Od kilku lat w przepisach istnieją przejścia sugerowane. Wprowadzono je w 2022 roku (dokładniej 21 września 2022), nieco ponad rok po tym jak pieszy zyskał na zebrze pierwszeństwo (dokładniej 1 czerwca 2021). Wprowadzenie tych przejść było bardzo dobrym pomysłem, bo o ile na takich zwykłych drogach dwukierunkowych 1x2, lub 1+1 gdy jest na środku wysepka, i na drogach o prędkości nie wyższej niż 50 km/h - a więc głównie małe miasta, oraz drogi osiedlowe niższych klas w dużych, takie zwykłe zebry mają sens, to poza obszarem zabudowanym gdzie przejście jest mało uczęszczane a ruch samochodów jest szybszy zebra może być dyskusyjna.
Art. 2 pkt. 11a prawa o ruchu drogowym - mówi właśnie o takich przejściach.

Czy tutaj ta zebra jest potrzebna? Normalna prosta szosa poza zabudowanym, nakaz zwolnienia do 70 km/h, na przejściu nie ma żywej duszy, a zebra jest. Czy te przejście nie powinno zostać zastąpione sugerowanym? A drugie pytanie - opcjonalnie, czy nie mógłby powstać osobny znak ostrzegających o pieszych zamiast tabliczki pod znak A-30?

O ile wprowadzono do przepisów sugerowane przejścia, to mimo tego są na razie rzadko używane, a szkoda, nie trzeba spowalniać ruchu do 50 km/h w miejscach gdzie pieszych praktycznie nie ma. Poza obszarem zabudowanym uważam że 90% zebr jest do usunięcia i do zastąpienia przejściami sugerowanymi. Przejścia sugerowane, mają być łagodniejszą wersją zwykłych przejść na których pieszy nie ma pierwszeństwa, dopuszcza się wyprzedzanie (no chyba że zastosowano wysepkę ze znakiem C-9, linię ciągłą lub znak B-25), samochód nie musi przepuścić pieszego, to pieszy ma uważać, nie muszą być oznakowane znakami D-6, tylko poprzedzone znakiem ostrzegawczym "Uwaga Piesi" i można je pokonywać przy pełnej prędkości przewidzianej dla dróg zwykłych poza zabudowanym (gdy znaki nie wskazują inaczej) czyli na chwilę obecną 90 km/h, choć nie widzę problemu podnieść jej do 100 km/h (10 różnicy i tak większość tyle jedzie) - ale na tym znalezisku nie skupiłem się na prędkości, tylko na przejściach.
Jednym zdaniem przejścia sugerowane mają być przejściem na którym pieszych obowiązują zasady takie same jak przy przechodzeniu "nie po pasach", tylko są poprzedzone znakiem ostrzegawczym dla samochodów, co ma skłonić do zachowania ostrożności, ale nie do ustępowania pierwszeństwa pieszym którzy zbliżają się do pasów.
Niżej taka prosta definicja.
Co do przejść dla pieszych mowa jest tu również oprócz wprowadzeniu przejść sugerowanych, również o końcu ustawiania na dwupasmówach drogach zwykłych przejść bez sygnalizacji, mówił to usuń znak w filmie niżej od 3 minuty i 20 sekundy filmu. Warto dodać że przejście o ruchu niekierowanym na dwujezdniowej drodze 2x2 są bardzo niebezpieczne. Tym bardziej 2x3 które są skrajnie niebezpieczne, lub na drodze dodatkowo z ruchem tramwajowym i tranzytowym. Obecne przepisy zakazują projektowania takich przejść na nowych drogach, jednak na starych trzymają się dobrze.
jeszcze mogłyby mieć w niektórych miejscach, oczywiście taka opcja, w poprzek linie przerywane by były lepiej widoczne, bo obecnie takich liń nie widziałem - a stosuje się je często za granicą. Dwa zdjęcia od lewej na górze, i jedno od lewej na dole.

Jestem zadowolony też, że na nowych drogach nie można projektować przejść uwidocznionych na ilustracji wyżej, po lewej stronie na dole. Choć opcjonalnie można zebry zastąpić sugerowanymi również na dwupasmowych drogach w mieście, taki przykład skrzyżowania z Niemiec, konkretniej z Berlina na street view. chociaż to nie jest rzecz najważniejsza, i zebry o ruchu kierowanym są wystarczające.
Kolejny film, jak wyglądają takie przejścia sugerowane w takich chociażby Niemczech, tu masz również sugestię, linie te w poprzek nie zawsze muszą być, może ich równie dobrze nie być.







Komentarze (3)
najlepsze
Pomysły na takie przejścia to tylko zwiększanie ryzyka pieszych.
Moim zdaniem, sensowne jest zlikwidowanie wszystkich przejść i przejazdów rowerowych, które nie posiadają sygnalizacji świetlnej - to jest realna poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg....