emocjonował odpowiedziami oponentów, tylko podchodził na spokojnie, no i nie wyszło. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Wystarczyło, że pod jednym moim wpisem w dyskusji pewien osobnik zaczął mnie wyzywać, a po usunięciu komentarzy zakładać własne wpisy i komentować w innych miejscach, że usuwam, bo rzekomo przegrałem dyskusję (a tak naprawdę usunąłem za chamstwo i wyzwiska), by mój stan
  • 4
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 12.08.2023, 11:32:19 via Wykop
  • 0
@konfalkon: Niepotrzebna ironia, to tylko gównowpis.
presburger
presburger
presburger
06.08.2023, 20:12:21
  • 0
Jeśli bóg jest bytem, który okreslają same najbardziej doskonałe cechy takie jak nieskończony, niesmiertelny, posiadający wiedzę absolutną, etc. i jest stworzycielem całego wszechświata, to czy - pytanie do wierzących, którzy entuzjastycznie podchodzą do zjawiska smierci klinicznej itp. - nie jesteście zbyt naiwni sądząc, że doskonały bóg, który stworzył cały skomplikowany, wielki wszechświat, planety, gwiazdy, prawa fizyki i wszystko to ruszył - byłby tak nieostrożny i pozwolił ludziom na - w gruncie rzeczy
  • 19
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 06.08.2023, 21:20:29 via Wykop
  • 0
@presburger:

Jestem umiarkowanym teistą (tzn uważam, że istnieje duża szansa, że za stworzeniem wszechświata stoi świadoma siła wyższa), ale nie przekonuje mnie koncepcja doskonałego Boga, za bardziej prawdopodobnego uważam "boga" niedoskonałego (z naszego punktu widzenia), więc nie widzę problemu z NDE, o którym wspominasz.

Chrześcijanie wierzący w doskonałego Boga mogą argumentować, że zamiarem Boga nie było całkowite ukrycie wszystkich poszlak świadczących o Bogu lub naturze świadomości, z jednej strony w przypadku
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 02.08.2023, 10:08:31
  • 0
#filozofia #religia #swiadomosc

Ponieważ pewien nadęty ignorant (i jak się okazuje, nieogarnięty scjentysta) dalej wrzuca bzdury na temat problemu świadomości, nie rozumiejąc nawet pojęć, o których mówi, muszę dodać kolejny wpis.

Osoba te cały czas upiera się, że w nocy następuje zawieszenie świadomości, podczas gdy, jak wykazałem, w fizyce nie ma czegoś takiego jak "zawieszenie" procesu.

Teraz dodatkowo ta osoba upiera się, że głęboki sen to jakiś alternatywny stan świadomości, nie rozumiejąc
  • 35
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz
FilozoficznyJanusz 03.08.2023, 14:35:17 via Wykop
  • 2
@swiadomy_anakolut:

Ja wcale nie jestem pewny tego co mówię i zdaję sobie sprawę z istnienia argumentów przeciwko dualizmowi i idealizmowi, za to w moich ostatnich wpisach skupiałem się na argumentach przeciwko materializmowi, m.in. dlatego, że w internecie, w tym na wykopie, takie argumenty są nieznane, niepopularne, a materializm metafizyczny jest uważany za stanowisko oczywiste i prawidłowe, a ja staram się pokazać, że i to stanowisko ma swoje problemy. Argumenty przeciwko dualizmowi
  • swiadomy_anakolut
  • tomo1111
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • Strona 1 z 3
  • >

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl